- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
3T:n uusi reititys kyllä paransi paljon Ullanlinnan yhteyksiä. Kapteeninpuistikolta Rautatieasemalle ja päinvastoin käyttökelpoisten vuorojen määrä tuplaantui kun 3B ja 3T lähtevät samoilta pysäkeiltä, vaikkakin eri puolilta.
Miten sen nyt ottaa. Töölössä suuri haloo heräsi siitä, että Stockmannille ei pääse enää oven eteen ratikalla. En nyt itse näe sitä suurena ongelmana, mutta ei 3:n uudelleenlinjaus luonut mitään uusia yhteyksiä, vaan vain korvasi vanhoja yhteyksiä toisilla.
Lisäksi vuorojen määrä tuplaantui vain sillä pysäkillä, jolta vaunuja menee molempiin suuntiin tasaisin välein. Kapteeninkadulta lähtöminuutit ovat päivällä klo 11 06, 15, 24, 33, 42, 51 itään ja 05, 14, 23, 32, 41, 50, 59 länteen. Eli käytännössä vuoroväli on 8 minuuttia. Ei lähellekään vuoromäärän tuplaantumista.
---------- Viesti lisätty kello 14:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:58 ----------
JMitenkä lienee kymppiin ja kolmosiin Ullanlinnan päässä nousseiden matkustajien määrän käynyt sen jälkeen kun ysiratikka aloitti ja bussilinja 17 lopetettiin, se voi myös kertoa jotain siitä miten korvaamaton 17 on eteläpäässään loppujen lopuksi ollut.
Enemmän 9:n aloittaessa pelättiin sitä, että siirtymää tapahtuisi muilta raitiolinjoilta sille sen yhteisillä osuuksilla 3:n, 6:n ja 1:n kanssa. Näin ei kuitenkaan tilastojen mukaan ole käynyt. Mutta valitettavasti en ole nähnyt pysäkkikohtaisia nousumääriä, joista asia selviäisi paremmin kuin linjojen kokonaismatkustajamääristä. Nämä kuitenkin HKL:llä on tiedossa juurikin niiden esittelytilaisuudessakin mainittujen laskentavaunujen ansiosta.