Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Korkeavuorenkadun kauppiaat ovat kyllä aika hämmästyttävä vastustajaryhmä, kun ajattelee, että tuskin heidän asiakkaistaan kovin monet tulevat paikalle omalla autolla... Ahdastahan siellä on, mutta parkkipaikat poistamalla kai tuosta pääsisi ;)
 
Heillekin 100% asiakkaista tulee ostoksille jalan. Auto on aika tehoton tuomaan jalankulkijoita.
 
Korkeavuorenkadun kauppiaat ovat kyllä aika hämmästyttävä vastustajaryhmä, kun ajattelee, että tuskin heidän asiakkaistaan kovin monet tulevat paikalle omalla autolla... Ahdastahan siellä on, mutta parkkipaikat poistamalla kai tuosta pääsisi ;)

Mun mielestä pitää unohtaa koko Korkkari kun se kerran on niin vaikeaa ja vetää se ysi Merimiehenkatua ja Laivurinrinnettä pitkin Viiskulman josta se pääsisi Merisatamaan.

Korkeavuorenkadulla on paljon antiikki- ja design-huonekalujen kauppoja joiden asiakkaat tulevat sattuneista syystä autolla ja joiden lastaamisen odottamiseen ei ratikkamatkustajien kärsivällisyys aina riittäisi.

t. Rainer
 
Mun mielestä pitää unohtaa koko Korkkari kun se kerran on niin vaikeaa ja vetää se ysi Merimiehenkatua ja Laivurinrinnettä pitkin Viiskulman josta se pääsisi Merisatamaan.
Eivätpä valitukset kaataneet Arkadiankadun pyörätietäkään, vaikka 20 kadunvarsipaikkaa menee. Polkupyörä kuitenkin palvelee harvempia matkustusvälineenä kuin raitiotie.
Mutta toki toki pyörätiet ovat tarpeen!!!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uutisointi perustunee HKL-liikelaitoksen johtokunnan 28.10.2009 kokouksen esityslistan kohtaan Suunnittelujohtaja / 1 (Raitiolinjan reittivaihtoehdot eteläisessä Helsingissä), johon linkki seuraavassa: http://www.hel.fi/static/public/hel...an_reittivaihtoehdot_etelaisessa_Helsing.html

Tarkastelun kohteena on näemmä kaksi eri linjausta; yksisuuntainen lenkki Korkeavuorenkadulta Kapteeninkadun, Merikadun ja Neitsytpolun kautta Kasarmikadulle (miinuksina mm. Kasarmikadun jyrkkä ylämäki sekä menetettävien pysäköintipaikkojen suuri määrä), sekä kaksisuuntainen rataosuus Korkeavuorenkadulla ja Kapteeninkadulle ja yksisuuntainen päätelenkki Pietarinkatu - Huvilakatu - Merikatu - Kapteeninkatu.
 
Poimin omasta mielestäni mielenkiintoisen tekstinpätkän tästä HKL-Johtokunnan esityksestä, joka koskee siis myös tätä raitioliikenteen laajennussuunnitelmaa:

HKL EHDOTUS sanoi:
RAITIOLINJAN REITTIVAIHTOEHDOT ETELÄISESSÄ HELSINGISSÄ

Mahdollinen perustamissuunnitelmaehdotus on tarkoituksenmukaista laatia vuoden 2010 aikana ja tuoda päätöksentekoon, kun tekeillä oleva johdinautoliikenteen hankesuunnitelmatasoinen selvitys on valmistunut. Mikäli johdinautoliikenne selvityksissä osoittautuu parhaimmaksi tavaksi lisätä sähkökäyttöistä liikennettä eteläisessä Helsingissä, ei nyt tarkasteltavaa raitiorataa todennäköisesti ole syytä toteuttaa. Mikäli sen sijaan johdinautoliikenteen perustamisessa ei edetä, on suunniteltu raitioliikenteen laajennus hyvin relevantti vaihtoehto eteläisen Helsingin joukkoliikenteen kehittämiseksi.

Odotan todella mielenkiinnolla tuota johdinautoliikenteen hankesuunnitelmatasoista selvitystä ja monessa ensi viikon HKL-Johtokunnan kokouksen esityksessä on mainittu se ja että se ratkaisee monet asiat (kuten vaikkapa raitiovaunuvarikkojen laajennustarpeen laajuuden). No, aikaa on kuitenkin vielä vuosi sen valmistumiseen, joten odottelemisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Odotan todella mielenkiinnolla tuota johdinautoliikenteen hankesuunnitelmatasoista selvitystä ja monessa ensi viikon HKL-Johtokunnan kokouksen esityksessä on mainittu se ja että se ratkaisee monet asiat (kuten vaikkapa raitiovaunuvarikkojen laajennustarpeen laajuuden). No, aikaa on kuitenkin vielä vuosi sen valmistumiseen, joten odottelemisiin.
On jokseenkin vaikea ymmärtää miten Kamppiin kulkeva trollikka 14 vastaa samassa esityksessä esitettyihin tarpeisiin:
HKL sanoi:
HKL-liikelaitoksen mielestä radan jatkamista ei voi perustella pelkästään alueen omalla matkustajapotentiaalilla tai sillä, että asukkailta puuttuu yhteys rautatieaseman liepeille. Rataa ei voi myöskään perustella liikennöintikustannusten säästöllä. Merikadun radan hyötyjen arvioinnissa on kysymys ensisijaisesti rataverkon laajentamisesta palvelun parantamisen mahdollistamiseksi ja kaupungin kokonaiskehittämiseksi. Raideliikenne tekee joukkoliikenteen entistä houkuttelevammaksi, ja sen osuuden lisääminen tukee kaupungin pyrkimystä edistää kestävää kehitystä. Sähkökäyttöisen liikenteen lisääminen on tärkeä keino vähentää
haitallisia ympäristövaikutuksia ja lisätä ympäristön viihtyisyyttä kantakaupungissa.
 
On jokseenkin vaikea ymmärtää miten Kamppiin kulkeva trollikka 14vastaa samassa esityksessä esitettyihin tarpeisiin:
Voihan olla, että nyt työn alla oleva uusi hankentasoinen johdinautoselvitys sisältää muunlaisia linjastoratkaisuja kuin viime keväänä valmistunut esiselvitys, jossa muutamat linjavalinnat trollikoiksi olivat kieltämättä hieman outoja. Mene ja tiedä.

Ei tästä sen enempää tässä ketjussa. Toin vain esille sen, että tuossa selvityksessä on paljon kiinni ja sen valmistuminen todellakin hieman jarruttaa raitiotiehankkeita tällä hetkellä, kuten jotkut foormumilaiset pelkäsivät. Mutta mielestäni on ihan syytä selvittää perusteellisesti tämäkin vaihtoehto, kuten nyt ilmeisesti tehdään ihan monen kaupungin tasoisena (ainakin Helsinki, Tampere ja Turku siis).
 
Viimeksi muokattu:
Voihan olla, että nyt työn alla oleva uusi hankentasoinen johdinautoselvitys sisältää muunlaisia linjastoratkaisuja kuin viime keväänä valmistunut esiselvitys, jossa muutamat linjavalinnat trollikoiksi olivat kieltämättä hieman outoja. Mene ja tiedä.
Merikadulta kulkevalla ratikalla pääsee pysäkillä vaihtamalla lähes joka puolelle kaupunkia, ja tämän ominaisuuden puute on nimenomaan kahden päällekkäisen verkoston ongelma. Bussiliikenteessä tämä on tosin jo nyt pitkälle sössitty rakentamalla eri linjoille eri pysäkit. Tätä voi yrittää hoitaa trollikkoiden ja ratikoiden yhteisellä pysäkeillä, tosin nuo päällekkäiset virroitukset tehnee tästä käytännössä hankalaa. Kärjistäen, jos ratikat halutaan korvata trollikoilla niin sitten pitää korvata kaikki ratikat.

Tähän ketjuun liittyen kuitenkin pointti että 14 muuttaminen trollikaksi ei auta yhtään mitään, sillä on ihan sama maisemahaitta kun ratikan ajolangoilla, ketterä nivelbussi vaatinee käytännössä sekin parkkipaikkoihin kajoamista, jne. En ymmärrä mitä tekemistä trollikoilla ylipäänsä on tämän asian kanssa, jos olisin taipuvainen salaliittoteorioihin niin sanoisin että HKL haluaa osoittaa trollikat surkeiksi ehdottamalla niitä Etelä-Helsinkiin mikä on bussien kannalta kaikkein toivottomin liikenneympäristö.
 
Bussiliikenteessä tämä on tosin jo nyt pitkälle sössitty rakentamalla eri linjoille eri pysäkit. Tätä voi yrittää hoitaa trollikkoiden ja ratikoiden yhteisellä pysäkeillä, tosin nuo päällekkäiset virroitukset tehnee tästä käytännössä hankalaa.
Ovathan nuo virroitukset onnistuneet täällä ennenkin.
Ei sillä, että kaipaisin trollikoita keskustaan.
Mitä nyt "alan" lehdistöä seuraa, niin Euroopassa kauppiaat suorastaan haluavat raitiolinjan kadulleen (miksiköhän ihmeessä ;)) ja asuntojen arvot nousevat uuden raitiolinjan varrella.
Suomen olosuhteissa tietenkin kaikki on toisin...
 
Eiköhän kuitenkin ole melko selvää, että radan jatkamista Eiran rantaan ei kannata tehdä pelkästään Eiralaisia varten, sen verran lyhyet on kävelymatkat.
Tavoitteena pitää nähdä, että rata on alkuosa tulevaa kannattavampaa Hernesaaren rataa.

Kyllä kaupungissa on tärkeämpiäkin radan paikkoja kuin pelkkä Eira.
Voitaisiin ensi hätään jatkaa rataa pohjoispäässä tai tehdä rataa tahallaan unohdettuihin vanhempiin kaupunginosiin.
 
Kyllähän kävelemällä pääsee, mutta ei kovin kauas. Eiralaiset eivät ole ainoa kohderyhmä, merkittävä kohderyhmä on myös kaikki ihmiset, joilla voisi olla jotain asiaa Eiraan.

Eli käytännössä lisää mahdollisuuksia kivijalkakaupalle ja toimistoille, tapahtumille ja ajanvietolle. Kyseessä on liikekeskustan laajentuminen etelään.
 
Eiköhän kuitenkin ole melko selvää, että radan jatkamista Eiran rantaan ei kannata tehdä pelkästään Eiralaisia varten, sen verran lyhyet on kävelymatkat.

Menee nyt yksityiskohtiin tarttumiseksi, mutta rata ei kummassakaan suunnitelmassa mene 4 korttelia lähemmäs Eiraa eikä juurikaan auta eiralaisten liikkumisessa.

Tuo alue jonne 9:ää ollaan jatkamassa on (eteläinen) Ullanlinna, Eira on vain Laivurinkadun länsipuoleinen pieni pläntti vanhoja huviloita.

Tosiaankin rataa ei kannata vain eiralaisia varten tehdä, eikä ehkä ullanlinnalaisiakaan varten, vaan kaikille helsinkiläisille jotka saattavat tuolla päinosana eteläisen Helsingin koko joukk liikkua ja oliikenteen siirtämistä kiskoille. Siinä ainakin itse uskon olevan järkeä.
 
Tavoitteena pitää nähdä, että rata on alkuosa tulevaa kannattavampaa Hernesaaren rataa.

Lainaan itseäni, josta näkee että en suinkaan teilaa hanketta vaan pidän sitä osana suurempaa kokonaisuutta.

Tuosta uudesta radasta saattaa seurata myös, että aletaan miettiä bussi 14 kohtaloa. Toisaalta kuten esityksestä voi lukea, ei ole määritelty mikä linja alkaa kiskoja kuluttamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös