(Epätäsmällisyyttä taas kolmosille tuo lisää Kampin pysäkki jossa toisinaan joutuu odottelemaan kolmatta minuuttia pysäkille pääsyä.)
Tämä on katastrofi, josta yritin pitää jo etukäteen meteliä, mutta turhaan. Onko tiedossa, aiotaanko asialle tehdä jotain? Bussipysäkillehän on katusuunnitelmassa tilaa ratikkapysäkin eteläpuolella.
---------- Viesti lisätty kello 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:58 ----------
Entäs jos ajateltaisiin niin, että tehtäisiin Ullanlinnan kierros toisinpäin! Eli keskustasta tultaessa käännyttäisiin Korkevuorenkadulta Tarkk'ampujan kadulle ja siitä mäkeä alas Kasarmikatua ja edelleen Neitsytpolkua Merikadulle, jossa olisi päätepysäkki.
Mitä hyötyä tästä olisi? Se olisi vain sekavampi hahmottaa.
Korkeavuorenkadulla välillä Tarkk'ampujankatu - Punanotkonkatu voitaisiin kenties ajaa yhdellä raiteella molempiin suuntiin, kunhan vain aikataulut suunniteltaisiin siten ettei vaunut kohtaa tuolla yhdenraiteen osuudella!
Korkeavuorenkadun yksiraiteisella osuudella olisi myös muuta liikennettä, Mikonkadulla sitä ei (teoriassa) ole. En lähtisi toteuttamaan yksiraiteisia osuuksia lainkaan niin, että ne ovat muun liikenteen seassa.
---------- Viesti lisätty kello 23:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:00 ----------
Nyt linja 9 ajaa Pasilasta rautatieasemalle 20 minuuttia, Länsi-Pasilasta ja Ilmalasta 3-5 minuuttia kauemmin. 7B taas tulee Lasipalatsille Länsi-Pasilasta lähes vartissa, ja Kampin kierros olisi pidentänyt sitä muutamalla minuutilla. Millä tavoin 9 siis on parempi keskustayhteys kuin Kampin kautta kiertävä 7B?
Sanopa muuta. Näin ei tietenkään pitäisi olla. Itse asiassa katselin viestisi innostamana ysin aikatauluja, aamuruuhkassa sille on varattu 22 min PRA-RT. Se on järkyttävä aika. Silloin kun ysi aloitti, ja lähes kaikki uuden reitin liikennevalot olivat poissa toiminnasta, reitti meni reippaasti alle 20 minuutin. Mitä enemmän valoja, sitä hitaampaa ja takkuavampaa.
Kyllä se niin taitaa olla, että jos länsipasilalaisia tahdotaan palvella ysillä keskustayhteytenä, niin muutamasta risteyksestä pitäisi saada valot pois kokonaan (AKK-Flemari, Flemari-Hesari, Hesari-Kaarle, Traverssi-Teollisuuskatu tulevat ensimmäisenä mieleen) ja muihin on saatava todelliset etuudet.
Asiaa mutkistaa vielä sekin, että ysille on nyt mietitty linjausta uutta Pasilankatua pitkin, jolloin se toki palvelisi uutta Keski-Pasilaa paremmin, mutta silloin se ei kulkisikaan Pasilanraitiota eli palvelu L-Pasilan sisällä joko jäisi puuttumaan tai jäisi seiskan varaan.
Sitten on toisaalta niinkin, että seiskan osuus Nordenskiöldinkadun ja Topeliuksenkadun kautta Töölöntorille on nopeampi kuin vastaava osuus Manskua Oopperan kautta Töölöntorille. Nordenskiöldinkadun yli mennään suoraan, ja Oopperan tukkoinen ja hidas risteys useine kääntymissuuntineen jää pois. Tuosta säästyvää aikaa sitten ikään kuin käytetään Runskilla ajoon, jolloin lopputuloksena sellainen seiska, joka Länsi-Pasilan ja keskustan välillä kiertää Topeliuksen-Kampin kautta on nopeampi kuin HKL:n Kampin yhteydessä esittämä Oopperalta Töölöön kääntyvä seiska.