Linjastoideointia

Niinkun @Tuomas kertoi niin se on liki mahdotonta juuri sen läpiajokiellon takia. Periaatteessa ainoa mahdollisuus päästä bussilla Kontulasta Jakomäkeen on kiertää Mellunmäestä. En satu muistamaan mikä tää painoraja on, että pystyisikö siellä ajamaan Sprintereillä?

3,5 tonnia on painoraja kaikilla kaduilla jotka yhdistävät Kontulan ja Vesalan Rajakylään ja ainakin joskus siinä Seivästien ja Rapolantien vaihteessa tais olla 2,2 m rajoitus ajoneuvon leveydelle. Oli barrikadit, betoniesteet, kivikasat jne. Leveysrajoitus ja sen ajoesteet lienee purettu, sillä talvisin ne joutuivat vuodesta toiseen aurojen väkivallan kohteeksi tai vastaavasti kavennusta ei aurattu lainkaan.
 
Kontulan ja Jakomäen välillä on ikuisuusvaraus jonkinlaiseen tunneliin metsän ali. Sen voisi toteuttaa ilman tunnelia suoraan metsän läpi.

Luonnonsuojelijat voivat halutessaan ylipuhua vantaalaiset Rajakylässä että josko sieltä voisi kuitenkin ajaa bussilla, niin tälläistä mylläämistä ei tarvittaisi.
 
Niinkun @Tuomas kertoi niin se on liki mahdotonta juuri sen läpiajokiellon takia. Periaatteessa ainoa mahdollisuus päästä bussilla Kontulasta Jakomäkeen on kiertää Mellunmäestä. En satu muistamaan mikä tää painoraja on, että pystyisikö siellä ajamaan Sprintereillä
Ei siinä ole mitään läpiajokieltoa ainakaan autoliikenteestä päätellen, tien kavennus vain ikuisilla väliaikaisilla virityksillä.... Ja oma ajatukseni lähti vain siitä miksei koskaan ole ollut mitään
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kontulan ja Jakomäen välillä on ikuisuusvaraus jonkinlaiseen tunneliin metsän ali. Sen voisi toteuttaa ilman tunnelia suoraan metsän läpi.

Luonnonsuojelijat voivat halutessaan ylipuhua vantaalaiset Rajakylässä että josko sieltä voisi kuitenkin ajaa bussilla, niin tälläistä mylläämistä ei tarvittaisi.
Ei siitä pääse läpi koska se on suojeltu
 
Itse vuosi sitten Tikkurilan ja Vuosaaren väliä matkustellessa mietin, että tuo on välimatkaan nähden todella huonosti palveltu yhteysväli. Yhteydet ovat aina vaihdollisia ja jos määränpää ei ole esim. ihan juna-asemien vieressä, niin bussit ovat sekä hitaita että mutkittelevia. Sitä en tiedä, kuinka paljon näiden keskusten välillä liikutaan, mutta en usko, että kukaan vapaaehtoisesti valitsee joukkoliikennettä tuolla välillä, jos on vaihtoehtona oma auto.
Lisäksi Tikkurila-Tammisto.
 
Suojelu on vihoviimeinen keksintö joka tuhoaa kaiken kivan. Toivottavasti kaikki suojelumekanismit poistetaan laista.
Siellä on juuri alkanut ennallistaminen, poistetaan polkuja sekä vallihautojen ylittäviä laittomia kivikasoja ja puustoakin vähennetäään
 
Kyllähän se totta on, että asia on Kontulan ja Rajakylän välillä ihan nurinkurisesti, kun hyötyliikenne, esimerkiksi joukkoliikenne ja roska-autot, joutuu kiertämään ja henkilöautot voivat posottaa suoraan läpi.

Voisiko yksi vaihtoehto olla linja Kontula–Kivikko–Kehä I–Lahdenväylä–Porvoonväylä–Jakomäki? Kivikon McDonald'sin kohdalla voisi myös vaihtaa Itäkeskuksesta Jakomäen suuntaan. (Toki voisi myös olla niin päin, että linja olisi Itäkeskus–...–Jakomäki ja Kontulastahan pääsee Mäkkärille 57:lla.)
 
Kyllähän se totta on, että asia on Kontulan ja Rajakylän välillä ihan nurinkurisesti, kun hyötyliikenne, esimerkiksi joukkoliikenne ja roska-autot, joutuu kiertämään ja henkilöautot voivat posottaa suoraan läpi.

Voisiko yksi vaihtoehto olla linja Kontula–Kivikko–Kehä I–Lahdenväylä–Porvoonväylä–Jakomäki? Kivikon McDonald'sin kohdalla voisi myös vaihtaa Itäkeskuksesta Jakomäen suuntaan. (Toki voisi myös olla niin päin, että linja olisi Itäkeskus–...–Jakomäki ja Kontulastahan pääsee Mäkkärille 57:lla.)
Ei siinä ole mitään läpiajokieltoa ainakaan autoliikenteestä päätellen, tien kavennus vain ikuisilla väliaikaisilla virityksillä.... Ja oma ajatukseni lähti vain siitä miksei koskaan ole ollut mitään
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Ei siitä pääse läpi koska se on suojeltu
Niin siis henkilöautoliikenne ei oo missään määrin ongelma tolla alueella. Ongelmana on se että kun tarpeeksi iso auto menee talojen ohi alkaa talojen ikkunat helisemään. Ei se kovin mukava olisi jos siitä tiheästi liikkuisi bussi. Ja kuitenkin kävelymatka Rapolantien ja Seivästien välillä on se noin 700m joka ei tervejalkaiselle ole paljoa. Ja Rajakylässä asuville on suhteellisen pieni vaiva päästä esim. Hakunilaan (570) tai Jakomäkeen (570+69/77) joissa on suurinpiirtein samat palvelut.
 
Viimeksi muokattu:
No sanoisin että on aika iso ongelma ja yrityksissähän on taas saada tiet poikki ja läpiajo muualle. Ja koko ajatusketjuni alkoi siitä miksei sitä ole joskus 60-luvulla tai historiallisina aikoina ollut..... Nyt se on eri asia tietysti.
 
Reitti oman sektorin sisällä on nopeampi, joten sektorin sisällä pysyvä reitti on taloudellisesti tarkoituksenmukaisempi. Oman sektorin sisällä pysyttelevällä reitillä on myös käytössä bussikaistoja tai kokonaan joukkoliikenteelle varattua tieverkkoa, kun taas ylitettäessä sektorien välinen raja näin ei ole, joten liikenne on vähemmän luotettavaa. Vaikeuksia tuottaa erityisesti Helsinginkadun ja Sturenkadun ruuhkautuminen. Nuo olisivat luontevin reitti ajaa busseja läntiseen kantakaupunkiin, mutta tuolla kulkevien bussien ajoajat heittelevät paljon.
Tämä on totta, mutta mun mielestä myös kenties myös HSL-alueen joukkoliikenteen suurin ongelma. Linjasto on edelleen suunniteltu siten, että metron vaikutuspiirin ulkopuolelta tulee suurinpiirtein jokaisesta tönöstä päästä vaihdottomasti Helsingin Rautatieasemalle. Tämä johtaa paitsi raskaaseen ylikapasiteettin keskustan päässä näitä mainitsemiesi sektroeita - joita keskustan lähellä palvellaan myös raitein - myös tarpeettoman kalliseen liikenteeseen ja epäviihtyisään kaupunkiin. Toisaalta tämän johdosta myös muut suunnat ovat usein laiminlyöty, sisältäen läntisen kantakaupungin koillisen suunnasta ja vastaavasti itäisen kantakaupungin luoteen suunnasta.

Kun seudun laajentumisen ja kaupan luonteen muuttumisen johdosta juustoja ei enää tarvitse hakea Stockalta, eikä työpaikoistakaan ainakaan suhteellisesti yhtä merkittävä osuus ole aivan ytimessä, olisi mielestäni suunnitteluperiaatetta tarpeen muuttaa oleellisesti. Eli toiveenani olisi linjasto jossa tavoite vaihdottomasta yhteydestä Rautatieasemalle vaihtuisi tavoitteeksi enintään yhden vaihdon yhteyksiksi kaikkiin merkittäviin työpaikkakeskittymiin. Näitä tulee mieleen ytimen lisäksi ainakin itäinen ja läntinen kantakaupunki, Ruoholahti, Meilahti, Otaniemi-Keilaniemi, Pitäjänmäki, ja varmasti muitakin mahtuisi listaan.

Mikäli tämä otettaisiin tavoitteeksi, tulisi näitä "puolenvaihtolinjoja" olla huomattavasti nykyistä enemmän, ja siten niille myös nykyistä parempaa infraa. Esimerkkinä Vattuniemi-Meilahti-Oulunkylä-Malmi voisi olla yksi ns runkolinja.
 
Lähiöiden välisen joukkoliikenteen ongelma on se, että lähiöissä ei ole riittävää asukas-, työpaikka- tai muuta matkakohdetiheyttä kovinkaan ihmeelliselle palvelutasolle.

Siksi linjasto menee keskustaan, joka toimii ankkurina pitämässä lähiölinjojen matkustajamääriä edes jollain tasolla. Lähiöissä liikenne perustuu autoiluun, ja joukkoliikenne on täydentävää palvelua niille jotka eivät jostain syystä autoile. Jalankulun rooli on kävellä lenkille lähimetsään.

Järkevä lähiölinjasto vaatii myös uusien joukkoliikennekatujen, mielellään kokonaisten tiiviisti rakennettujen, joukkoliikennelinjaan luontevasti nojautuvien täydentävien kaupunginosien rakentamista suojelluille viheralueille, joita on sijoitettu runsaasti juuri sinne missä pitäisi yhdistää viereisiä kaupunginosia. Lähiöissä liikenne perustuu autoiluun, joka ajaa lähimmälle kokoojakadulle tai kehätielle eikä vierekkäisiin lähiöihin yleensä ole ajoyhteyttä. Joukkoliikenteelle tälläinen epäjatkuva katuverkko on myrkkyä, mutta autoilulla se toimii jotenkuten.

Koska luonnonsuojelu on meidän arvojärjestelmässä tärkeämpää kuin toimiva kaupunkiliikenne, on aika turha toivoa parannusta.
 
Viimeksi muokattu:
623:n variaatiot:

623Z Hakaniemi - Tuusulanväylä - Ilola - Koivukylä - Peijas

623V Ilmala - Pasila - Tuusulanväylä - Simonkylä - Koivukylä - Peijas

Yölinja 623N Rautatientori - Maunula - Pakila - Tammisto - Helsingin pitäjän kirkonkylä - Tikkurila - Simonkylä - Koivukylä - Havukoski - Etelä-Päiväkumpu

Sekä rengaslinja (tällaisia ei ole nyt yhtään)
626A ja 626B Tikkurila - Koivuhaka - Ruskeasanta - Ilola - Korso - Metsola - Mikkola - Vanha Lahdentie - Kehä III - Jokiniemi - Tikkurila

Lisätty karttaan. Olisiko näissä mitään järkeä?
 
Lähiöiden välisen joukkoliikenteen ongelma on se, että lähiöissä ei ole riittävää asukas-, työpaikka- tai muuta matkakohdetiheyttä kovinkaan ihmeelliselle palvelutasolle.

Siksi linjasto menee keskustaan, joka toimii ankkurina pitämässä lähiölinjojen matkustajamääriä edes jollain tasolla. Lähiöissä liikenne perustuu autoiluun, ja joukkoliikenne on täydentävää palvelua niille jotka eivät jostain syystä autoile. Jalankulun rooli on kävellä lenkille lähimetsään.

Järkevä lähiölinjasto vaatii myös uusien joukkoliikennekatujen, mielellään kokonaisten tiiviisti rakennettujen, joukkoliikennelinjaan luontevasti nojautuvien täydentävien kaupunginosien rakentamista suojelluille viheralueille, joita on sijoitettu runsaasti juuri sinne missä pitäisi yhdistää viereisiä kaupunginosia. Lähiöissä liikenne perustuu autoiluun, joka ajaa lähimmälle kokoojakadulle tai kehätielle eikä vierekkäisiin lähiöihin yleensä ole ajoyhteyttä. Joukkoliikenteelle tälläinen epäjatkuva katuverkko on myrkkyä, mutta autoilulla se toimii jotenkuten.

Koska luonnonsuojelu on meidän arvojärjestelmässä tärkeämpää kuin toimiva kaupunkiliikenne, on aika turha toivoa parannusta.
Missä näin on? HKP:n läpi puhkoo aika monta tietä, samoin monen muun paikan, isommin meillä on tiellä ollut joku Malmin lentokenttä tai merenlahdet.....
 
Missä näin on? HKP:n läpi puhkoo aika monta tietä, samoin monen muun paikan, isommin meillä on tiellä ollut joku Malmin lentokenttä tai merenlahdet.....
Tuossa muutama kohde, joiden läpi pitäisi mennä että pussinperälähiöstä pääsisi eri suuntiin:


Screenshot 2024-02-27 at 20.40.55.png
Munkkivuori


Screenshot 2024-02-27 at 20.38.55.png
Kivikko, Malmi ja Jakomäki

Screenshot 2024-02-27 at 20.36.48.png
Kannelmäki, Konala ja Kaivoksela

Ylipäätään Helsingissä on liikaa viheralueita ja väljiä nukkumalähiöitä, jotta kaupunkirakenteesta saisi puristettua toimivaa joukkoliikennettä. Joukkojen puuttuessa ei saada monipuolista verkkoa, vaan yksittäisiä linjoja ja pisteittäisiä kohteita. Keskusta on näihin olennainen ankkuripiste, koska keskustassa on vain kohtuullisesti viheralueita ja paljon suurempi asukastiheys sekoittuneessa kaupunkirakenteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa muutama kohde, joiden läpi pitäisi mennä että pussinperälähiöstä pääsisi eri suuntiin:


Näytä liitetiedosto 8385
Munkkivuori


Näytä liitetiedosto 8386
Kivikko, Malmi ja Jakomäki

Näytä liitetiedosto 8387
Kannelmäki, Konala ja Kaivoksela

Ylipäätään Helsingissä on liikaa viheralueita ja väljiä nukkumalähiöitä, jotta kaupunkirakenteesta saisi puristettua toimivaa joukkoliikennettä. Joukkojen puuttuessa ei saada monipuolista verkkoa, vaan yksittäisiä linjoja ja pisteittäisiä kohteita. Keskusta on näihin olennainen ankkuripiste, koska keskustassa on vain kohtuullisesti viheralueita ja paljon suurempi asukastiheys sekoittuneessa kaupunkirakenteessa.
Olisikin kiva saada enemmän bussiteitä ja bussiuria, jotka voisivat kulkea viheralueiden läpi. Esimerkiksi niitä pitkin kulkemaan voisi perustaa uusia linjoja, jotka olisivat "paikallisempia" kuin tavalliset linjat ja niillä käytettäisiin vain kaksiakselisia jne. Kuten esim. entinen 46T.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös