Linjastoideointia

Olisikin kiva saada enemmän bussiteitä ja bussiuria, jotka voisivat kulkea viheralueiden läpi. Esimerkiksi niitä pitkin kulkemaan voisi perustaa uusia linjoja, jotka olisivat "paikallisempia" kuin tavalliset linjat ja niillä käytettäisiin vain kaksiakselisia jne. Kuten esim. entinen 46T.

Muistelisin, että 46T oli pakulinja.
 
Mielestäni olisi kiva saada bussiliikennettä Kehä III:lle Turuntien ja Juvanmalmin sekä Raappavuorentien ja Vanhan Nurmijärventien välille. Kehitin kaksi linjaa tätä varten:

515 Espoon keskus - Kehä III (koko matkan aina Tuupakkaan asti) - Tuupakka - Aviapolis - Koivuhaka - Tikkurila

573 Myyrmäki - Vihdintie - Kehä III - Pakkala - Aviapolis - Tikkurila

Lisäksi:

578 Pukinmäen asema - Malmi - Tuusulanväylä - Jumbo - Pakkala - Kalliosola - Vantaanlaakso - Martinlaakso

586 Leppävaara - Myyrmäki - Martinlaakso - Kehä I - Jumbo - Kehä I - Porttipuisto - Hakunila

Olisi myös hyvä, jos olisi paljon pitkiä poikittaislinjoja.
 
Viimeksi muokattu:
Munkkivuoresta ei voi vetää tietä Vermoon eikä Pajamäen suuntaan. Siinä on Talin Golf kenttä sekä Helsingin paksuin tammi tiellä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

515 Espoon keskus - Kehä III (koko matkan aina Tuupakkaan asti) - Tuupakka - Aviapolis - Koivuhaka - Tikkurila
Tämä voisi olla hyvä mutta Aviapoliksesta linjan voisi ohjata lentokentälle. 570 hoitaa jo yhteyden Tikkurilaan. Espoosta ei pääse lentoasemalle muutoin kuin Helsingin kautta
 
Viimeksi muokattu:
Munkkivuoresta ei voi vetää tietä Vermoon eikä Pajamäen suuntaan. Siinä on Talin Golf kenttä sekä Helsingin paksuin tammi tiellä
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Tämä voisi olla hyvä mutta Aviapoliksesta linjan voisi ohjata lentokentälle. 570 hoitaa jo yhteyden Tikkurilaan. Espoosta ei pääse lentoasemalle muutoin kuin Helsingin kautta
541 hoitaa suunnitelmissani yhteyden Espoosta (Leppävaarasta ja Matinkylästä) lentoasemalle.
 
Kivikon läpi on tulossa raitiovaunu kunhan silta siihen rakentuu. Munkkivuoressa ylöspäin golfkenttä jolla ei tekemistä suojelun kanssa jne.
 
Sopivia linjoja voisivat olla esim.

Munkkiniemen aukio - Tikkurila
Pitäjänmäki - Hakunila
Pitäjänmäki - Vuosaari
Korso - Myyrmäki
Korso - Lentoasema
Korso - Kivistö
Leppäkorpi - Aviapolis
Lentoasema - Kerava
Korso - Tammisto
Leppävaara - Tikkurila
Espoon keskus - Tikkurila
 
Ehdottamani muutokset linjaan 42:

- Lähtöpysäkki siirtyy Kampista Elielinaukiolle. 40 on tällä hetkellä ainoa Elielinaukiolta lähtevä Helsingin sisäinen linja. Kampista alkaa liikaa linjoja.
- Reitti siirtyy kulkemaan Matkamiehentietä ja Nuijamiestentietä kuten linja 63 ennen. Lisäksi kulkee uutta bussitietä Eliel Saarien tien ja Maununnevan välillä.
- Reitti siirtyy Kannelmäessä kulkemaan Kaarelantietä linjan 52 tapaan Kaarelan raitin ja Kanneltien sijasta.
 
Yksi puuttuva linja jota olen pohtinut olisi Herttoniemi-Itäkeskus-(Kehä I-Lahdenväylä-Porvoonväylä)-Jakomäki-Ikea-Heureka-Tikkurila. Tällä hetkellä Herttoniemi-Itäkeskus-akselilta ei ole lainkaan vaihdottomia yhteyksiä Jakomäkeen, Ikealle tai Tikkurilaan ja kaikki nuo saisi niputettua yhteen linjaan. Herttoniemestä joutuu tällä hetkellä Tikkurilaan päästäkseen joko tekemään kaksi vaihtoa tai kulkemaan hitaasti keskustan tai Mellunmäen kautta. Yhtä hidasta on körötellä 79:llä Pukinmäkeen ja siitä junaan. Reitti palvelisi myös Laajasalon kasvavia asukasmääriä. Yhteys toisi myös paljon vaihtomahdollisuuksia 7xx-sarjan busseihin Itä-Vantaalle, kun Kehä I:ltä ei niihin voi Lahdenväylän liittymässä vaihtaa.
 
Yksi puuttuva linja jota olen pohtinut olisi Herttoniemi-Itäkeskus-(Kehä I-Lahdenväylä-Porvoonväylä)-Jakomäki-Ikea-Heureka-Tikkurila. Tällä hetkellä Herttoniemi-Itäkeskus-akselilta ei ole lainkaan vaihdottomia yhteyksiä Jakomäkeen, Ikealle tai Tikkurilaan ja kaikki nuo saisi niputettua yhteen linjaan. Herttoniemestä joutuu tällä hetkellä Tikkurilaan päästäkseen joko tekemään kaksi vaihtoa tai kulkemaan hitaasti keskustan tai Mellunmäen kautta. Yhtä hidasta on körötellä 79:llä Pukinmäkeen ja siitä junaan. Reitti palvelisi myös Laajasalon kasvavia asukasmääriä. Yhteys toisi myös paljon vaihtomahdollisuuksia 7xx-sarjan busseihin Itä-Vantaalle, kun Kehä I:ltä ei niihin voi Lahdenväylän liittymässä vaihtaa.
Lisäsin tätä varten linjan 517 Herttoniemi - Viikki - Tattarisuo - Porttipuisto - Hakkila - Jokiniemi - Tikkurila sekä linjan 717 reittimuutoksen Malmin hautausmaa ja Tattarisuon kautta sekä lyhentämisen Kuninkaanmäkeen. Ehdotuksessa on myös linja 521 Herttoniemi - Viikki - Pihlajamäki - Malmi - Kartanonkoski - Veromies - Aviapolis - Koivuhaka - Tikkurila.
 
Ehdottamani muutokset linjaan 42:

- Lähtöpysäkki siirtyy Kampista Elielinaukiolle. 40 on tällä hetkellä ainoa Elielinaukiolta lähtevä Helsingin sisäinen linja. Kampista alkaa liikaa linjoja.
- Reitti siirtyy kulkemaan Matkamiehentietä ja Nuijamiestentietä kuten linja 63 ennen. Lisäksi kulkee uutta bussitietä Eliel Saarien tien ja Maununnevan välillä.
- Reitti siirtyy Kannelmäessä kulkemaan Kaarelantietä linjan 52 tapaan Kaarelan raitin ja Kanneltien sijasta.
Elielinaukiolle on aika kökkö ajaa nyt Manskun rempan aikaan.
 
Elielinaukiolle on aika kökkö ajaa nyt Manskun rempan aikaan.
Mutta siis remontin valmistuttua voisi siirtää 42:n Elielinaukiolle. Ehdotan myös linjan 431 lähtöpaikan siirtämistä Kamppiin ja sen reitittämistä Kannelmäen, Hakuninmaan ja Kuninkaantammen kautta, jotta Kannelmäestä säilyisi yhteys Kamppiin tämän jälkeenkin.
 
Mutta siis remontin valmistuttua voisi siirtää 42:n Elielinaukiolle. Ehdotan myös linjan 431 lähtöpaikan siirtämistä Kamppiin ja sen reitittämistä Kannelmäen, Hakuninmaan ja Kuninkaantammen kautta, jotta Kannelmäestä säilyisi yhteys Kamppiin tämän jälkeenkin.
431 palvelee vain pientä osaa Kannelmäestä. 42:n siirtäminen Elielinaukiolle poistaisi monilta kannelmäkeläiseltä yhteyden Kamppiin. 42 lähtisi molemmissa päissä juna-asemilta, jolloin sillä matkustaminen päätepysäkkien välillä ei ole enää järkevää ajallisesti. Toki nykyisinkin aivan päätepysäkkien luota on siinä ja siinä kumpi on kannattavampi, juna vai 42. 42 kuitenkin palvelee Kannelmäen alueita kauempana asemasta, mutta kuitenkin kaukana Hämeenlinnanväylän pysäkeistä. Jos 42 ei olisi Kannelmäestä järkevä linja matkustaa keskustan suuntaan, ei liene omakotivaltaisten Hakuninmaan ja Maununnevan matkustajamäärät riittää, osa niistäkin menee kuitenkin esim. runkolinjalla 400.

431 siirtämistä pois Elielinaukiolta taas ei ole merkitystä sillä, että menee juna-asemalta toiselle, koska kerää valtaosan kuormastaan matkaltaan eikä sillä päättäriltä päättärille matkusteta.

Nykyisin 42 tarjoaa nopean yhteyden Töölöön ja kauemmas juna-asemista läntisessä kantakaupungissa Kannelmäestä ja osasta Hakuninmaata sekä Maununnevaa.

40 ei palvele samalla tavalla Kannelmäen ja keskustan välistä liikennettä vaan pikemminkin Haagan ja keskustan välistä, koska on niin paljon hitaampi.

Näin omalehmäojassa vastustan muutosta :D
 
Olisiko mahdollista myös jatka linja 66 Kuninkaantammeen tai jopa Myyrmäkeen asti reittiä Paloheinäntunneli - Edita - Silvola - Kaivoksela - Myyrmäki. Tällöin saataisiin Myyrmäestä yhteys itäiseen kantakaupunkiin.
 
Olisiko mahdollista myös jatka linja 66 Kuninkaantammeen tai jopa Myyrmäkeen asti reittiä Paloheinäntunneli - Edita - Silvola - Kaivoksela - Myyrmäki. Tällöin saataisiin Myyrmäestä yhteys itäiseen kantakaupunkiin.
Tuota muistaakseni aikoinaan jossain Kuninkaantammea koskettaneessa blogissa ehdotettiin Kuninkaantammelaisten päästä. Taisi painaa HSL:ssä mieluummin liityntä Kannelmäen asemalle
 
Takaisin
Ylös