Linjastoideointia

Koska siellä ei ole muuta linjaa. Ei sen ole tarkoitus kisata metroa vastaan Rastila - Vuosaari välillä vaan olla liityntälinja. Muuta linjaa sinne ei ole järkevä vetää koska kapasiteetti on melko täydellinen tuolla nykyisillä autoilla ja vuoroväleillä. Lisäksi jos se pysähtyisi vaan joka toisella pysäkillä niin kävelymatkat kasvaisivat liian pitkiksi varsinkin kun alueella on paljon ikäihmisiä (myös rollaattorien kanssa), sekä lastenvaunujen kanssa kulkevia. 560 on itseasiassa enemmänkin liityntälinja erittäin usealle alueelle. Pitkät siirtymät ovat toissijainen tarkoitus.
No lähinnä tuon sitten huomaa Mellunmäessä kun linja usein myöhässä.
 
Mä olen pohtinut Tuusulan linjoista, että minkä hintainen ja millainen prosedyyri olisi ottaa Ruskeasannan asemavaraus käyttöön? Miljoonia varmasti, mutta kuinka paljon? Vantaa ei sitä alunperin halunnut rakentaa loppuun, koska he eivät voi gryndata aluetta (lentokentän) rajoitusten takia.

Kuitenkin se olisi hyvä risteys Tuusulanväylän ja Kehäradan välillä. Tuusulan linjastoa voisi mukauttaa enemmän keskustaan/etelään vieviksi linjoiksi, kun Ruskeasannassa voisi vaihtaa junaan Tikkurila / Lentokenttä ym. itä-länsi suuntiin. Koivukylänväylän rampeilla on pari Kehäradan rakennelmaa josta en ole varma, ovatko ne sisäänkäyntejä vai pitääkö ne erikseen rakentaa.
Viinikkalan juna asemaa enemmän odotan noista ja eikös siihen varauskin ole olemassa. Vaan en tiedä paljon siellä täytyy olla työpaikkoja, että se toteutuisi.
 
Linja 79 on suosittu, mutta itse en sitä käytä sen kiertelevyyden takia. Linjalla on todella hidasta matkustaa muita, kuin lyhyitä liityntämatkoja. Se on myös epätasaisesti kuormittunut.

Lyhentäisin perusversion Siltamäkeen ja jakaisin sen kiertelevään ja suorempaan varianttiin. Lisäksi perustaisin express-variantin Tikkurilaan. Nykyiset yhteydet Herttoniemestä Tikkurilaan ovat erittän hitaat.

79 Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi-Viikin tiedepuisto-Malmi-Siltamäki (ei Herttoniemen teollisuusalueen eikä Latokartanon kierrosta)
79K Nykyinen 79:n reitti mutta Pihlajamäen kautta, lyhennettynä Siltamäkeen
79V Herttoniemi-teollisuusalue-Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila

Lisäksi jatkaisin 81:n Viikkiin, korvaten nykyisen 79B:n. Siltamäen ja Puistolan välille en laittaisi välttämättä mitään, mutta jos tarvetta jollekin yhteydelle on, niin jatkaisin joka toisen 75:n A-varianttina Siltamäkeen.

---

Jokelan ympäristössä on aika paljon asukkaita (pientaloalueeksi), mutta suurin osa asuu kaukana asemasta. Alue on niin hajanainen, että bussilinjoja on hyvin vähän ja harvassa. Samoin Nuppulinnan ja Purolan bussit kulkevat huonosti ja vajaalla kuormalla. Liikennöintiajat ja vuorovälit eivät houkuta asukkaita käyttämään nykyisiä linjoja.

Korvaisin kaiken alueen linjaliikenteen kutsubussilla, jolla saisi matkustaa vain Jokelan asemalle/asemalta. Alue on sen verran pieni, että ruuhkassa pari autoa ja muulloin yksi auto riittäisi. Koululaiset menevät Pohjois-Tuusulassa pääsääntöisesti takseilla (8-pax / D1), koska koulumatka-ajoista tulisi muuten laittoman pitkiä. Ehkä nykyistä koulutaksibussia ja tätä kutsubussia olisi mahdollista myös yhdistää käyttäen ainakin samaa kalustoa.

--

Suoria busseja lentokentälle kannatan myös. Varsinkin laukkujen kanssa jokainen ylimääräinen vaihto on tuskaa. Matka-ajat ovat muutenkin kentältä helposti kolmin- tai nelinkertaiset Sipooseen, Tuusulaan ja Espooseen verrattuna autoon/taksiin.

Moni Kehä III:n linja kulkee viikonloppuisin huonosti tai ei ollenkaan, yöllä yhteydet ovat surkeat vaikka lentoja on todella paljon 22-01 välillä ja niitä tulee myös Kehäradan viimeisten vuorojen jälkeen. Kehäratakin on niin hidas, että junan ollessa Helsingin asemalla olisit samassa ajassa päässyt autolla mihin tahansa osoitteeseen pk-seudulla.

Tyypillisin lomamatkailija saapuu takaisin Suomeen sunnuntaina klo 22 (lähde: taksimiesten tietotoimisto). Tällöin julkisilla matka-ajat ovat seuraavat:
Laajasalo (Yliskylä) - 2 vaihtoa - Perillä 23:09
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 69 min
Heikinlaakso - 1 vaihto - Perillä 22:34
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 34 min
Vattuniemi - 2 vaihtoa - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 67 min
Munkkiniemi - 1 vaihto - Perillä 23:01
Matka-aika autolla 20 min, julkisilla 61 min
Länsi-Pakila - 1 vaihto - Perillä 22:49
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 49 min
Nikkilä - 1 vaihto - Perillä 00:17
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 137 min
Hyrylä - 1 vaihto - Perillä 22:53
Matka-aika autolla 15 min, julkisilla 53 min
Ylästö - 1 vaihto - Perillä 22:42
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 42 min
Kalajärvi - 2 vaihtoa - Perillä 23:38
Matka-aika autolla 17 min, julkisilla 98 min
Espoon keskus - 1 vaihto - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 21 min, julkisilla 67 min
Saunalahti - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min
Veikkola - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min

Kahdessa viimeisessä ei ole virhettä, vaan matka-ajat olivat sattumalta samat. Julkisten matka-aika on laskettu alkaen 22:00, päättyen heti kun bussi on perillä pysäkillä (ilman kävelyä perillä).

Vaikka autoa ei voi voittaa, eikä joka paikkaan ole varaa vetää suoraa linjaakaan, niin onhan nuo matka-ajat ja vaihdottomien yhteyksien määrä surkea. Päiväsaikaankaan tilanne ei ole merkittävästi parempi. Ei uskoisi, että kyseessä on maamme pääkaupunkiseutu ja suurin lentokenttä.
Tapulikaupungintiellä todellakin täytyy olla liikenne Puistolan ja Suutarilan välilllä. Ja mitä siitä, että 79 on kiemurteleva, harva kuitenkaan matkustaa Herttoniemestä Puistolaan.
 
79V:n kaltainen linja kannattaisi pätkäistä Itäkeskukseen, jos sellaista edes ehdottaa. Muuten Herttoniemen teollisuusalueelle tulee ylitarjontaa. Herttoniemestä lähtevien matkojen osalta linjalla 500 menee 9-13 minuuttia Herttoniemestä Itäkeskukseen kun taas metrolla menee 4 minuuttia, eli vaihto kannattaa.
Tai yhtä lailla linjan 500 voisi lyhentää Herttoniemeen, siinä säästyisi enemmän rahaa eikä ajettaisi viikonloppuisin teollisuusalueelle turhaan. 500:n varrelta on lyhyt kävely metrolle ja jos on vaihtamassa Pasilassa junaan, niin samaan junaan ehtii metrollakin. Jos on menossa Meilahteen/Munkkivuoreen niin Manskun kätutöiden valmistuttua on nopeampi mennä keskustaan ja siitä Vihdintien pikaratikalla.
Pohtisin myös vuorovälejä tällaisen muutoksen yhteydessä. Nykyään 79:llä on 10 minuutin vuoroväli ma-la ja 15 minuutin vuoroväli sunnuntaisin. Jos tarjonta jaetaan monelle linjalle, kuormitus ja autot jakaantuvat myös. Uusi vuoroväli voisi siis olla 20/30 minuuttia, mikä on merkittävästi huonompi kuin nykyään.
Oikaisut ja uudet palvelualueet toisivat myös uusia asiakkaita. 79:n vuoroväli jakautuisi 79:lle ja K:lle. 79B:n autot siirtyisivät 79V:lle. 81:n pidennykseen tarvittaisiin toki autoja, mutta uskon kasvavien matkustajamäärien perustelevan sen. Itäkeskuksen ja Malmin väliset bussit ovat olleet kuormittuneita arkisin, asiaa helpottaisi kun pohjoisen juniin vaihtavat menisivätkin 79V:llä Tikkurilaan. Siellä pysähtyy kaikki junat, toisin kuin Malmilla.

Viikonloppuisin ajettaisiin vain 79/79K:ta vuorotellen, ja myöhäisillassa/yöllä vain 79K:ta jotta vuoroväli ei olisi koskaan liian korkea. Latokartanosta 79K ja 81 tarjoaisivat yhdessä 10 minuutin vuorovälin Herttoniemeen. Tärkeimmillä yhteysväleillä (Herttoniemi-Viikki-Malmi-Siltamäki) olisi edelleen mahdollista matkustaa 79:llä ja 79K:lla eli samalla vuorovälillä.
Mainitsen myös samalla, että tämä matka-aikoja nopeuttava paketti pidentäisi matka-aikoja metrolta Latokartanoon n. 4 minuutilla, koska pääyhteys siirtyisi pois Siilitien vaihdolliselta yhteydeltä (nyk. 79/79B) Herttoniemen vaihdolliselle yhteydelle (uusi 81).
Latokartanolta metroon on jo nyt nopeinta mennä 54/554:llä Itäkeskukseen tai 506:lla Myllypuroon. Keskustaan/Pasilaan myös vaihto junaan Malmilla on nopeampi. Myös 78 tarjoaa suoran yhteyden Rautatientori-Sörnäinen-välille yhtä nopeasti, kuin vaihdollinen yhteys. Bussimatka Myllypuroon on niin paljon nopeampi, ettei hieman pidempi metromatka/odotus haittaa, vaan päätyy käytännössä samaan tai jopa edelliseen metroon.

Olen aiemmin ehdottanut 16:n ja 81:n yhdistämistä (kun Korkeasaareen ei enää tarvita bussia), tällöin tulisi myös vaihdoton yhteys Kalasatamasta Latokartanoon. Myös Rautatientori-Hakaniemi-Latokartano-välillä olisi kaksi suoraa linjaa, jolloin 78:lta voisi vähentää vuoroja ja ajaa linjaparia 78+81 vuorotellen.
 
Tai yhtä lailla linjan 500 voisi lyhentää Herttoniemeen, siinä säästyisi enemmän rahaa eikä ajettaisi viikonloppuisin teollisuusalueelle turhaan. 500:n varrelta on lyhyt kävely metrolle ja jos on vaihtamassa Pasilassa junaan, niin samaan junaan ehtii metrollakin. Jos on menossa Meilahteen/Munkkivuoreen niin Manskun kätutöiden valmistuttua on nopeampi mennä keskustaan ja siitä Vihdintien pikaratikalla.

Oikaisut ja uudet palvelualueet toisivat myös uusia asiakkaita. 79:n vuoroväli jakautuisi 79:lle ja K:lle. 79B:n autot siirtyisivät 79V:lle. 81:n pidennykseen tarvittaisiin toki autoja, mutta uskon kasvavien matkustajamäärien perustelevan sen. Itäkeskuksen ja Malmin väliset bussit ovat olleet kuormittuneita arkisin, asiaa helpottaisi kun pohjoisen juniin vaihtavat menisivätkin 79V:llä Tikkurilaan. Siellä pysähtyy kaikki junat, toisin kuin Malmilla.

Viikonloppuisin ajettaisiin vain 79/79K:ta vuorotellen, ja myöhäisillassa/yöllä vain 79K:ta jotta vuoroväli ei olisi koskaan liian korkea. Latokartanosta 79K ja 81 tarjoaisivat yhdessä 10 minuutin vuorovälin Herttoniemeen. Tärkeimmillä yhteysväleillä (Herttoniemi-Viikki-Malmi-Siltamäki) olisi edelleen mahdollista matkustaa 79:llä ja 79K:lla eli samalla vuorovälillä.

Latokartanolta metroon on jo nyt nopeinta mennä 54/554:llä Itäkeskukseen tai 506:lla Myllypuroon. Keskustaan/Pasilaan myös vaihto junaan Malmilla on nopeampi. Myös 78 tarjoaa suoran yhteyden Rautatientori-Sörnäinen-välille yhtä nopeasti, kuin vaihdollinen yhteys. Bussimatka Myllypuroon on niin paljon nopeampi, ettei hieman pidempi metromatka/odotus haittaa, vaan päätyy käytännössä samaan tai jopa edelliseen metroon.

Olen aiemmin ehdottanut 16:n ja 81:n yhdistämistä (kun Korkeasaareen ei enää tarvita bussia), tällöin tulisi myös vaihdoton yhteys Kalasatamasta Latokartanoon. Myös Rautatientori-Hakaniemi-Latokartano-välillä olisi kaksi suoraa linjaa, jolloin 78:lta voisi vähentää vuoroja ja ajaa linjaparia 78+81 vuorotellen.
Tai sitten tuo 500 menisi suoraan Itäväylää Itäkeskukseen
 
Tai yhtä lailla linjan 500 voisi lyhentää Herttoniemeen, siinä säästyisi enemmän rahaa eikä ajettaisi viikonloppuisin teollisuusalueelle turhaan. 500:n varrelta on lyhyt kävely metrolle ja jos on vaihtamassa Pasilassa junaan, niin samaan junaan ehtii metrollakin. Jos on menossa Meilahteen/Munkkivuoreen niin Manskun kätutöiden valmistuttua on nopeampi mennä keskustaan ja siitä Vihdintien pikaratikalla.
Näin on. 79:n nykyinen palvelutaso riittää viikonloppuisin teollisuusalueella, ja vaihtoyhteys Herttoniemessä metron etupäästä laiturille 18 (pysäkki H4006) on erittäin nopea, jos suuntaa Aleksis Kiven kadun varteen tai Pasilaan. Kapasiteettiakin on reilusti viikonloppuisin metrossa, joten bussista metroon siirtyvät matkustajat eivät olisi ongelma. Oikeastaan ainoa syy ajaa linjaa 500 teollisuusalueen läpi viikonloppuisin on linjaston selkeys (samat linjat eri päivinä).

Oikaisut ja uudet palvelualueet toisivat myös uusia asiakkaita.
Toki, mutta eivät juurikaan Malmin jälkeen, missä uudet linjat tuplaisivat toisiaan. Esimerkiksi vartin vuoroväli kummallakin linjalla voisi olla mahdollinen, jos toinen pätkäistäisiin Malmille.

79B:n autot siirtyisivät 79V:lle.
Minkälaista vuoroväliä olit ajatellut 79V:lle? Automatka Itäkeskuksesta Tikkurilaan kestää Google Mapsin mukaan 20 minuuttia. Sitten kun ottaa huomioon bussin matalamman huippunopeuden ja pysähdykset Kehä I:n sekä Tikkurilan seudun pysäkeillä, tunnin kierrosajasta tulee todennäköisesti liian tiukka. 79B:n kolmella autolla vuorovälin pitäisi siis olla yli 20 minuuttia.

Joka tapauksessa on luontevampaa mieltää 79V kokonaan uutena linjana, jonka rahoitus tulee ns. tyhjästä, koska 81:n jatke palvelee 79B:n jättämää aukkoa.

Latokartanolta metroon on jo nyt nopeinta mennä 54/554:llä Itäkeskukseen tai 506:lla Myllypuroon. Keskustaan/Pasilaan myös vaihto junaan Malmilla on nopeampi. Myös 78 tarjoaa suoran yhteyden Rautatientori-Sörnäinen-välille yhtä nopeasti, kuin vaihdollinen yhteys. Bussimatka Myllypuroon on niin paljon nopeampi, ettei hieman pidempi metromatka/odotus haittaa, vaan päätyy käytännössä samaan tai jopa edelliseen metroon.
Tämä onkin sitten oma kysymyksensä, minkä takia 79:llä riittää matkustajia erityisesti Siilitien jälkeen. Siihen en osaa vastata.

Olen aiemmin ehdottanut 16:n ja 81:n yhdistämistä (kun Korkeasaareen ei enää tarvita bussia), tällöin tulisi myös vaihdoton yhteys Kalasatamasta Latokartanoon. Myös Rautatientori-Hakaniemi-Latokartano-välillä olisi kaksi suoraa linjaa, jolloin 78:lta voisi vähentää vuoroja ja ajaa linjaparia 78+81 vuorotellen.
Näiden yhdistäminen voisi tosiaan olla ihan järkevä idea, mutta ei tuosta toimivaa linjaparia tulisi. 78:n matka-aika RTT:lta Latokartanon pysäkille on enintään 33 minuuttia. 16>>[Risto Rytin tie]>>81>>[Siilitie 11]>>79 olisi enintään 49 minuuttia. Vartin vuorovälillä lähdöt voisivat siis olla limittäin kummassakin päässä mutta vain siten, että 8 minuuttia myöhemmin lähtevä 78 saapuu 8 minuuttia aikaisemmin perille. 78:lta siis tuskin siirtyisi matkustajia pois uudelle linjalle.
 
No lähinnä tuon sitten huomaa Mellunmäessä kun linja usein myöhässä.
Tämä on aikataulutekninen kysymys. 560:sen aikataulu on todella epäonnistunut. Linjan myöhästyminen johtuu liian kireistä aikatauluista, sekä siitä että paikkoja jäädä merkittävästi myöhään on liikaa. Näitä paikkoja ei ole kuitenkaan Vuosaari - Rastila välillä. Etuudet ja omat kaistat toteutuvat huonosti siitä eteenpäin (pois lukien Paloheinä - Kuninkaantammi väli)
 
Näin on. 79:n nykyinen palvelutaso riittää viikonloppuisin teollisuusalueella, ja vaihtoyhteys Herttoniemessä metron etupäästä laiturille 18 (pysäkki H4006) on erittäin nopea, jos suuntaa Aleksis Kiven kadun varteen tai Pasilaan. Kapasiteettiakin on reilusti viikonloppuisin metrossa, joten bussista metroon siirtyvät matkustajat eivät olisi ongelma. Oikeastaan ainoa syy ajaa linjaa 500 teollisuusalueen läpi viikonloppuisin on linjaston selkeys (samat linjat eri päivinä).

500 ois aivan yhtä nopea Herttoniemen metroasemalta Itäkeskuksen metroasemalle, jos sitä ei kierrätettäisi teollisuusalueen kautta, vaan se ajaisi suoraan Itäväylää. Tai 500 voisi ajaa ainakin Herttoniemen ja Siilitien metroasemien välin Itäväylää pitkin, koska siellä on lähinnä jotain lautatarhoja. Siilitien ja Itäkeskuksen metroasemien välissä on sentään merkittävä tilaa vievän vähittäiskaupan keskittymä. Teollisuusalueen kautta ajaminen maksaa sekä HSL:lle puhdasta rahaa että aiheuttaa merkittävää matka-ajan pidentymistä matkustajille. Sen tyyppiselle alueelle ei ole perusteltua ajaa 7 minuutin välein bussia.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Näiden yhdistäminen voisi tosiaan olla ihan järkevä idea, mutta ei tuosta toimivaa linjaparia tulisi. 78:n matka-aika RTT:lta Latokartanon pysäkille on enintään 33 minuuttia. 16>>[Risto Rytin tie]>>81>>[Siilitie 11]>>79 olisi enintään 49 minuuttia. Vartin vuorovälillä lähdöt voisivat siis olla limittäin kummassakin päässä mutta vain siten, että 8 minuuttia myöhemmin lähtevä 78 saapuu 8 minuuttia aikaisemmin perille. 78:lta siis tuskin siirtyisi matkustajia pois uudelle linjalle.

79 vois edelleen hoitaa ton Herttoniemen teollisuusalueen palvelun. 79 yksinään on jo ylipalvelua sinne, mutta siinä menisi kuitenkin vähemmän matkustajia kuin bussissa 500, joten kiertely vaikuttaisi pienempään joukkoon ihmisiä. Linjojen 16 ja 81 yhdistäminen on ehdottomasti hyvä idea.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus aikoinaan Herttoniemestä oli vaihdoton bussiyhteys Hernesaareen joka oli linja 16. Muistaako joku tarkemmin mitä reittiä se ajoi? Menikö se esim. Herttoniemenrannan kautta?
 
Joskus aikoinaan Herttoniemestä oli vaihdoton bussiyhteys Hernesaareen joka oli linja 16. Muistaako joku tarkemmin mitä reittiä se ajoi? Menikö se esim. Herttoniemenrannan kautta?
Ei mennyt Herttoniemenrannan kautta. Linjan reitti itäpäässä oli Itäväylä - Kulosaarentie - Risto Rytin tie - Itäväylä - Herttoniemi ja takaisinpäin Kipparlahden silmukan kautta.
 
koska siellä on lähinnä jotain lautatarhoja.
Lisäisin tähän, että tuonne päin on myös rakenteilla paljon uutta asutusta. Toisaalta Konemestarinkadun pysäkit palvelevat uutta asutusta yhtä hyvin kuin Asentajanpuiston pysäkit. Työnjohtajankadun ja Suunnittelijankadun seutu on myös sen verran lähellä metroasemaa, että Työnjohtajankadulla on tuskin mahdottoman paljon käyttöä. Ainoa merkittävä alue, joka kärsisi tuosta muutoksesta on Puusepänportin lähiympäristö, jossa sijaitsee mm. Marimekon tehtaanmyymälä ja johon on suunnitteilla reilusti uutta rakentamista. Onko tuo tarpeeksi, että 500:sen reitti kannattaa kierrättää Mekaanikonkadun kautta? Tuskin, mutta kuitenkin ehkä.

Yritin etsiä syytä, miksi 58 aikoinaan siirrettiin pois Itäväylältä Siilitien ja Herttoniemen välillä, enkä löytänyt kunnollista vastausta. Oma arvaukseni on, että reitti haluttiin yhtenäistää mahdollisen Jokeri 0 -ratikan kanssa, vaikka en suoraan sanoen näe mitään syytä jatkaa sitä Herttoniemestä itään, jos sellainen tulisi.
 
Kuljetaanko 79:llä paljon Viikin pohjoisosista Malmille? Nimittäin jos ei niin 79:n voisi pistää kulkemaan suoraan 79V:nä joko Viikintieltä tai infran salliessa Viikinkaarelta Pihlajamäentielle niinä aikoina, kun 79B:tä liikennöidään. 79B kulkeekin nykyään ainakin toiseen suuntaan useita tunteja ruuhkissa.

Ja mikäli nyt ei onnistu, niin viimeistään Viiman aloittaessa ja sen tarjotessa suoran yhteyden Viikin pohjoisosista Malminkentän kautta Malmille.
 
Takaisin
Ylös