Linjastoideointia

Koska siellä ei ole muuta linjaa. Ei sen ole tarkoitus kisata metroa vastaan Rastila - Vuosaari välillä vaan olla liityntälinja. Muuta linjaa sinne ei ole järkevä vetää koska kapasiteetti on melko täydellinen tuolla nykyisillä autoilla ja vuoroväleillä. Lisäksi jos se pysähtyisi vaan joka toisella pysäkillä niin kävelymatkat kasvaisivat liian pitkiksi varsinkin kun alueella on paljon ikäihmisiä (myös rollaattorien kanssa), sekä lastenvaunujen kanssa kulkevia. 560 on itseasiassa enemmänkin liityntälinja erittäin usealle alueelle. Pitkät siirtymät ovat toissijainen tarkoitus.
No lähinnä tuon sitten huomaa Mellunmäessä kun linja usein myöhässä.
 
Mä olen pohtinut Tuusulan linjoista, että minkä hintainen ja millainen prosedyyri olisi ottaa Ruskeasannan asemavaraus käyttöön? Miljoonia varmasti, mutta kuinka paljon? Vantaa ei sitä alunperin halunnut rakentaa loppuun, koska he eivät voi gryndata aluetta (lentokentän) rajoitusten takia.

Kuitenkin se olisi hyvä risteys Tuusulanväylän ja Kehäradan välillä. Tuusulan linjastoa voisi mukauttaa enemmän keskustaan/etelään vieviksi linjoiksi, kun Ruskeasannassa voisi vaihtaa junaan Tikkurila / Lentokenttä ym. itä-länsi suuntiin. Koivukylänväylän rampeilla on pari Kehäradan rakennelmaa josta en ole varma, ovatko ne sisäänkäyntejä vai pitääkö ne erikseen rakentaa.
Viinikkalan juna asemaa enemmän odotan noista ja eikös siihen varauskin ole olemassa. Vaan en tiedä paljon siellä täytyy olla työpaikkoja, että se toteutuisi.
 
Linja 79 on suosittu, mutta itse en sitä käytä sen kiertelevyyden takia. Linjalla on todella hidasta matkustaa muita, kuin lyhyitä liityntämatkoja. Se on myös epätasaisesti kuormittunut.

Lyhentäisin perusversion Siltamäkeen ja jakaisin sen kiertelevään ja suorempaan varianttiin. Lisäksi perustaisin express-variantin Tikkurilaan. Nykyiset yhteydet Herttoniemestä Tikkurilaan ovat erittän hitaat.

79 Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi-Viikin tiedepuisto-Malmi-Siltamäki (ei Herttoniemen teollisuusalueen eikä Latokartanon kierrosta)
79K Nykyinen 79:n reitti mutta Pihlajamäen kautta, lyhennettynä Siltamäkeen
79V Herttoniemi-teollisuusalue-Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila

Lisäksi jatkaisin 81:n Viikkiin, korvaten nykyisen 79B:n. Siltamäen ja Puistolan välille en laittaisi välttämättä mitään, mutta jos tarvetta jollekin yhteydelle on, niin jatkaisin joka toisen 75:n A-varianttina Siltamäkeen.

---

Jokelan ympäristössä on aika paljon asukkaita (pientaloalueeksi), mutta suurin osa asuu kaukana asemasta. Alue on niin hajanainen, että bussilinjoja on hyvin vähän ja harvassa. Samoin Nuppulinnan ja Purolan bussit kulkevat huonosti ja vajaalla kuormalla. Liikennöintiajat ja vuorovälit eivät houkuta asukkaita käyttämään nykyisiä linjoja.

Korvaisin kaiken alueen linjaliikenteen kutsubussilla, jolla saisi matkustaa vain Jokelan asemalle/asemalta. Alue on sen verran pieni, että ruuhkassa pari autoa ja muulloin yksi auto riittäisi. Koululaiset menevät Pohjois-Tuusulassa pääsääntöisesti takseilla (8-pax / D1), koska koulumatka-ajoista tulisi muuten laittoman pitkiä. Ehkä nykyistä koulutaksibussia ja tätä kutsubussia olisi mahdollista myös yhdistää käyttäen ainakin samaa kalustoa.

--

Suoria busseja lentokentälle kannatan myös. Varsinkin laukkujen kanssa jokainen ylimääräinen vaihto on tuskaa. Matka-ajat ovat muutenkin kentältä helposti kolmin- tai nelinkertaiset Sipooseen, Tuusulaan ja Espooseen verrattuna autoon/taksiin.

Moni Kehä III:n linja kulkee viikonloppuisin huonosti tai ei ollenkaan, yöllä yhteydet ovat surkeat vaikka lentoja on todella paljon 22-01 välillä ja niitä tulee myös Kehäradan viimeisten vuorojen jälkeen. Kehäratakin on niin hidas, että junan ollessa Helsingin asemalla olisit samassa ajassa päässyt autolla mihin tahansa osoitteeseen pk-seudulla.

Tyypillisin lomamatkailija saapuu takaisin Suomeen sunnuntaina klo 22 (lähde: taksimiesten tietotoimisto). Tällöin julkisilla matka-ajat ovat seuraavat:
Laajasalo (Yliskylä) - 2 vaihtoa - Perillä 23:09
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 69 min
Heikinlaakso - 1 vaihto - Perillä 22:34
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 34 min
Vattuniemi - 2 vaihtoa - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 67 min
Munkkiniemi - 1 vaihto - Perillä 23:01
Matka-aika autolla 20 min, julkisilla 61 min
Länsi-Pakila - 1 vaihto - Perillä 22:49
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 49 min
Nikkilä - 1 vaihto - Perillä 00:17
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 137 min
Hyrylä - 1 vaihto - Perillä 22:53
Matka-aika autolla 15 min, julkisilla 53 min
Ylästö - 1 vaihto - Perillä 22:42
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 42 min
Kalajärvi - 2 vaihtoa - Perillä 23:38
Matka-aika autolla 17 min, julkisilla 98 min
Espoon keskus - 1 vaihto - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 21 min, julkisilla 67 min
Saunalahti - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min
Veikkola - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min

Kahdessa viimeisessä ei ole virhettä, vaan matka-ajat olivat sattumalta samat. Julkisten matka-aika on laskettu alkaen 22:00, päättyen heti kun bussi on perillä pysäkillä (ilman kävelyä perillä).

Vaikka autoa ei voi voittaa, eikä joka paikkaan ole varaa vetää suoraa linjaakaan, niin onhan nuo matka-ajat ja vaihdottomien yhteyksien määrä surkea. Päiväsaikaankaan tilanne ei ole merkittävästi parempi. Ei uskoisi, että kyseessä on maamme pääkaupunkiseutu ja suurin lentokenttä.
Tapulikaupungintiellä todellakin täytyy olla liikenne Puistolan ja Suutarilan välilllä. Ja mitä siitä, että 79 on kiemurteleva, harva kuitenkaan matkustaa Herttoniemestä Puistolaan.
 
79V:n kaltainen linja kannattaisi pätkäistä Itäkeskukseen, jos sellaista edes ehdottaa. Muuten Herttoniemen teollisuusalueelle tulee ylitarjontaa. Herttoniemestä lähtevien matkojen osalta linjalla 500 menee 9-13 minuuttia Herttoniemestä Itäkeskukseen kun taas metrolla menee 4 minuuttia, eli vaihto kannattaa.
Tai yhtä lailla linjan 500 voisi lyhentää Herttoniemeen, siinä säästyisi enemmän rahaa eikä ajettaisi viikonloppuisin teollisuusalueelle turhaan. 500:n varrelta on lyhyt kävely metrolle ja jos on vaihtamassa Pasilassa junaan, niin samaan junaan ehtii metrollakin. Jos on menossa Meilahteen/Munkkivuoreen niin Manskun kätutöiden valmistuttua on nopeampi mennä keskustaan ja siitä Vihdintien pikaratikalla.
Pohtisin myös vuorovälejä tällaisen muutoksen yhteydessä. Nykyään 79:llä on 10 minuutin vuoroväli ma-la ja 15 minuutin vuoroväli sunnuntaisin. Jos tarjonta jaetaan monelle linjalle, kuormitus ja autot jakaantuvat myös. Uusi vuoroväli voisi siis olla 20/30 minuuttia, mikä on merkittävästi huonompi kuin nykyään.
Oikaisut ja uudet palvelualueet toisivat myös uusia asiakkaita. 79:n vuoroväli jakautuisi 79:lle ja K:lle. 79B:n autot siirtyisivät 79V:lle. 81:n pidennykseen tarvittaisiin toki autoja, mutta uskon kasvavien matkustajamäärien perustelevan sen. Itäkeskuksen ja Malmin väliset bussit ovat olleet kuormittuneita arkisin, asiaa helpottaisi kun pohjoisen juniin vaihtavat menisivätkin 79V:llä Tikkurilaan. Siellä pysähtyy kaikki junat, toisin kuin Malmilla.

Viikonloppuisin ajettaisiin vain 79/79K:ta vuorotellen, ja myöhäisillassa/yöllä vain 79K:ta jotta vuoroväli ei olisi koskaan liian korkea. Latokartanosta 79K ja 81 tarjoaisivat yhdessä 10 minuutin vuorovälin Herttoniemeen. Tärkeimmillä yhteysväleillä (Herttoniemi-Viikki-Malmi-Siltamäki) olisi edelleen mahdollista matkustaa 79:llä ja 79K:lla eli samalla vuorovälillä.
Mainitsen myös samalla, että tämä matka-aikoja nopeuttava paketti pidentäisi matka-aikoja metrolta Latokartanoon n. 4 minuutilla, koska pääyhteys siirtyisi pois Siilitien vaihdolliselta yhteydeltä (nyk. 79/79B) Herttoniemen vaihdolliselle yhteydelle (uusi 81).
Latokartanolta metroon on jo nyt nopeinta mennä 54/554:llä Itäkeskukseen tai 506:lla Myllypuroon. Keskustaan/Pasilaan myös vaihto junaan Malmilla on nopeampi. Myös 78 tarjoaa suoran yhteyden Rautatientori-Sörnäinen-välille yhtä nopeasti, kuin vaihdollinen yhteys. Bussimatka Myllypuroon on niin paljon nopeampi, ettei hieman pidempi metromatka/odotus haittaa, vaan päätyy käytännössä samaan tai jopa edelliseen metroon.

Olen aiemmin ehdottanut 16:n ja 81:n yhdistämistä (kun Korkeasaareen ei enää tarvita bussia), tällöin tulisi myös vaihdoton yhteys Kalasatamasta Latokartanoon. Myös Rautatientori-Hakaniemi-Latokartano-välillä olisi kaksi suoraa linjaa, jolloin 78:lta voisi vähentää vuoroja ja ajaa linjaparia 78+81 vuorotellen.
 
Tai yhtä lailla linjan 500 voisi lyhentää Herttoniemeen, siinä säästyisi enemmän rahaa eikä ajettaisi viikonloppuisin teollisuusalueelle turhaan. 500:n varrelta on lyhyt kävely metrolle ja jos on vaihtamassa Pasilassa junaan, niin samaan junaan ehtii metrollakin. Jos on menossa Meilahteen/Munkkivuoreen niin Manskun kätutöiden valmistuttua on nopeampi mennä keskustaan ja siitä Vihdintien pikaratikalla.

Oikaisut ja uudet palvelualueet toisivat myös uusia asiakkaita. 79:n vuoroväli jakautuisi 79:lle ja K:lle. 79B:n autot siirtyisivät 79V:lle. 81:n pidennykseen tarvittaisiin toki autoja, mutta uskon kasvavien matkustajamäärien perustelevan sen. Itäkeskuksen ja Malmin väliset bussit ovat olleet kuormittuneita arkisin, asiaa helpottaisi kun pohjoisen juniin vaihtavat menisivätkin 79V:llä Tikkurilaan. Siellä pysähtyy kaikki junat, toisin kuin Malmilla.

Viikonloppuisin ajettaisiin vain 79/79K:ta vuorotellen, ja myöhäisillassa/yöllä vain 79K:ta jotta vuoroväli ei olisi koskaan liian korkea. Latokartanosta 79K ja 81 tarjoaisivat yhdessä 10 minuutin vuorovälin Herttoniemeen. Tärkeimmillä yhteysväleillä (Herttoniemi-Viikki-Malmi-Siltamäki) olisi edelleen mahdollista matkustaa 79:llä ja 79K:lla eli samalla vuorovälillä.

Latokartanolta metroon on jo nyt nopeinta mennä 54/554:llä Itäkeskukseen tai 506:lla Myllypuroon. Keskustaan/Pasilaan myös vaihto junaan Malmilla on nopeampi. Myös 78 tarjoaa suoran yhteyden Rautatientori-Sörnäinen-välille yhtä nopeasti, kuin vaihdollinen yhteys. Bussimatka Myllypuroon on niin paljon nopeampi, ettei hieman pidempi metromatka/odotus haittaa, vaan päätyy käytännössä samaan tai jopa edelliseen metroon.

Olen aiemmin ehdottanut 16:n ja 81:n yhdistämistä (kun Korkeasaareen ei enää tarvita bussia), tällöin tulisi myös vaihdoton yhteys Kalasatamasta Latokartanoon. Myös Rautatientori-Hakaniemi-Latokartano-välillä olisi kaksi suoraa linjaa, jolloin 78:lta voisi vähentää vuoroja ja ajaa linjaparia 78+81 vuorotellen.
Tai sitten tuo 500 menisi suoraan Itäväylää Itäkeskukseen
 
Takaisin
Ylös