Linjastoideointia

Lisäksi ihmettelen sitä, miksi Lahdenväylällä ei ole Viikin jälkeen enempää bussipysäkkejä. Pysäkki Kehä I:n liittymässä toisi vaihtomahdollisuuden poikittaislinjoihin 54, 554, 560, 561 ja 562. Lisäksi myös Kehä I:n, Koivukylänväylän ja Kulomäentien liittymissä olivi hyvä olla pysäkit. Tai sitten voitaisiin rakentaa rinnakkaiskatu Lahdenväylän länsipuolelle Koivukylänväylältä pohjoiseen. Lisäksi koko Kehä I:n liittymä pitäisi uudistaa, siinä on mm. vasemmalle aukeavia ramppeja.
Aloin aikailematta mittailemaan karttaa ja tuumailemaan että pitkäkö kävelymatka tulisi järkevimmästä pysäkinpaikasta nykyisille Kehä I:n pysäkeille. Sitten luin viestisi uudestaan ja tultiinkin näköjään ihan samaan lopputulokseen. Aika kallis ja vaivalloinen homma.

Ps. Tuumailin tätä vielä vähän lisää. Helpoin ja halvin ratkaisu olis että joku linja kääntyis Lahdenväylältä Kehä I:lle, samantekevää kumpaan suuntaan. Ni sit siinä olis vaihtoyhteys. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole? Ja sikäli kun ei ole, ni ehkei tällaiselle vaihtoyhteydelle olla nähty tarvetta. Idk
 
Lisäksi ihmettelen sitä, miksi Lahdenväylällä ei ole Viikin jälkeen enempää bussipysäkkejä. Pysäkki Kehä I:n liittymässä toisi vaihtomahdollisuuden poikittaislinjoihin 54, 554, 560, 561 ja 562. Lisäksi myös Kehä I:n, Koivukylänväylän ja Kulomäentien liittymissä olivi hyvä olla pysäkit. Tai sitten voitaisiin rakentaa rinnakkaiskatu Lahdenväylän länsipuolelle Koivukylänväylältä pohjoiseen. Lisäksi koko Kehä I:n liittymä pitäisi uudistaa, siinä on mm. vasemmalle aukeavia ramppeja.
Lahdenväylä menee sellaisessa kuilussa, että pysäkkien rakentaminen olisi aivan järjetön työmaa (kallioleikkaukset molemmille puolille ja kehäykkösen sillat kokonaan uusiksi, kun bussikaistat eivät mahtuisi niiden alle). Kävelymatka keskustan suunnan pysäkiltä kehän pysäkeille olisi yli puoli kilometriä, ja lähimpiin asuintaloihin/työpaikkoihin olisi sitäkin pidempi matka. Ei niitä pysäkkejä kukaan käyttäisi.
 
Olisiko linjasta 554 aika tehdä jo runkolinja? Kun 554 aloitti sanoi HSL:n aluepäällikö Miska Peura näin, "Ainakaan vielä tässä vaiheessa kyseessä ei ole runkolinja, mutta mikäli kysyntää riittää, voi runkolinjaksi muuttaminen olla mahdollinen joskus tulevaisuudessa". Nyt uusimmasta uutisesta selviää, että kysyntä on ollut yllätyksellisen suurta. HSL ennakointien mukaan linjalle tulee vuosipäivänä täyteen 2 milj kyytiinnousua, kun linjalla 560 niitä on 6,5milj.

Jos tästä nyt muuttaisi runkolinjan tulisi sen numeroksi luultavasti 550? Samalla saisi KAH vanhat runkoscalat käyttöön jotka seisoo nyt varikolla hieman vaille käyttöä.


 
Olisiko linjasta 554 aika tehdä jo runkolinja? Kun 554 aloitti sanoi HSL:n aluepäällikö Miska Peura näin, "Ainakaan vielä tässä vaiheessa kyseessä ei ole runkolinja, mutta mikäli kysyntää riittää, voi runkolinjaksi muuttaminen olla mahdollinen joskus tulevaisuudessa". Nyt uusimmasta uutisesta selviää, että kysyntä on ollut yllätyksellisen suurta. HSL ennakointien mukaan linjalle tulee vuosipäivänä täyteen 2 milj kyytiinnousua, kun linjalla 560 niitä on 6,5milj.

Jos tästä nyt muuttaisi runkolinjan tulisi sen numeroksi luultavasti 550? Samalla saisi KAH vanhat runkoscalat käyttöön jotka seisoo nyt varikolla hieman vaille käyttöä.


554 ajetaan ymmärtääkseni Espoon paketin (113, 114, 523) sopimuksesta. Sopimus uusitaan ensi vuonna en kylläkään muista mihin pakettiin se nyt sijoitetaan. En siis usko, että 554 muutetaan runkolinjaksi ennen ensi vuoden syksyä.
 
Syksyllä alkaa uusi sopimus linjoilla 54 ja 553, johon tulee myös suurin osa 554:n liikenteestä, jota KAH nyt alihankkii Tammelundin 54:n paketista. Loput on kolmen auton verran Espoon paketissa.

Joka tapauksessa 554:lle tulee uutta kalustoa jo ensi syksynä, eli vaikka siitä tehtäisiin runkolinja runko-scalat eivät pääsisi sen laajempiin hommiin kuin vara-autoiksi, kuten nytkin.
 
Olisi kiinnostava tietää minkälaiset olivat linjojen 54 ja 523 matkustajamäärät vuosi sitten, ja verrata niitä 54:n ja 554:n nykyisiin matkustajamääriin – mieluiten arjen ja viikonlopun erottelulla. Mitä nyt muistan 54:llä matkustamisesta parin vuoden takaa kun sillä tuli kuljettua hieman useammin, sekin kuormittui ihan hyvin sekä ruuhkassa että ruuhkan ulkopuolella. Vuonna 2023 vuoroväli on ollut 10-15 minuuttia arkisin n. klo 5:30-19:30 eli ei ollenkaan harva.
 
Ps. Tuumailin tätä vielä vähän lisää. Helpoin ja halvin ratkaisu olis että joku linja kääntyis Lahdenväylältä Kehä I:lle, samantekevää kumpaan suuntaan. Ni sit siinä olis vaihtoyhteys. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole? Ja sikäli kun ei ole, ni ehkei tällaiselle vaihtoyhteydelle olla nähty tarvetta. Idk

Vuosikymmeniin ei ollut sen tyyppistä yhteyttä kuin 506 on nykyään, eli Kehä I:n ja Kehä I:n eteläpuolisen Lahdenväylän yhdistävää bussilinjaa, mutta sitten kun sellainen bussilinja luotiin 2017, se keräsi hyvin matkustajia. En näe miksei Kehä I:n ja Kehä I:n pohjoispuolisen Lahdenväylän yhdistävä bussilinja keräisi samaan tapaan hyvin matkustajia. Esimerkiksi kääntämällä nykyinen 711K Hakaniemi - Jakomäki - Tikkurila Itäkeskukseen tai Kontulaan Hakaniemen sijaan ja siirtämällä linjan 711 vuorot linjalle 711K.

Joukkoliikenteen ei missään tapauksessa pidä perustua moottoriteiden liittymissä vaihtamiseen, vaan sen tulee perustua Tikkurilan, Itäkeskuksen tai Kontulan tapaisissa joukkoliikenneterminaaleissa vaihtamiseen, joissa on lämmintä odotustilaa ja palveluja. Moottoriteiden liittymissä on meluisaa, pitkät kävelymatkat eikä suojaa säältä tai palveluja. Siirtymiä voi ja kannattaakin olla moottoriteiden kautta, mutta tulee pyrkiä siihen, että niillä ei tarvitse juurikaan nousta kyytiin tai poistua kyydistä tai etenkään vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
711 paikkaa entisen 724 palvelua Hämeentieltä Keskolle, Maarinkunnaalle ja Tikkurilaan. Viikonloppuisin taas K-versio palvelee Hämeentieltä Helsinki Outletille. Nykyisellään matkat Kontulaan, Myllypuroon ja Itäkeskukseen perustuvat juna + 54/554/560/561/562, joka on mielestäni kohtuullisen toimiva ratkaisu. Poikittaisliikennettä tulisi kuitenkin kehittää jonka takia pitäisin uutta yhteyttä jokseenkin toivottavana tälle välille.
 
711 paikkaa entisen 724 palvelua Hämeentieltä Keskolle, Maarinkunnaalle ja Tikkurilaan. Viikonloppuisin taas K-versio palvelee Hämeentieltä Helsinki Outletille. Nykyisellään matkat Kontulaan, Myllypuroon ja Itäkeskukseen perustuvat juna + 54/554/560/561/562, joka on mielestäni kohtuullisen toimiva ratkaisu. Poikittaisliikennettä tulisi kuitenkin kehittää jonka takia pitäisin uutta yhteyttä jokseenkin toivottavana tälle välille.

Joo, ei se sinänsä turha ole, siitä vaan pystyy nipsaisemaan pois ilman että mikään merkittävä alue jää ilman yhteyttä kantakaupunkiin. Jos pysäkkiä palvelee 717 (sinisellä) yhteys kantakaupunkiin pitenee, jos 75 (vihreällä) tai 721 (violetilla), yhteys kantakaupunkiin harvenee. Ilman yhteyttä kantakaupunkiin jää tässä skenaariossa edellä mainittu Helsinki Outletin pysäkki ja Kuusikon omakotitaloualueen länsiosa.


75 711 717 721.png
 
Hyvä muistaa että Kehä1-Lahdenväylän risteykseen tulossa Ilmasilta hieman pohjoiseen johon Jokeri2-ratikka (560) ja siten varmasti myös uudet liittynnät pohjoisen suunnan ja itä-länsi-akselin vaihdoille
Ja kauan ennen Jokeri kakkosta Ilmasillalla todennäköisesti pysähtyy kaikki Lahdenväylän bussit sekä jonkinlainen Itäkeskus–Malmi-bussilinja. Vaihtoyhteydet paranevat merkittävästi jo siinä vaiheessa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Eipä sillä toisaalta ole mitään väliä enää siinä vaiheessa, kun kaikki kulkevat autolla 10-kaistaista Lahdenväylää pitkin…
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei se sinänsä turha ole, siitä vaan pystyy nipsaisemaan pois ilman että mikään merkittävä alue jää ilman yhteyttä kantakaupunkiin. Jos pysäkkiä palvelee 717 (sinisellä) yhteys kantakaupunkiin pitenee, jos 75 (vihreällä) tai 721 (violetilla), yhteys kantakaupunkiin harvenee. Ilman yhteyttä kantakaupunkiin jää tässä skenaariossa edellä mainittu Helsinki Outletin pysäkki ja Kuusikon omakotitaloualueen länsiosa.


Näytä liitetiedosto 9580
Linjoilla 75, 570, 717 ja 721 ei kapasiteetti riitä jos oletamme kaikkien suostuvan vaihdolliseen tai kestoltaan pidempään yhteyteen. Alueella asuneena ja ko. linjaa paljon käyttäneenä pidän linjaa itseasiassa erittäin onnistuneena.
 
Takaisin
Ylös