Linjastoideointia

Ainakin pitäisi ehdottomasti perustaa U-linja välille Hyrylä - Kantatie 45 - Noppo - Hyvinkää. Sekä myös linjat Kampista Lahdenväylän kautta Järvenpäähän ja Mäntsälään. Lisäksi linja välille Helsinki - Nikkilä - Pornainen - Mäntsälä.
 
Mielestäni ainakin seuraavat kunnat voisivat liittyä HSL:ään:
Vihti
Nurmijärvi
Hyvinkää
Mäntsälä
Pornainen
Porvoo
sekä mahdollisesti muitakin. Näihin kuntiin voisi perustaa suoria linjoja Helsingistä. Ne kulkisivat Kampista tai Rautatientorilta ja saisivat numerot säteittäissarjoista. Näiden kuntien sisäiset linjat sitten numeroitaisiin 900-sarjaan.
Nurmijärveltä kulkee nyt moottoritietä pitkin turistibussi 100 km/h suoraan Kamppiin. Hinta Korsisaarilipulla on kuukaudessa halvempi kuin HSL:n ABCD lipulla. HSL muuttaisi nämä suorat yhteydet liityntälinjoiksi matalalattiakalustolla junaan Kivistöön ja matka-aika olisi huomattavasti pidempi. Ei ole mitään plussia Nurmijärven puolesta ainakaan HSL jäsenyydessä
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin pitäisi ehdottomasti perustaa U-linja välille Hyrylä - Kantatie 45 - Noppo - Hyvinkää. Sekä myös linjat Kampista Lahdenväylän kautta Järvenpäähän ja Mäntsälään. Lisäksi linja välille Helsinki - Nikkilä - Pornainen - Mäntsälä.
Tuolla reitillä oli vuosikausia useita U-linjoja, joiden kohtalona on ollut lakkautus vähäisten matkustajamäärien takia. Hyvinkäältä kuljetaan junalla tai sitten 3-tien suoralla bussivuorolla. Noppoon asti taitaa tällä hetkellä päästä ainakin Korsisaaren ja Lehtimäen liikennöimänä.

Hyvinkäälle on sitten arkisin vuoroja Korsisaarella Nurmijärven ja Rajamäen kautta (1-2 vaihtoa) ja Lehtimäellä 130-tietä pitkin, koukkaus Noppon kautta. Lehtimäen vuorot ovat siis entisiä Ventoniemen vuoroja. Kokonaisuudessa on ma 27.5. Helsingistä Hyvinkäälle yhteensä 13 vuoroa (aikavälillä 5.55 - 19.50) ja toiseen suuntaan 10 vuoroa (aikavälillä 5.27 - 17.00)
 
Ainakin pitäisi ehdottomasti perustaa U-linja välille Hyrylä - Kantatie 45 - Noppo - Hyvinkää. Sekä myös linjat Kampista Lahdenväylän kautta Järvenpäähän ja Mäntsälään. Lisäksi linja välille Helsinki - Nikkilä - Pornainen - Mäntsälä.
Perustelisitko vähän tätä Jäken ja Mäntsälän suunnan linjojen tarvetta? Molempiin menee juna nopeasti. Lahdenväylällä ei ole pysäkkejä rampeilla. Mäntsälä eikä Järvenpää kuulu HSL-alueeseen, eli viimeinen poistumispysäkki HSL-matkustajille on Viikissä. Linja ei palvelisi mitään uutta yhteyttä HSL-alueen sisällä. Eli mitä järkeä tässä on?
 
Viimeksi muokattu:
Perustelisitko vähän tätä Jäken ja Mäntsälän suunnan linjojen tarvetta? Molempiin menee juna nopeasti. Lahdenväylällä ei ole pysäkkejä rampeilla. Mäntsälä eikä Järvenpää kuulu HSL-alueeseen, eli viimeinen poistumispysäkki HSL-matkustajille on Viikissä. Linja ei palvelisi mitään uutta yhteyttä HSL-alueen sisällä. Eli mitä järkeä tässä on?
On ollut U-linja välillä Hki - Lahdenväylä - Järvenpää, numeroltaan 765. Lisäksi on vieläkin linja Hki - Lahdenväylä - Järvenpää - Mäntsälä, jolla ei kelpaa HSL:n liput, mutta pitäisi kyllä kelvata. Tämä linja normaalisti poikkeaa Lahdenväylältä Keravan liittymästä (nro 8) mutta nyt poikkeaa tilapäisesti Järvenpään eteläisestä liittymästä (nro 10) Keravalla olevan remontin takia. 765 poikkesi juuri sieltä. Tämän linjan voisi muuttaa U-linjaksi numeroltaan 766, ja laittaa se poikkeamaan joko Keravan, Korson tai Kehä III:n liittymästä alkaen Lahdentielle.

Lisäksi Lahdenväylälle pitäisi ehdottomasti saada bussipysäkkejä rampeille, sillä Kehä I:n liittymässä voisi muuten vaihtaa tärkeisiin poikittaislinjoihin 54, 560, 561 ja 562, joille ei voi vaihtaa ollenkaan Lahdenväylää Kehä I:n kohdalla kulkevien linjojen 75, 711, 717, 718, 721, 731, 738, 739, 785, 787 ja 788 reiteiltä.

Oma syy lukuisien uusien linjojen perustamiseen on se, että mielestäni joka kolkasta pitää olla yhteys Helsingin keskustaan. 50 vuotta siten kaikki linjat kulkivat Helsinkiin, sisäisiä linjoja oli vähän. Lisäksi tykkään siitä, että bussilinja menee moottoritietä tms. nelikaistaista tietä, joten siksi toivon enemmän säteittäislinjoja joka ulosmenotielle ja myös joitain ns. säteittäisiä poikittaislinjoja, kuten nyt 502 ja 518 ja ennen mm. 503, 504, 509, 516 ja 631. Ne olisivat erilaisia kuin muut linjat.
 
Viimeksi muokattu:
On ollut U-linja välillä Hki - Lahdenväylä - Järvenpää, numeroltaan 765. Lisäksi on vieläkin linja Hki - Lahdenväylä - Järvenpää - Mäntsälä, jolla ei kelpaa HSL:n liput, mutta pitäisi kyllä kelvata. Tämä linja normaalisti poikkeaa Lahdenväylältä Keravan liittymästä (nro 8) mutta nyt poikkeaa tilapäisesti Järvenpään eteläisestä liittymästä (nro 10) Keravalla olevan remontin takia. 765 poikkesi juuri sieltä. Tämän linjan voisi muuttaa U-linjaksi numeroltaan 766, ja laittaa se poikkeamaan joko Keravan, Korson tai Kehä III:n liittymästä alkaen Lahdentielle.

Lisäksi Lahdenväylälle pitäisi ehdottomasti saada bussipysäkkejä rampeille, sillä Kehä I:n liittymässä voisi muuten vaihtaa tärkeisiin poikittaislinjoihin 54, 560, 561 ja 562, joille ei voi vaihtaa ollenkaan Lahdenväylää Kehä I:n kohdalla kulkevien linjojen 75, 711, 717, 718, 721, 731, 738, 739, 785, 787 ja 788 reiteiltä.

Oma syy lukuisien uusien linjojen perustamiseen on se, että mielestäni joka kolkasta pitää olla yhteys Helsingin keskustaan. 50 vuotta siten kaikki linjat kulkivat Helsinkiin, sisäisiä linjoja oli vähän. Lisäksi tykkään siitä, että bussilinja menee moottoritietä tms. nelikaistaista tietä, joten siksi toivon enemmän säteittäislinjoja joka ulosmenotielle ja myös joitain ns. säteittäisiä poikittaislinjoja, kuten nyt 502 ja 518 ja ennen mm. 503, 504, 509, 516 ja 631. Ne olisivat erilaisia kuin muut linjat.
Linjoja ei vaan noin vaan perustella koska ”olisi kivaa” tai ”ne olisivat erilaisia kuin muut linjat”. Jotain perusteluja siitä, minkä takia tällaiset linjat olisivat hyödyllisiä ja millaisia matkoja ne palvelisivat, olisi kiinnostavaa kuulla.
 
Lahdenväylän pysäkittömyys on kyllä yksi sitkeä riesa kaupungin liikenteessä. Jopa Kehä I:n kohdalta puuttuu pysäkit, joilla voisi vaihtaa kehän linjoihin.
 
Viikinkin pysäkki on vain noin 20 vuotta vanha. Sehän perustettiin aikoinaan bussi-Jokeriin vaihtamista varten.
 
Lahdenväylän pysäkittömyys on kyllä yksi sitkeä riesa kaupungin liikenteessä. Jopa Kehä I:n kohdalta puuttuu pysäkit, joilla voisi vaihtaa kehän linjoihin.
No sehän korjautuu hieman kun tulee ratikka ja pysäkit varmaan siihen uudelle Kivikon ja kentän väliselle sillalle.
 
No sehän korjautuu hieman kun tulee ratikka ja pysäkit varmaan siihen uudelle Kivikon ja kentän väliselle sillalle.
Siitä kuitenkin ajaa vain Malmin ratikka, eli vaihtomahdollisuudet ovat säteittäislinjalta säteittäislinjoihin. Kehä I poikittaislinjoineen, mukaanlukien Jokeri 2, jää pitkän vaihtokävelyn tai ratikan pysäkinvälin (tai kahden) päähän. Kontulan suunnalta Lahdenväylälle kannattaa vaan kävellä kilometreittäin metsän läpi tai körötellä Viikkiin asti.

Joskus 40-luvulla sitten on Raide-Jokeri 2:n vuoro jolloin linja siirtyy tälle sillalle, ehkä.

Joukkoliikenteen toimivuudelle tekisi aika hyvää jos Lahdenväylälle viimein tulisi pysäkit jokaiselle valmiiksi poikittaista joukkoliikennettä palvelevalle kohdalle. Kehä I, Suurmetsäntie/Jakomäki, Kyytitie/Porttipuisto, Koivukylänväylä/Kolohonka ja Kulomäentie. Mistään kovin suurista investoinneista ei ole kyse, suurin osa mahtuu tien penkereelle kohtuullisin maansiirtotöin plus muutama silta. Kyytitielle ehkä kannattaa tehdä vähän hienompi viritys siltoineen ja hisseineen korkeuserojen ja Vantaan ratikan vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä kuitenkin ajaa vain Malmin ratikka, eli vaihtomahdollisuudet ovat säteittäislinjalta säteittäislinjoihin. Kehä I poikittaislinjoineen, mukaanlukien Jokeri 2, jää pitkän vaihtokävelyn tai ratikan pysäkinvälin (tai kahden) päähän. Kontulan suunnalta Lahdenväylälle kannattaa vaan kävellä kilometreittäin metsän läpi tai körötellä Viikkiin asti.

Joskus 40-luvulla sitten on Raide-Jokeri 2:n vuoro jolloin linja siirtyy tälle sillalle, ehkä.

Joukkoliikenteen toimivuudelle tekisi aika hyvää jos Lahdenväylälle viimein tulisi pysäkit jokaiselle valmiiksi poikittaista joukkoliikennettä palvelevalle kohdalle. Kehä I, Suurmetsäntie/Jakomäki, Kyytitie/Porttipuisto, Koivukylänväylä/Kolohonka ja Kulomäentie. Mistään kovin suurista investoinneista ei ole kyse, suurin osa mahtuu tien penkereelle kohtuullisin maansiirtotöin plus muutama silta. Kyytitielle ehkä kannattaa tehdä vähän hienompi viritys siltoineen ja hisseineen korkeuserojen ja Vantaan ratikan vuoksi.
Lisäksi esim. Hämeenlinnanväylällä on liian tiheä pysäkkiväli, ja pysäkit aukeavat suoraan ajoradalle eivätkä ole sivurampeilla. Nämä pysäkit kannattaisi siirtää rampeille ja karsia niiden määrää. Pysäkit olisivat muutosten jälkeen:
- Ruskeasuon varikko
- Metsäläntie
- Pirkkolantie
- Muurimestarintie (Kehä I)
- Kaarela
- Silvola
- Martinlaakso
- Kehä III

Myös Vihdintietä voisi muuttaa moottoritiemäisemmäksi rakentamalla eritasoliittymät esim. Malminkartanontien ja Rajatorpantien risteyksiin. Näihinkin tulisi pysäkit. Lisäksi Vihdintielle voisi tulla pikaratikka, joka kulkisi tien keskellä ajoratojen välissä.
 
Lisäksi esim. Hämeenlinnanväylällä on liian tiheä pysäkkiväli, ja pysäkit aukeavat suoraan ajoradalle eivätkä ole sivurampeilla. Nämä pysäkit kannattaisi siirtää rampeille ja karsia niiden määrää. Pysäkit olisivat muutosten jälkeen:
- Ruskeasuon varikko
- Metsäläntie
- Pirkkolantie
- Muurimestarintie (Kehä I)
- Kaarela
- Silvola
- Martinlaakso
- Kehä III

Myös Vihdintietä voisi muuttaa moottoritiemäisemmäksi rakentamalla eritasoliittymät esim. Malminkartanontien ja Rajatorpantien risteyksiin. Näihinkin tulisi pysäkit. Lisäksi Vihdintielle voisi tulla pikaratikka, joka kulkisi tien keskellä ajoratojen välissä.
Ei taida vaan oikein olla tähän sopivia ramppeja. Ei nyt muutenkaan niitä pysäkkejä mitenkään tolkuttomasti ole.
 
Lisäksi esim. Hämeenlinnanväylällä on liian tiheä pysäkkiväli, ja pysäkit aukeavat suoraan ajoradalle eivätkä ole sivurampeilla. Nämä pysäkit kannattaisi siirtää rampeille ja karsia niiden määrää. Pysäkit olisivat muutosten jälkeen:
- Ruskeasuon varikko
- Metsäläntie
- Pirkkolantie
- Muurimestarintie (Kehä I)
- Kaarela
- Silvola
- Martinlaakso
- Kehä III

Myös Vihdintietä voisi muuttaa moottoritiemäisemmäksi rakentamalla eritasoliittymät esim. Malminkartanontien ja Rajatorpantien risteyksiin. Näihinkin tulisi pysäkit. Lisäksi Vihdintielle voisi tulla pikaratikka, joka kulkisi tien keskellä ajoratojen välissä.
Vihdintie nimenomaan muutetaan kaduksi. Tämä on jo päätetty.

Ja kuten yllä olevissa kommeteissa onkin jo todettu on varsin tehotonta ja resursseja haaskaavaa ajaa Keravan pikkukujien perältä Helsingin keskustaan.

Säteittäislinjoista luovutaan nimenomaan siksi, että kaupunki ei ole samanlainen kuin se oli 50 vuotta sitten. Ydinkeskustamalli on muuttumassa verkostokaupungiksi, jossa useat aluekeskukset kasvavat ja vähentävät tarvetta mennä/tulla Helsingin niemelle.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tarkoitin, että Hämeenlinnanväylälle voisi rakentaa bussiramppeja liittymiin.
Miksi? Kävelyetäisyydet esim Kaivokselasta ja erityisesti Kaarelasta, jonne ei mene omaa bussia kasvaisivat aivan suotta ja mahdollisesti vähentäisi joukkoliikenteen kulkutapaosuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdintie nimenomaan muutetaan kaduksi. Tämä on jo päätetty.

Ja kuten yllä olevissa kommeteissa onkin jo todettu on varsin tehotonta ja resursseja haaskaavaa ajaa Keravan pikkukujien perältä Helsingin keskustaan.

Säteittäislinjoista luovutaan nimenomaan siksi, että kaupunki ei ole samanlainen kuin se oli 50 vuotta sitten. Ydinkeskustamalli on muuttumassa verkostokaupungiksi, jossa useat aluekeskukset kasvavat ja vähentävät tarvetta mennä/tulla Helsingin niemelle.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Miksi? Kävelyetäisyydet esim Kaivokselasta ja erityisesti Kaarelasta, jonne ei mene omaa bussia kasvaisivat aivan suotta ja mahdollisesti vähentäisi joukkoliikenteen kulkutapaosuutta.
Ehkä siksi, että muilla ulosmenoteillä on pysäkit rampeilla, joten myös Hämeenlinnanväylällä pitäisi olla. Lisäksi voisi tulevaisuudessa kaikille ulosmenoteille laittaa pikaraitiotien tai -teitä, joilla pääsisi keskustaan.
 
Takaisin
Ylös