Linjastoideointia

Kiitos ideasta, enpä ole tämmöistä koskaan nähnyt aiemmin tai kuullut tästä. Jos saadaan toimimaan niin ok. Olen hieman skeptinen sen suhteen miten linja-autot löytävät oikean ajolinjan talvella ja talvikunnossapito osaa varmistua oikeasta kalustosta talvella. Ehdottomasti otan kuitenkin keskusteluun vastaavissa tapauksissa. Tässä tosin on uhka kasvavat henkilöautokoot ja esim isommat vaikkapa pakut tai hummerit.

Itsehän olen ollut suunnittelemassa joukkoliikennekadulle klassista peltipoliisia, joka saatiin erottelemaan pienet autot suuremmista. Kummasti vähentänyt oikaisuyrityksiä kohteessa, en ole yhtäkään nähnyt muutaman kerran vierailtuani.
Espoossa, Latokaskessa oli 80-,90-luvun alussa myös este, joka esti läpiajon, jonka vain bussi (usein Wiima K202) sai keulalla auki, mutta henkilöautoilijat kolhivat autonsa siihen. Ideana oli se, että bussi ajaa esteen yli, mutta auto ei jaksa työntää estettä auki. Bussin mentyä se nousi uudelleen pystyy, kuten nykyään raitiovaunukiskoilla on ne muoviset tötsät, kun raitiovaunu ajaa niiden yli.
 
Kyllähän sitä toiselle taivaankappaleelle pääsee niillä yöjunien Maa–Kuu-vaunuilla. :D
 
Voisi perustaa erillisiä ruuhkalinjoja, jotka päättyisivät kauemmaksi keskustasta. Päätepysäkkejä voisivat olla esim. Ruskeasuo, Koskela, Käpylä ja Munkkiniemen aukio. Linjoilla voisi käyttää R-lisäkirjainta.
 
Koska kaikki säteittäislinjojen matkustajat eivät tule keskustan päätepysäkeille asti. Myös terminaalien kuormitus voisi vähentyä.
Säteittäislinjojahan ollaan jossain visiossa ja aikaikkunassa katkaisemassa esim. Käpylän ja Valimon asemille. Että sinänsä tämä keskustaan asti ajaminen on muuttumassa tulevaisuudessa.
 
^tuosta tehtiin juuri päätös, en nyt löydä suunnitelmaa että mitä siinä oli uudesta bussiasemasta
 
Säteittäislinjojahan ollaan jossain visiossa ja aikaikkunassa katkaisemassa esim. Käpylän ja Valimon asemille. Että sinänsä tämä keskustaan asti ajaminen on muuttumassa tulevaisuudessa.
Minusta taas säteittäislinjat kuuluvat ehdottomasti ulosmenokatujen luonteeseen ja ilman niitä tuntuisi tyhjältä. Mutta Tuusulanväylän bulevardin rakentuessa voisi katkaista kaikki Hakaniemeen päättyvät 600-sarjan linjat (614, 617, 623, 633, 643) Käpylään mutta ajattaa linjoja 61, 64, 65, 66, 67 ja 611 edelleen Rautatientorille. Runkolinja 600 voitaisiin korvata Rautatientori-Lentoasema-pikaraitiotiellä. Onkohan sama linjasto kuin nyt vielä olemassa vuonna 2044 ja löytyvätkö kaikki tutut linjanumerot ja reitit vielä silloin? Miten linjasto tulisi muuttumaan? Missä tämä suunnitelma on?
 
Runkolinja 600 voitaisiin korvata Rautatientori-Lentoasema-pikaraitiotiellä.
Tuolle iso EI. Mikä tahansa vaihtoehto joka ei toimi avorahastuksella ja jossa järjestyksenvalvonta tms. ei ole jatkuvasti jossain muodossa tehostettuna kulkuneuvon kyydissä voitaisiin mielestäni kuopata välittömästi. Välillä vähänkään myöhemmin 600:lla mennessä on kyllä kamala fiilis ja alkaa vain tekemään mieli saada 615 takaisin kuljettajien aavistuksen parempien asioihin puuttumismahdollisuuksienn (liput yms) takia tai tehdä tilalle joku oikeasti tarkemmin vartioitu liikennemuoto.
 
Tuolle iso EI. Mikä tahansa vaihtoehto joka ei toimi avorahastuksella ja jossa järjestyksenvalvonta tms. ei ole jatkuvasti jossain muodossa tehostettuna kulkuneuvon kyydissä voitaisiin mielestäni kuopata välittömästi. Välillä vähänkään myöhemmin 600:lla mennessä on kyllä kamala fiilis ja alkaa vain tekemään mieli saada 615 takaisin kuljettajien aavistuksen parempien asioihin puuttumismahdollisuuksienn (liput yms) takia tai tehdä tilalle joku oikeasti tarkemmin vartioitu liikennemuoto.
Oma ehdotukseni on muuttaa kaikki runkolinjat pikaraitioteiksi ja perustaa uusia pikaraitiolinjoja niin että lopulta meillä on yli 20 lähiöraitiolinjaa. Moottoritiet voisi muuttaa bulevardeiksi alkupäästä ja laittaa niille raitiotie. Jotkut pääkadut olisivat täysin bussittomia tästä syystä.
 
Oma ehdotukseni on muuttaa kaikki runkolinjat pikaraitioteiksi ja perustaa uusia pikaraitiolinjoja niin että lopulta meillä on yli 20 lähiöraitiolinjaa. Moottoritiet voisi muuttaa bulevardeiksi alkupäästä ja laittaa niille raitiotie. Jotkut pääkadut olisivat täysin bussittomia tästä syystä.
Mun mielestä runkolinjat noudattavat yhä Jokerin ("JOukkoliikenteen KEhämäinen RaideInvestointi") ideaa että hoitavat ens alkuun näitä tulevaisuuden ratikkalinjoja jotka joskus sitten (ehkä) toteutuu. En yhdy tuohon bulevardisointiin kuitenkaan
 
Mielestäni ainakin seuraavat kunnat voisivat liittyä HSL:ään:
Vihti
Nurmijärvi
Hyvinkää
Mäntsälä
Pornainen
Porvoo
sekä mahdollisesti muitakin. Näihin kuntiin voisi perustaa suoria linjoja Helsingistä. Ne kulkisivat Kampista tai Rautatientorilta ja saisivat numerot säteittäissarjoista. Näiden kuntien sisäiset linjat sitten numeroitaisiin 900-sarjaan.
 
Mielestäni ainakin seuraavat kunnat voisivat liittyä HSL:ään:
Vihti
Nurmijärvi
Hyvinkää
Mäntsälä
Pornainen
Porvoo
sekä mahdollisesti muitakin. Näihin kuntiin voisi perustaa suoria linjoja Helsingistä. Ne kulkisivat Kampista tai Rautatientorilta ja saisivat numerot säteittäissarjoista. Näiden kuntien sisäiset linjat sitten numeroitaisiin 900-sarjaan.
Monissahan noista on taidettu asiasta äänestääkin. Seuraavaksi Järvenpäässä äänestetään jäsenyydestä, mutta kaupunki on kyllä niin pahoissa talousvaikeuksissa että en kyllä usko siihen
 
osaan tule jo juna joten turha täältä suoria linjoja tehdä, järkevä kunnon brt-tyyppinen liityntäliikenne junasta suoraan bussiin.
 
Takaisin
Ylös