Ihan aluksi täytyykin lesoilla sillä, että tämä oli pitkälti meikäläisen lobbauksen ansiota.
Minulla oli jotenkin muistikuva että sinä kannatit tuota 16 numeroa tuolle enemmän tai vähemmän vahvasti joten olin ihan varma että tämä muutos olisi saanut sinut repimään peliverkkarisi. Muistin sitten väärin. Täytyypä ehdottaa tämän linja muuttamista sitten numerolle 16.
Tämän toteutuessahan nämä pienet numerot olisivatkin mielenkiintoisia; pitkä 1-linja Pirkkalasta Kangasalan puolelle, lyhyt 2 Pyynikintori-Rauhaniemi, lyhyt 3 Keskustori-Petsamo, ei 4:sta, pitkä 5 Keskustori-Vuores-Hervanta-TAYS, lyhyt 6 Hervanta-TAYS, lyhyt 7 Keskustori-Pirkkahalli-Pere, ei 8:a eikä 9:ä...
Mun näkökulmastani nykyinen liikennöitsijä ei ole enää vuosikymmeniin ajatellut asiakkaita. Ainakaan uusia asiakkaita, vanhat ovat varmasti tottuneet pysyvyyteen ja kaiken maailman myllyhakalaisiin sekä muihin kryptisiin linjavariaatioihin ja reittikatuihin. Mulle selvisi Nokian joukkoliikennereitistö kunnolla oikeastaan vasta seudullista linjakarttaa piirtäessäni, enkä muista sitä vieläkään tarpeeksi ulkoa, että osaisin pelkkää Paunun aikataulua lukemalla mennä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
Uudistus on varmasti monien vakiasiakkaiden kannalta haitallinen heilautus status quoon, mutta se riski on mielestäni otettava, jotta matkustajamäärät voivat kääntyä nousuun hub-and-spoke-mallissa – joka ohjannee ison osan kynnellekykenevistä vaihtomatkustajista junan kyytiin.
Nokian keskusta on laaja ja hajanainen, ja Pirkkalaistori on palvellut ihan hyvänä seutuliikenteen keskuspysäkkinä. Tulevaisuudessa se ei vain riitä, sillä se ei ole toimiva vaihtoterminaali. Nokian linja-autoasema on, ja toivottavasti se kehittyy lähivuosina todelliseksi matkakeskukseksi, jossa valikoimana on joli-seutubussien sekä vakio- ja pikavuorobussien lisäksi säännöllinen ja laadukas junatarjonta.
Tämä miltei lapsenuskoa muistuttava usko muutosten positiiviseen vaikutukseen jaksaa aina yllättää minut. Miksi aina sitä asiakasta, joka jo käyttää palvelua ja maksaa siitä, pitää potkia ja rangaista huonontavilla muutoksilla, joilla yritetään (huom! yritetään koska mitään konkreettista varmuutta muutoksen positiivisestä tuloksesta ei ole olemassa arvioita lukuun ottamatta) kalastella uusia asiakkaita? On itsestään selvää, että jo autoa käyttävän ihmisen muuttaminen joukkoliikennekäyttäjäksi on kovan työn takana.
Lähes kaikki joilta olen kysynyt asiaa, edellyttäisivät että bussit kulkisivat ns. kotiovelta (eli nykyistä reittivalikoimaa tulisi kasvattaa ekspotentiaalisesti kävelymatkojen minimoimiseksi) ja veisivät lähes määränpään ovelle (lisää reittivalikoimaa) ja suurin piirtein silloin kuin on tarkoitus itse mennä (eli vuoroväli saisi varmaan olla maksimisissaan 15-10 minuuttia). Turha sanoakin, että kun yksikin näistä tekijöistä ei toteudu, autosta ei vaihdeta joukkoliikenteeseen. Mutta silti muutosten jälkeen ne, jotka muutoksesta kärsivät tekevät valinnan joko käyttää muutoksen jälkeisiä joukkoliikennevaihtoehtoja tai vaihtaa omaan autoon.
Toki onhan muutoksella aina voittajansa, tällä kertaa se lienee Nokian Lukion ja jäähallin välissä oleva alue jolta kävelymatkat entisille pysäkeille lyhenevät ja vuoroväli lyhenee. Mutta silti en ole kuullut kuin yhden joka on ollut tyytyväinen muutokseen, Nokian asemakahvion pitäjä. No, Nokian liikenne on rakennettu vaihtamispainotteiseksi, eli niin kauan kun todellinen matkustus ei vähene 50% niin niin kauan suunnittelivat voivat valehdella, että matkustus on kasvanut "uudistuksen" (lue huononnuksen) myötä.
Nokian Matkahuollolta ei ole ajanut Huittisten ja Turun suunnan pikavuorot kohta kahteenkymmeneen vuoteen, en jaksa uskoa että ne kovin nopeasti sinne palaisivat, enemmänkin saattavat jossain vaiheessa jättää keskustan kokonaan väliin. Porin suunnan uusi ja mahtava yrittäjä jätti koko Nokian väliin (kahta Porintien varrella olevaa pikavuoropysäkkiä lukuun ottamatta) heti aloittaessaan 2012. Luuletko että Mouhijärvi-Lavian tai Kyröskosken suunnan liikennettä on Nokian Matkahuollolta kovin kauaa? Eihän nykyään Tottijärven suunnankaan autoista suurin osa edes käy siellä. Ruususia unelmia elättelet mutta tarjoat tämän hetken käyttäjille ainoastaan niiden piikkejä.
Jos oikeasti haluttaisiin joukkoliikenteen käytön lisääntymistä, sitä joukkoliikennetarjontaakin tulisi kasvattaa huomattavasti reitein ja tiheämpinä vuoroväleinä. Ja mikä olisi kaikkein oleellisinta, kysyttäisiin asiakkailta eli käyttäjiltä mitä he oikeasti haluavat. Tietysti käyttäjienkin aktivointi tähän on haastavaa mutta se olisi palkitsevaa. Ja veikkaan, että tulokset olisivat varmasti monia yllättävät mutta silti toimivammat kuin nykyiset pöydän takaa tehdyt-