Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki on suhteellista. Sammonkadulla on nykyään ruuhka-aikaankin yli 10 minuutin vuorovälejä, joten parantamisen varaa on. Sitten kun ruuhka-aikaan päästään max. 5 min vuoroväleihin ja muulloin max. 8 min vuoroväleihin, ollaan vasta minusta erinomaisella tasolla. Vasta silloin bussia voi käyttää kunnolla aikatauluja katsomatta.
Seitsemän junaa suuntaansa. Toki eivät pysähdy ennen Tamperetta, mutta Tesomalle on par'aikaa suunnitteilla taajamajunaseisake. Jos asuisin Nokialla, kulkisin todennäköisesti Tampereelle useammin nykyiselläkin junatarjonnalla (aamujunat Tampereelle 6:30, 7:30 ja 8:37, matka-aika 14 min) kuin bussilla. Tampereen rautatieaseman ympäristö on kuitenkin kaupunkiseudun työpaikkaintensiivisin alue, joka tiivistyy entisestäänkin lähivuosina (Kansi, Asemakeskus, Ratapihankatu).Tämä auttaakin juuri nyt kovin paljon, kun ne kaikki 4 junaa päivässä eivät pysähdy missään ennen Tamperetta.
Kulkeehan sieltä myös osa 79:n vuoroista. Myös vaihto 60 -> 29 voi toimia? Olen toki samaa mieltä, että tämä on uudistuksen huonoimpia puolia.Tulevalla linjastolla paitsioon jää myös Sarpatti, tosin kulkeehan sieltä tuo 60 arkisin tunnin välein Pirkkalan ja Kurikan kautta :-/
Kuulemma Nokian joukkoliikennemäärärahat eivät riittäneet 36:n jatkamiseen Myllypurosta Nokialle, mikä oli kyllä iso pettymys.Missä ovat ne jokin aika sitten olemassa olleet suunnitelmat, jossa jokin linja olisi jatkanut Tesomalta Nokian cittarille asti?
Jos näin on, niin sittenhän 70 voidaan siirtää pelkällä teknisellä reittipäätöksellä takaisin Nokiantielle milloin vain. Oleellistahan on se, että millä linjareitillä 60 min kierrosaika Nokia–Tampere riittää.No, kuitenkin tuo Nokiantien hylkääminen on hommassa järkyttävintä, etenkin kun tuo väylä ei edes ole mitenkään olennaisesti motaria hitaampi. Ruuhkalinjat on tietty asia erikseen ja niitä voi sen kautta ajattaakin.
Muistit todella väärin, ks.:Minulla oli jotenkin muistikuva että sinä kannatit tuota 16 numeroa tuolle enemmän tai vähemmän vahvasti joten olin ihan varma että tämä muutos olisi saanut sinut repimään peliverkkarisi. Muistin sitten väärin. Täytyypä ehdottaa tämän linja muuttamista sitten numerolle 16.
^ Tästä viestistä inspiroituneena lähetin samantien sähköpostia Häyryselle ja Periviidalle, mikä suureksi ilokseni kantoikin hedelmää.Nimenomaan uudistus pitää ajaa läpi vaiheittain. Ensinnäkin lähtisin rakentamaan runkolinjoja suurten linjastomuutosten yhteydessä. Linjanumerossa 16 uuden runkolinjan Pirkkala–Koskipuisto–Lentola on järkeä lähinnä siksi, koska se pysyy samana Teiskontien, Koilliskeskuksen ja Orimuskadun matkustajilla ja on tällä korvattavan lentokenttälinjan 61:n palindromi Pirkkalan päässä.
Jos halutaan siirtyä tähän runkolinjat = 1–10-systeemiin, niin numeron 16 sijaan loogista olisi käyttää molempien linjapäiden olemassaolevaa yhteistä nimittäjää, eli joko ykköstä tai kutosta. Itse asiassa nyt kun asiaa tarkemmin miettii, numero 1 voisi olla jopa paras mahdollinen vaihtoehto tällä Nuolialantien päälinjalla, koska ykkösen reitti muuttuu joka tapauksessa Härmälän päässä, ja linja jää selvästi uuden runkolinjan varjoon.
Mun mielestäni linjanumeron lyhyys ei kerro linjan pituudesta mitään, mutta sen pitäisi kertoa hyvästä palvelutasosta – joka ei nyt tosiaankaan toteudu.Tämän toteutuessahan nämä pienet numerot olisivatkin mielenkiintoisia; pitkä 1-linja Pirkkalasta Kangasalan puolelle, lyhyt 2 Pyynikintori-Rauhaniemi, lyhyt 3 Keskustori-Petsamo, ei 4:sta, pitkä 5 Keskustori-Vuores-Hervanta-TAYS, lyhyt 6 Hervanta-TAYS, lyhyt 7 Keskustori-Pirkkahalli-Pere, ei 8:a eikä 9:ä...
En ole vakuuttunut siitä, että muutos onnistuu – erityisesti sen takia, koska Nokian runkokuljetusvälineenä on tässä mallissa bussi eikä juna – mutta koska päätös on jo tehty, on pakko toivoa parasta. Oma suosikkini oli nimim. Allisonin dippatyössä esitetty malli, jossa Nokian keskustasta lähdetään kahta runkoreittiä Tampereelle: Myllyhaan ja Kankaantaan kautta Nokiantietä ja Viholan kautta motaria, minkä lisäksi 79 suoraan Nokian valtatietä motarille ja lisäksi linja Nokian Cittarilta Kalkun ja Tesoman kautta TAYS:lle.Tämä miltei lapsenuskoa muistuttava usko muutosten positiiviseen vaikutukseen jaksaa aina yllättää minut. Miksi aina sitä asiakasta, joka jo käyttää palvelua ja maksaa siitä, pitää potkia ja rangaista huonontavilla muutoksilla, joilla yritetään (huom! yritetään koska mitään konkreettista varmuutta muutoksen positiivisestä tuloksesta ei ole olemassa arvioita lukuun ottamatta) kalastella uusia asiakkaita? On itsestään selvää, että jo autoa käyttävän ihmisen muuttaminen joukkoliikennekäyttäjäksi on kovan työn takana.
Juuri näin, mutta mistä määrärahat? Kannattaisin ilman muuta 10 minuutin välein liikennöintiä aamusta iltaan Nokian jokaiseen kolkkaan, kunhan se myös luvattaisiin rahoittaa.Jos oikeasti haluttaisiin joukkoliikenteen käytön lisääntymistä, sitä joukkoliikennetarjontaakin tulisi kasvattaa huomattavasti reitein ja tiheämpinä vuoroväleinä.
Mun käsittääkseni nokialaisilta kysyttiin pariinkin otteeseen palautetta linjastovaihtoehdoista, minkä jälkeen rakennettiin kompromissina nyt päätetty linjasto.Ja mikä olisi kaikkein oleellisinta, kysyttäisiin asiakkailta eli käyttäjiltä mitä he oikeasti haluavat. Tietysti käyttäjienkin aktivointi tähän on haastavaa mutta se olisi palkitsevaa. Ja veikkaan, että tulokset olisivat varmasti monia yllättävät mutta silti toimivammat kuin nykyiset pöydän takaa tehdyt
Olisi kiva kuulla, mikä runkolinjanumeroinnissa on mielestäsi järjetöntä. Tämän viestiketjun sivulta 4 en löytänyt valideja argumentteja.Tosin kun tähän järjettömään uudelleennumerointiin kerran lähdetään, lienee vain ajan kysymys, koska 18 muuttuu numerolle 8, 29 > 9, jne.
Lobbauskanavana oli sähköposti ja toisaalta myös Härmälän asukasilta, jossa sain taustatukea paikalliselta kyläpäälliköltä J. Skogbergiltä.Minua kiinnostaisi tietää tarkemmin mikä tämä lobbauskanava on? Oletko esim. töissä Jolissa? Yritin kysyä asiaa yksityisviestillä mutta yksityisviestikansiosi on täynnä eikä profiilisissasi oleva Hotmail-osoite smk_87@hotmail.com ole käytössä, joten sinuun ei saa yhteyttä.
Kysyn tätä siksi, että mua häiritsee lukea tätä keskustelua, kun en tiedä kuka kirjoittaa tänne maallikkona ja kuka vaikuttajana, ja haluaisin tähän selvyyden.
Mun yleinen käsitys koko remontista on, että "mahtuuko kaikki kyytiin"? Erityisesti jos Kalkun ja Lamminpään vuoroväliä pidennetään ja valmiiksi kuormitettu 30 tuodaan Sammonkadulle. 30 ei ole ylipalvelua, mutta sen kapasiteetti ei sellaisenaan kerta kaikkiaan riitä. Ei edes nykyisellä reitillään Iidesrannan kautta. Voisi olla viksumpaa tuoda 23 Sammonkadulle?Killerpopin kanssa olen samaa mieltä, että Sammonkatu saa jatkossa ylipalvelua. Toinen josta voi supistaa on Lentävänniemen sunnuntai-liikenne. Aiemmin 30 min vuoroväli, nyt yhtäkkiä 15 min.
No nyt Nokian kaupunginkirjastokin on muuttamassa sinne ja Nokian aseman ympäristö on radan molemmin puolin merkitty yleiskaavassa kaavamerkinnällä C eli keskustatoimintojen alue, eli sinne voi tulla periaatteessa ihan mitä vaan.Miten se kehittyisi kun ympärillä ei ole "mitään"? Ihmisillä on tapana hoitaa omia asioita samalla kun kulkevat vaikkapa töistä kotia, ja kaikille ei ehkä riitä yksi siwa ja Poliisi....
Mun nähdäkseni tästä voi vetää lähinnä sen johtopäätöksen, että rakennetaan sille junalle lisää seisakkeita. Kalkku, Tesoma, Lielahti, Santalahti, Amuri ja Tampella, kuten lähijunaketjuissa on jo vuosikaudet puhuttu ja jopa virallisestikin. Tosin ihan viimeisimmissä selvityksissä Santalahti, Amuri ja Tampella on pudotettu pois – kestämättömin perustein.Toki tuossa on myös se ero että Kannelmäen ja Helsingin Rautatieaseman välillä on asemia neljä. Nokian ja Tampereen välillä nolla. Ei se juna paljon lohduta niitä jotka haluaa vaikka Pyynikille ammattikouluun.
Itse vetäisin tosta joukkoliikenteen kulkutapaosuudesta sen johtopäätöksen, että nykyinen joukkoliikenteen palvelutaso on todella huono. Viiden vuoden päästä ollaan viisaampia ja tiedetään kulkutapaosuutta tuijottamalla, oliko uudistus fiasko vai menestys. Toivottavasti ennen sitä tehdään edes pieniä muutoksia, kuten 36:n jatko Nokialle ja taajamajunaliikenteen vuorojen + seisakkeiden lisääminen.Nokian linjastouudistus vaikuttaa aikamoiselta optimistiselta uhkapeliltä. Kenen pää on vadilla, jos se osoittautuu pannukakuksi ja matkustajat kaikkoavat? Jotenkin tuntuu, että uudistuksessa ei ole tehty tarpeeksi perusteellista taustatyötä. Kuten mainittu, Nokialta on myös lähiasiointia & työmatkailua Pitkäniemeen, Kalkkuun, Raholaan, Tesomalle ja Epilään. 70Y saisi ajaa vanhaa Nokiantietä läpi päivän ainakin kerran tunnissa, loput vuorot toki moottoritietä.
Muistan joskus lukeneeni, että Nokian ja Tampereen rajan ylittää noin 1000 matkustajaa arkivuorokaudessa. En ole varma sisälsikö se molemmat suunnat (Nokia->Tre ja Tre->Nokia) vai oliko matkustajia 1000 per suunta. Joka tapauksessa se on vain noin 5% Nokian asukasluvusta eli joukkoliikenteen matkustusosuus on todella huono.
Itse ehdotan halvempaa ratkaisua: sovitaan ELY:n kanssa siitä, että joukkoliikenne-etuudet tulevat myös valtatien 12 liittymiin. Se on suurin yksittäinen joukkoliikennehidaste esimerkiksi nykyisellä linjalla 16, ja ko. valtatien liikennevaloissa seisomiseen tuhlaantuu ehkä jopa satojatuhansia joukkoliikenne-euroja vuosittain.Ehdotan joukkoliikennereitin luomista Enqvistinkadulta Pohjanmaantielle vastaavasti, miten ratikatkin olisivat reittiä liikennöineet Paasikiventien vaihtoehdossa. Ratikan linjaushan on vielä auki, mutta toteuttaisin hankkeen joka tapauksessa. Visiossa bussit saisivat ajaa Pohjanmaantien läpi myös Lielahden suuntaan rautatiesillan ali asti, josta käännytään liikennevalo-ohjatussa risteyksestä vasemmalle Vaitinaronkadun yli kulkevalle sillalle ja joukkoliikenneväylälle. Lopuksi Paasikiventie ylitetään olemassa olevalla sillalla ja reitti laskeutuu Enqvistinkadulle uuteen jokerivalolliseen risteykseen. Pohjanmaantiellä bussien kääntyminen Lielahdesta tultaessa oikealle toteutetaan liikennevalo-ohituksena. Väylä on kaksikaistainen ja -suuntainen, mutta kustannussyistä sillat ovat yksisuuntaisia ja liikennevalo-ohjattuja Helsingin 550:n etuusväylien tapaan. Tämä on tuskin ongelma 15 minuutin vuorovälillä.
Itse vetäisin tosta joukkoliikenteen kulkutapaosuudesta sen johtopäätöksen, että nykyinen joukkoliikenteen palvelutaso on todella huono. Viiden vuoden päästä ollaan viisaampia ja tiedetään kulkutapaosuutta tuijottamalla, oliko uudistus fiasko vai menestys. Toivottavasti ennen sitä tehdään edes pieniä muutoksia, kuten 36:n jatko Nokialle ja taajamajunaliikenteen vuorojen + seisakkeiden lisääminen.
Itse ehdotan halvempaa ratkaisua: sovitaan ELY:n kanssa siitä, että joukkoliikenne-etuudet tulevat myös valtatien 12 liittymiin. Se on suurin yksittäinen joukkoliikennehidaste esimerkiksi nykyisellä linjalla 16, ja ko. valtatien liikennevaloissa seisomiseen tuhlaantuu ehkä jopa satojatuhansia joukkoliikenne-euroja vuosittain.
Jos Enqvistinkadulta Pohjanmaantielle pääsisi nollaviive-etuuksin, ei tarvitsisi rakentaa sellusillalle bussikatua.
Mun käsittääkseni nokialaisilta kysyttiin pariinkin otteeseen palautetta linjastovaihtoehdoista, minkä jälkeen rakennettiin kompromissina nyt päätetty linjasto.
No nyt Nokian kaupunginkirjastokin on muuttamassa sinne ja Nokian aseman ympäristö on radan molemmin puolin merkitty yleiskaavassa kaavamerkinnällä C eli keskustatoimintojen alue, eli sinne voi tulla periaatteessa ihan mitä vaan.
Varmasti joidenkin tyytyväisten Paunun asiakkaiden arjen matkaketju huononee, mutta toivottavasti heitä useampien matkaketju joukkoliikenteellä helpottuu niin, että suunta on nimenomaan autoilusta joukkoliikenteeseen.
Nokian linjastomuutoksen ehdottomasti paras puoli on siinä, että linjasto selkeytyy oleellisesti. Ruuhkatunteina myöskään vaihdottomia yhteyttä ei viedä kokonaan, vaan kaikkialle on vartin vuoroväli, joka toinen vuoro on vaihdoton ja toinen vaihdollinen. Samalla Nokian sisäinen matkustaminen helpottuu oleellisesti.
Mun käsittääkseni nokialaisilta kysyttiin pariinkin otteeseen palautetta linjastovaihtoehdoista, minkä jälkeen rakennettiin kompromissina nyt päätetty linjasto.
No nyt Nokian kaupunginkirjastokin on muuttamassa sinne ja Nokian aseman ympäristö on radan molemmin puolin merkitty yleiskaavassa kaavamerkinnällä C eli keskustatoimintojen alue, eli sinne voi tulla periaatteessa ihan mitä vaan.
Ja uudistushan vain parantaa paikallisliikennettä, Nokian sisällä pääsee kaikkialle, myös Pitkäänniemeen helposti ja Tesomalle pääsee 36:n jatkeen ja Tesoman seisakkeen puutteessa matkustamalla Kalkkuun ja vaihtamalla 17:aan. Samalla tekniikalla myös Raholaan, Pitkässäniemessä vaihto.
Edelleen jää ratkaistamatta ongelma, jossa Lielahteen suuntaavat bussit joutuvat kurvailemaan Vaitinaron solmussa -> reitin mutkittelu -> psykologinen este. Oman kokemukseni mukaan liikennevaloetuudet toimivat vaihtelevasti eivätkä anna suurta aikatauluetua, mutta voi olla, että en vain ole nähnyt järjestelmää tosi toimissa. Parhaiten järjestelmää pääsee vertailemaan vaikkapa Hatanpäällä, jossa ajaa lissuttomia seutubusseja ja lissullisia sinisiä busseja. Erikoisimpia ovat tilanteet, jolloin liikennevalot "lyövät punaiset päin bussin naamaa".
Itse ehdotan halvempaa ratkaisua: sovitaan ELY:n kanssa siitä, että joukkoliikenne-etuudet tulevat myös valtatien 12 liittymiin. Se on suurin yksittäinen joukkoliikennehidaste esimerkiksi nykyisellä linjalla 16, ja ko. valtatien liikennevaloissa seisomiseen tuhlaantuu ehkä jopa satojatuhansia joukkoliikenne-euroja vuosittain.
Jos Enqvistinkadulta Pohjanmaantielle pääsisi nollaviive-etuuksin, ei tarvitsisi rakentaa sellusillalle bussikatua.
Tompsoni sanoi:Otin muuten myös kantaa tuohon linjan 96 reittiin, ehdotin että tekisi (sakko)lenkin Mäentakusenkadun kautta koska sen lähialueilta tulee paljon opiskelijoita jotka menevät Sammonkadulle kouluun tai jonnekkin mikä on matkan varrella. Saa nähdä kuinka sitten käy. Jos reittiä ei muuteta niin monien opiskelijoiden matka-aika pitkittyy ja hankaloituu huomattavasti.
Tässäpä tuli ideoitua jotain uudenlaista Lielahteenkin: http://goo.gl/maps/t4wDR
Eli miksipäs ei niinkin, että 27 käännettäis Vähäniemenkatua Reuharinniemeen ja Ryydynpohjan kautta Siivikkalaan jatkettais idästä linjaa 31 edellen tunnin välein. Tällä järjestelyllä saataisiin palveltua myös Vihattulaa ja Mettistöä, jonne ei nykyisin kulje oikein mitään. Samalla 30 vois reilusti ajella yhtä reittiä suoraan Lielahdenkatua ja myöhemmin Niemenrannan kautta. Ainoa pienehkö pulma olisi tässä Pohtolankadun alkupää, jonne jäisi ainoastaan Siivikkalan linja. Se tarvitsisi ainakin ruuhkassa enemmän kuin 2 vuoroa tunnissa.
Edellisen ideoinnin jatkoksi voisi esittää, että linjan 30 tilalle Lentävänniemeen vedettäisiinkin linja 23. Sillä on nykytilanteessa linjan 16 kanssa sopivampi aikataulukin. Eihän Lentävänniemeen tarvitse missään nimessä vartin vuoroväliä esimerkiksi pyhinä. Mikäli Vähäniemenkadun tarjonnan hoitaisi linja 27 kuten ehdotin, voisi 23 ajaa suoraan Lielahdenkatua. Tihentämällä ruuhka-ajan vuorovälin 10 minuuttiin täsmäisi se porrastuksen kannalta kaavaillulle linjan 13 (14) muutokselle Tieteenkadulla, jonka ansiosta ko. kadunpätkällä vuoroväli kohoaisi parhaimmillaan tasaiseen 5 minuuttiin. 10 minuutin vuoroväli täsmäisi myös sen ajatuksen kanssa, että reitti siirtyisi Sammonkadulle. Vastaavasti päiväsaikaan 20 minuutin vuorovälillä, kuten kuukanko huomautti, aikataulut on mahdollista porrastaa myös linjojen 17 ja 25 kanssa.Tässäpä tuli ideoitua jotain uudenlaista Lielahteenkin: http://goo.gl/maps/t4wDR