Linjastomuutokset 1.7.2014

Jotenkin en ole vakuuttunut, että tuollainen määrä linjoja (1, 14) mahtuu sujuvasti kääntymään Hatanpään vt:ltä oikealle (itään) Hämeenkadulle sujuvasti. Jumitilanne saadaan aikaan jo sillä, että takimmaisella pysäkillä on auto pysähtyneenä lastaamaan; etenkin teliauton perä ylettyy niin pitkälle risteykseen, että tästä kääntyminen on yksinkertaisesti mahdottomuus, vaikka Hatanpään valtatien liittymää muotoltaisiin kuinka uudelleen. Koko pysäkkitaskun poistaminen Hämeenkadun puoleiselta Koskipuiston pysäkiltä ja laittamalla valtaosa autoista pysähtymään talvikelillä hetkeksi peiliksi kiillotuvalle ylämäkipysäkille oli yksinkertaisesti fiasko, joka ei muutu tuon osalta miksikään henkilöautojen Hämeenkadun itäpäästä häätämisen jälkeen.

Vaikken edelleenkään hyväksy joiltakin osin tuota linjanumeroremonttia, onneksi se sentään päädytään tekemään kertarysäyksellä muiden muutosten kanssa.

Onkohan Hatanpään sairaalan alue oikeasti jo ylipalveltu tuolla linjamäärällä? Ainakin 26:n olisi voinut iskeä kulkemaan suoraa Hatanpään valtatietä, höytämöläisillä tuskin hirveää intoa on jokaista mutkaa kulkea päästä päähän.

Eppu sanoi:
Linjakartassa on joitakin kysymyksiä herättäviä asioita. Sellainen on esim. linjan 8 itäpää. Tummanvihreä väri kun loppuu Risson risteykseen, mikä herättää kysymään että ajetaanko osa vuoroista sinne, vai käykö osa vuoroista siellä vain kääntymässä kuten oli suunniteltu.

Itse tuosta tekstistä ymmärsin, että osa kasin vuoroista todellakin päättyisi Rissoon. Mielestäni parempi näin, vaikka nämä reittipoikkeamat ovat aina omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Rissonkadun risteyksen läheisyyteen tarvitsisi saada myös pysäkki kaupungin suuntaan ajettaessa, jotta iltaisin ja viikonloppuisin olisi edes kohtalaisen lyhyt kävelymatka pysäkille. Toki tässä ongelmana on Lahdentien rampin siirtämisestä Rissonkadun kohdalle aiheutuvat järjestelyt, eikä tilaa tuossa turhan paljoa muutenkaan ole. :/
 
Viimeksi muokattu:
Lielahtelaisena jotenkin osasinkin odottaa, että tänne ei lopulta mitään parannusta saada.
Olen kyllä samaa mieltä. Tuo Y35:n säästyminen ei paljoa lohduta, vaikka pieni erävoitto se onkin. Sinänsä erikoista, että tuo on sitten ainoa linja jolla pääsee Pyynikintorilta Lielahteen.

Olisin odottanut Vähäniemenkadulle JO NYT jotakin omaa linjaa, kun sellainen kuitenkin on ehkä jo vuoden kuluttua tarpeen. Niemenranta kun tuntuu rakentuvan yllättävän nopeasti. Ja edelleen uskoisin, että 10 minuutin vuoroväli tuolla kolmoslinjalla ruuhkassa on liian vähän. Reitin länsipäässä voidaan vielä juuri ja juuri sillä selvitä, mutta itäpäässä se ei taida enää riittää kun reitti palvelee entistä monipuolisemmin erilaisia yhteyksiä kun Kalevan kautta ajetaan.
 
Olen kyllä samaa mieltä. Tuo Y35:n säästyminen ei paljoa lohduta, vaikka pieni erävoitto se onkin. Sinänsä erikoista, että tuo on sitten ainoa linja jolla pääsee Pyynikintorilta Lielahteen.

Pyynikintorin-Lielahden välillä kulkee 21 tuttuun tapaan hyvällä reitillä.

Ja eikö myös linjoilla 27 ja 28 pääse Pyynikintorilta Pispalan kautta Lielahteen? Vai onko kartta väärässä?
 
Näemmä linjan 10 (tuleva 15) vuoroväli on kaiken hälinän keskellä tiputettu 60 minuuttiin jopa arkipäivinä. Näinköhän menee Pispalanharjulla asuville läpi? Ihme, ettei tuosta ole isompaa meteliä noussut.

Myöskin pistää silmään linjan 30 (tuleva 3) kohdalla väite Hämeenpuiston nopeudesta. Ehkä Sepänkatuun verrattuna kyllä, mutta huomattavasti nopeampi olisi tuohonkin verrattuna Kortelahdenkatu. Ruuhkaa ei kadulla käytännössä koskaan, reitin varrella kahdet (nopeat) liikennevalot, lisäksi Amuri olisi tullut palveltua todella hyvällä vuorovälillä. Ainoa ongelmallinen paikka on käännös Näsijärvenkadulta Rantaväylän suuntaan, mutta tämänkin olisi voinut hoitaa joko kääntämällä väistämisvelvollisuus toisinpäin, tai pystyttämällä varastossa lojuvat Jokeri-valot tähän vaikka sitten tilapäisesti ennen pysyvämpiä ratkaisuja.

Lisäksi tuo runkonumerointilogiikka jäi mielestäni jotenkin kesken. Pappilan-Takahuhdin alueen 29 jäi todella isolle numerolle, vaikka loinjalla on tasaisen hyvä vuorotarjonta jokaisena päivänä. Puhumattakaan linja 21, joka olisi ansainnut numeronsa vähintäänkin kymmensarjasta, ellei yksinumeroisiin saada sopimaan. Tässäkin on kuitenkin kyseessä etenkin läntisen Tampereen nopea runkolinja Lielahden-Ikurin-Tesoman alueella. Kun kerran aloitettiin, miksi ei viety täysin loppuun asti.

Entä miksi tuolla kartalla on piirrettynä 9-linjalle Juvankadulle uusi S-haara, mutta missään ei sanallakaan mainita sen käyttöönoton ajankohdasta, liikennöintitiheydestä puhumattakaan?
 
Näemmä linjan 10 (tuleva 15) vuoroväli on kaiken hälinän keskellä tiputettu 60 minuuttiin jopa arkipäivinä. Näinköhän menee Pispalanharjulla asuville läpi? Ihme, ettei tuosta ole isompaa meteliä noussut
No jopas nyt jotakin. Ilmeisesti tästä leikataan, kun kutoslinjan muutosta vastustamaan tuli melkein kansannousu.

Sääli kyllä, koska kympillä on oma käyttäjäkuntansa sekä Pispalanharjun että Järvensivun päässä, omien havaintojeni mukaan jopa keskellä päivää saattaa Järvensivuntien pysäkeiltä nousta kymmenenkin ihmistä kyytiin.

Nopeutusta linja kyllä kaipaisi, eli reitin siirtoa Yliopistonkadulta Rautatienkadulle.
 
Tuntuu vähän siltä, että linja 10 halutaan vain haudata. Ensin harvennetaan vuoroväliä niin, ettei se palvele ketään, jonka jälkeen voidaan hyvillä mielin lopettaa kokonaan. Pispalanharju olisi voitu jo nyt yhdistää linjaan 31, jos halua olisi ollut. Ainoa ongelma on Järvensivun pää, etenkään linjaa 13 ei ole mielekästä kierrättää, 22 on myös siinä vähän rajoilla.
 
Täytyykö minkään linjan mennä järvensivulle? Järvensivun länsipäätä palvelee nykyisellään 15 ja 30 vallan kiitettävästi. Ei siinä ole kuin rata välissä. :lol: Joskus kun ajoin kymppilinjaa, tuli sellainen näppituntuma, että järvensivun itäpäästä ei ole kulkijoita kuin kourallinen. Sieltäkin on suhteellisen lyhyt ja helppo kävellä alikulun kautta iidesrantaan tai Kalevantielle.
 
Täytyykö minkään linjan mennä järvensivulle? Järvensivun länsipäätä palvelee nykyisellään 15 ja 30 vallan kiitettävästi. Ei siinä ole kuin rata välissä. :lol: Joskus kun ajoin kymppilinjaa, tuli sellainen näppituntuma, että järvensivun itäpäästä ei ole kulkijoita kuin kourallinen. Sieltäkin on suhteellisen lyhyt ja helppo kävellä alikulun kautta iidesrantaan tai Kalevantielle.
Ei välttämättä, mutta silloin pitää olla korvaavaa tarjontaa erityisesti rautatieasemalle.

Tämä on mahdollista korjata käynnistämällä rataosalla Tampere–Orivesi paikallisjunaliikenne 30 min vuorovälillä ja avaamalla Järvensivun seisake 2006 avatun alikulun kohdalle tiiviiseen kerrostaloympäristöön, josta sekä Järvensivuntien että Iidesrannan matkustajista suurin osa hyppää kyytiin.

Toisaalta kymppilinjasta olisi pienellä panostuksella potentiaalia kehittää kaupungin matkailulinja. http://wikitravel.org/en/Tampere#Sightseeing_on_a_city_bus
 
Takaisin
Ylös