Nyt kesäaikana en tosin ole Hervannassa muuten juuri käynyt, joten: onko etuudet kunnossa? Jos nelosella on nollaviive-etuudet Verkatehtaankadun, Suvantokadun, Vuolteenkadun, Tampereen vt:n, Vuohensillan ja Hervannan valtaväylän liittymissä, saadaan matka-aikoja lyhennettyä niin, että pahemmilta ongelmilta pitäisi pystyä välttymään. Vanha 30:han meni ihan "sukkana" Insinöörinkadulta valtaväylälle ja edelleen valtaväylältä Iidesrantaan (paitsi niissä harmillisissa tilanteissa, kun joku halusi kyytiin Vuohenojan pysäkiltä :lol
.
Verkatehtaankadulla nyt ei sinällään ole hetivihreillä merkitystä, kyseessä on kuitenkin kierroltaan sen verran nopeat (sinällään turhat) suojatievalot, että odottaminen jää joka tapauksessa hyvin minimaaliseksi. Kuitenkin minimivihreä pitää Hatanpään vt:n ylittäville antaa.
Suvantokadulla ei käsittääkseni ole nollaviive-etuuksia koskaan millään linjalla ollutkaan? Ainakaan millään linjalla en ole moiseen aiemmin törmänyt tuossa risteyksessä. Toki valokierto nopeutuu, ja vihreää pidennetään, mutta mitään ylimääräistä vaihetta tuossa ei ole. Tampereen valtatien risteykseen noita etuuksia ylipäätään toivoisi, samoin kuin Viinikan sekoittajaan. Nämä ovat kierroltaan sen verran hitaita, että aikaa näihin menee useita minuutteja, jos sattuu molempiin paikalle ns. huonoon aikaan. Vuohenojalla nämä etuudet toimivat myös 23:lle aikanaan käytännössä viiveettä, samoin nykyään Iidesrannan suuntaan nelosella. Samoin rampin valot ovat ennallaan.
Tilanne nelosella on ylipäätään se, että noilla nykyisillä etuuksilla päästään tuohon ~26 minuuttiin, niiden ollessa jostain syystä rikki ei tuo 30 minuuttia riitä oikein mihinkään aikaan päivästä.
Ja jottei mua nyt leimata kaiken vastustajaksi, niin esim. tuo linja 3 on kyllä erittäin toimiva uudistus. Myönnän aluksi suhtautuneeni kriittisesti tuohon Hämeenpuiston-lenkkiin, mutta se on kuin onkin todella sujuva väylä liikennöidä. Ainoastaan pohjoisen suuntaan ajettaessa olevat pysäkit kaipaisivat parannusta: kumpaankin on tällä hetkellä hankalaa ajaa pysäköityjen autojen takia, etenkin kun toisessa niistä pysäkkitolppa on laitettu heti ajoradan reunaan.
Lisäksi ruuhkien ulkopuolella tuo Sammonkatu on vähintäänkin yhtä nopea kuin Iidesranta: Hervannan päätteeltä torille on mennyt aikaa n. 25 minuuttia, mikä ei kauaksi heitä Iidesrannan vastaavasta 30:n ajoajasta.
26 on myös linjana erittäin onnistunut.