Nyt kun LIJ-järjestelmän kuljettajan myyntipäätettä ei enään asenneta ja vanhoistakin niitä aletaan pikku hiljaa poistaa, on noussut esiin seuraavanlainen ongelma. Itsehän olen käyttänyt myyntilaitetta tarvittaessa matkustajan kortin lukemiseen tai leimaamiseen, kun asiakas ei siinä onnistu syystä X, hän ihmettelee syytä Y tai mistä tahansa muusta syystä kun kortintietoja tarvitsisi nähdä. Aikaisemmin näytti myös esimerkiksi virhesanomat siinä näytölle, vaikkapa arvo ei riitä, väärä vyöhyke tms. Nyt kun sitä ei esimerkiksi oman työnantajani uusissa autoissa enään ole ei tämä onnistu ollenkaan, on tullut ongelma etten tiedä mikä matkustajan ongelma on. Osa on esimerkiksi niin tuppisuita tai eivät vain osaa puhua tai lukea näytön tekstiä. Kortinlukijat on asennettu niin ettei kuljettajalle se näy. Jos tarvitsisi matkustajaa auttaa leimaamisessa, pitäisi poistua koko kopista tätä toimenpidettä varten. Tämäkin on mielestäni askel taaksepäin asiakaspalvelussa. Ennen pystyi asiakasta auttaa nopeasti ja helposti, nykyisin joutuu melkein vain käsiä levittelemään.