Jos alat kirjoittaa aivan eri aiheesta - kuten tässä tapauksessa HSL-alueen asioista - niin kirjoita siitä sopivaan viestiketjuun tai jos sellaista ei löydy, niin perusta uusi viestiketju sopivalle foorumille. Tekstisi ei mitenkään liittynyt tämän viestiketjun aiheeseen.
Liityin foorumille 2007, enkä hallitse sen logiikkaa vieläkään. Kun viestien otsikkoina oli "Tampereen pikaratikkahanke", käsitin silloin selvästi että nyt kirjoitetaan Tampereen asioista. Sitten viestien nimeksi tuli kesken kaiken "lipunmyynnin ja tariffijärjestelmän muutokset 2021". Tässä vaiheessa käsitin että keskustelu on siirretty toiseen viestiketjuun, joka käsittelee koko maata. Siihen perustui sen HSL-lipunmyyntipisteiden erittely. Jos olisin tiennyt että olemme edelleen Tampere-rajauksessa, en olisi sitä kirjoittanut.
Nyt havaitsen että ylälaidassa kulkee tieto, että tämä viesti kuuluu kokonaisuuteen "Tampereen paikallisliikenteeseen", mikä taas kuuluu suurempaan kokonaisuuteen "Bussit". "Bussien" kanssa rinnasteinen kokonaisuus on "Raideliikenne". Kuitenkin tässä järjestelmässä Tampereen raitiovaunuista puhutaan "Bussien" alla.
Mutta hyvä kun huomautat selkeästi, yritän ryhdistäytyä.
---------- Viestit yhdistetty klo 10:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:18 ----------
En ole koskaan matkustanut rahastajallisessa kulkuvälineessä, niin miten sellainen käytännössä toimii/toimisi nykyaikaisessa ratikassa? Vaatisiko käytännössä, että ihmiset käyttävät yhtä ovea koko pitkästä ratikasta? Siis jos oletetaan, että rahastaja korvaisi lipuntarkastajat, jolloin varmaankin oletetaan myös kaikkien näyttävän lippunsa hänelle. Vai olisiko pitkissä ratikoissa useampi kuin yksi rahastaja? Yhden oven käyttö ei kuulosta tämän kokoluokan kulkuvälineessä tehokkaalta, eikä kyllä varmaan juuri nopeuta liikennettä kuljettajarahastukseen verrattuna.
Silloin kun rahastajia vielä oli raitiovaunuissa, niin takaovesta tultiin sisään ja keski- sekä etuovesta mentiin ulos. Siltä osin toimimaton ajatus jo uudemmissa vaunuissa, jokeri-vaunuista puhumattakaan. Jossain vaiheessa raitiovaunuissa esiintyi aika paljon häiriöitä ja silloin päässäni tuli mieleen vanhat ajat kun aitiossa istuva rahastaja valvoi vaunun takapäätä. Vaunuissa oli paljon rauhallisempaa.
Siten pohdinnassani kävi ajatus että vaunuisssa oli toinen henkilö myymässä tarvittaessa lippuja, opastamassa matkustajia ja toisaalta luotaisiin kesätyöpaikkoja. Olisi siis tehty peruslinjaus että raitiovaunu on turvallinen ja viihtyisä paikka matkustaa hyvän palvelun kera. Se olisi kokonaan vaatinut uudenlaista ajattelua, mutta en nyt itsekään usko että sitä tarvitsee enemmän pohtia. Lähimaksulla voidaan nyt maksaa Tampereella, kohta Helsingissä. Siten keskustelu painottuu ehkä siihen kenellä on pankkikortti ja kenellä ei. Nykyään pankin on myönnettävä pankkikortti myös maksuhäiriöiselle.
En kyllä mitenkään usko että Helsingissä ja Tampereella palattaisiin järjestelmään, jossa kuljettaja myisi lippuja käteisellä. Sanotaan, että kelloa ei voi kääntää taaksepäin (mutta EU:ssa voi tehdä sitäkin).
Ymmärtääkseni Helsinkiin on viitattu ketjussa moneen kertaan siksi, että on verrattu järjestelmiä ja pohdittu, mikä olisi järkevä ja toimiva tapa myydä lippuja. Tätä kautta tämä kaiketi koski myös Tamperetta, kun on pohdittu Tampereen järjestelmän ongelmia ja ratkaisuja/toiveita sen kehittämiseksi.
Foorumilla on viestiketjuissa raameja, jotka taas ovat suurempien raamien alla. Siksi käsitinkin ketjun otsikoiden muuttuessa että on siirrytty puhumaan koko maan lippujärjestelmistä. Tunnustin moderaattorille, että en aina pysy kärryillä.