Kumman usein esikuviksi mainitut kaupungit eivät olekaan niin esikuvallisia, kun niiden tunnusluvut kaivaa esiin. Olisikin hyvä tietää mitkä todelliset kaupungit ovat niitä todellisia esikuvia, joita pitäisi seurata.
Mutta kun verrataan esikuvakaupunkeja, verrataanko kuitenkin omenoita ja appelsiineja? Kuinka monesta esikuvakaupungista edes tiedetään erillisten linjojen linjanopeudet? Luulen, että ne saa nykyään selville kaupunkien reittiopaspalveluista, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään esittelevän näitä.
Olemme tainneet joskus aiemminkin kirjoitella tällä foorumilla, miten esim. liikenteen nopeutta pitäisi arvioida. Kuten Risukasa viestissään totesi, suuri linjanopeus ei ole välttämättä etu vaan haitta keskinopeudelle ja matka-ajalle lähtö- ja kohdeosoitteiden välillä. Linjanopeus riippuu väistämättä pysäkkivälistä, mutta mielekäs pysäkkiväli taas kaupunkirakenteesta. Pysäkkiväliä voi siten arvostella suhteessa kaupunkirakenteeseen mutta liikenteen sujuvuutta pitää arvostella suhteessa pysäkkiväliin. Järjestelmän keskinopeus sisältää kuitenkin molemmat vaikutukset.
Eikö liikenteen hoidossa olisi reilua, että verrataan linjanopeutta tai verkon keskinopeutta siihen, mikä nopeus olisi ilman häiriöitä eli pysähtymällä vain pysäkeillä? Itse olen laskenut pysähdyskertoimia, eli kuinka suurta pysähdysten määrää toteutuva linjanopeus vastaa pysäkkien määrään verrattuna. Se on tietenkin vain yksi tapa, joka kuvaa tilannetta silloin, jos alhainen linjanopeus johtuu nimenomaan useista pysähdyksistä. Helsingin bussilinjojen perusteella näyttää siltä, että pysähdyskertoimen ja linjanopeuden välillä on korrelaatio. Bussit pääsevät lähes 30 km/h linjanopeuteen, kun pysähdyskerroin on 0,5. Kun pysähdyskerroin on noin 1,25, linjanopeus on puolittunut.
Busseilla ei ole tapana pysähtyä kaikilla pysäkeillä, siksi pysähdyskerroin voi olla alle yhden. Jos lähdetään siitä, että pysäkit on sijoitettu oikein ja niitä kaikkia käytetään, hyvin hoidetun liikenteen pysähdyskerroin on yksi. Kun kerroin kasvaa, liikenne on hoidettu huonosti. Helsingin raitioliikenteellä aikatauluista laskettu pysähdyskerroin on 1,4–1,8, jos huippunopeudeksi asetetaan 35 km/h, pysäkkiajaksi 15 sekuntia ja kiihtyvyydeksi 0,7 m/s[SUP]2[/SUP]. Näillä arvoilla verkon keskinopeuden pitäisi olla 19,6 km/h, mutta se on 15,8 km/h (syksyn 2007 aikatauluilla). Pysähdyskertoimella ja linjanopeudella näyttää olevan selvä korrelaatio. Kun pysähdyskerroin on 1,4, linjanopeus on 17,5 km/h mutta kertoimella 1,8 linjanopeudeksi jää 14,0 km/h. Verkon tasolla pysähdyskerroin on 1,55.
Eli jos ajatellaan niin, että meillä halutaan raitioliikenteessä tarjota 360 metrin pysäkkivälin palvelutaso, ollaan aika kaukana siitä, miten hyvin sen palvelutason voisi hoitaa. Tässä laskelmaa on lisäksi yksinkertaistettu vakiolla nopeudella pysäkkiväleillä. Tosiasiassa pysäkkiväleillä voidaan ydinkeskustaa lukuun ottamatta ajaa selvästi nopeammin kuin 35 km/h.
Antero