Katselin google mapsia. Pienemmistä katuratikkakaupungeista Karlsruhessa, Strassbourgissa ja Baselissa moottoritiet viistävät kaupungin keskustaa 1-2 km päässä. Kokoerokin Helsingin seutuun on huima. Muutenkin kysymys on ympyräkaupungeista, joissa keskustaan johtavaa liikennetilaa löytyy paljon enemmän eikä kaikki liikenne sulloudu maantieteellisistä syistä pitkiin ja kapeisiin käytäviin kuten Helsingissä Mannerheimintien, Hämeentien ja Mäkelänkadun suuntiin.
Täällä yritetään myydä seuraavanlaista kaupunkiliikenneratkaisua:
1) Puhdas katuratikkajärjestelmä
2) Nopea
3) Korkea joukkoliikenteen käyttöosuus
4) Ei tunneleita tai eristettyjä ratoja keskustassa
5) Ei moottoriteitä, moottorikatuja, keskustatunneleita jne, jotka joko viistävät kaupungin keskustaa varsin läheltä tai alittavat sen.
Kun kysytään referenssejä, täällä esitetään aina vaan uusia kaupunkeja, jotka sitten tarkemmassa tarkastellussa osoittautuvat jossain suhteessa flopeiksi. Ainakaan Länsi tai Pohjois-Euroopasta sellaisia ei näytä löytyvän, ei ainakaan yhtään Helsingin seudun kokoluokassa eikä ilmeisesti merkittävästi pienemmässäkään.
Onko tuosta tehtävissä johtopäätös, että kaikki ylläolevat ehdot täyttävä ratkaisu on Helsingissäkin unikuva, alkuvoimainen utopia, jolle ei ole mahdollista löytää vertailukaupunkia mistään muualta kuin fantasiamaailmasta?
Liikenne on kompromissien maailma. Jos on rakennettu Smith-Polvismaisia teitä, ratikoille on tilaa kaduilla, mutta joukkoliikenteen käyttöosuus jää matalaksi. Jos kunnon moottorikatuverkko alkaa kauempaa keskustasta, tarvitaan joukkoliikenteelle tunneleita tai eristettyjä ratoja ainakin tiheimmästä keskustasta ulos, mutta joukkoliikenteen käyttöosuus on usein paljon parempi. Ja myös maantiede vaikuttaa. Kun kaupungin keskusta on niemen nokassa, sinne johtavassa liikenneverkossa on enemmän painetta kuin ympyrän muotoisessa kaupungissa.
Täällä yritetään myydä seuraavanlaista kaupunkiliikenneratkaisua:
1) Puhdas katuratikkajärjestelmä
2) Nopea
3) Korkea joukkoliikenteen käyttöosuus
4) Ei tunneleita tai eristettyjä ratoja keskustassa
5) Ei moottoriteitä, moottorikatuja, keskustatunneleita jne, jotka joko viistävät kaupungin keskustaa varsin läheltä tai alittavat sen.
Kun kysytään referenssejä, täällä esitetään aina vaan uusia kaupunkeja, jotka sitten tarkemmassa tarkastellussa osoittautuvat jossain suhteessa flopeiksi. Ainakaan Länsi tai Pohjois-Euroopasta sellaisia ei näytä löytyvän, ei ainakaan yhtään Helsingin seudun kokoluokassa eikä ilmeisesti merkittävästi pienemmässäkään.
Onko tuosta tehtävissä johtopäätös, että kaikki ylläolevat ehdot täyttävä ratkaisu on Helsingissäkin unikuva, alkuvoimainen utopia, jolle ei ole mahdollista löytää vertailukaupunkia mistään muualta kuin fantasiamaailmasta?
Liikenne on kompromissien maailma. Jos on rakennettu Smith-Polvismaisia teitä, ratikoille on tilaa kaduilla, mutta joukkoliikenteen käyttöosuus jää matalaksi. Jos kunnon moottorikatuverkko alkaa kauempaa keskustasta, tarvitaan joukkoliikenteelle tunneleita tai eristettyjä ratoja ainakin tiheimmästä keskustasta ulos, mutta joukkoliikenteen käyttöosuus on usein paljon parempi. Ja myös maantiede vaikuttaa. Kun kaupungin keskusta on niemen nokassa, sinne johtavassa liikenneverkossa on enemmän painetta kuin ympyrän muotoisessa kaupungissa.