Niin, kuten Antero päätteli, olet Petteri jo päättänyt että kaupunki vaatii moottoritietunnelin. Tai joukkoliikenteen tunneliin, jotta moottoritietä vastaava autokapasiteetti saadaan pinnalle. On totta, että mielivaltaisen iso määrä liikennekapasiteettia käytännössä vaatii tunnelin, kun kortteleita ei saa jyrätä liikenteen alttarille.
Mitä kertoisit vain omista päätöksistäsi ja arvoistasi, etkä vaan esittäisi ajatuksia, joita tänään kuvittelet muilla olevan. Maailma ei ole mustavalkoinen, vaan siinä on myös harmaan sävyjä.
---------- Viestit yhdistetty klo 23:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:40 ----------
Modernisti ajattelevien kaupunki-ja liikennesuunnittelijoiden piirissä yleinen näkemys on, että asia on juuri näin. Liikenneverkon ja pysäköinnin kapasiteetti asettavat autoliikenteen määrän. Yli menevä osa matkatuotoksesta käyttää muita kulkutapoja. Jos maankäytön tehokkuus on niin alhainen, että koko matkatuotos voi ohjautua autoiluun, näin myös tapahtuu. Siksi maaseudulla joukkoliikenne ei menesty.
Tämä ajatus selittää myös ilmiön nimeltä ”traffic evaporaiton”, (auto)liikenteen haihtuminen. Eli katujen sulkeminen autoilulta ei johda sietämättömiin ruuhkiin. Kun kerran autoilun määrä on katuliikenneverkon kapasiteetin suuruinen, se on sitä ennen alueen sulkemista ja myös sulkemisen jälkeen. Vähentyneestä autoilusta yli jääneet siirtyvät muihin kulkumuotoihin, kuten joukkoliikenteeseen.
Tämä mielenkiintoinen näkökulma.
Millaisia ovat liikennetyypit, jotka eivät siirry missään tilanteessa joukkoliikenteen käyttöön? Millaisilla on korkea kynnys kadota ja millaiset vaan haihtuvat ilmaan kun vastus kasvaa?