- Liittynyt
- 31 Maaliskuu 2015
- Viestit
- 90
Demareiden Demokraatti-lehti väittää saaneensa tiedon, että Berner aikoo esittää henkilöliikenteen avaamista kilpailulle. Otsikko taitaa vetää vähän raiteita suoriksi.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
VR:kin on jo kommentoinut: "Toimitusjohtaja Mikael Aro sanoo VR:n kannattavan matkustajaliikenteen kilpailua, kunhan säännöt ovat selvät ja reilut. Vaikutukset velvoiteliikenteeseen ja henkilöstön asemaan täytyy selvittää." Näin STT:llä äsken.
Asiaan saa valaistusta vaikka katsomalla ministeri Bernerin videon YouTubessa. Kyllä nimenomaan ministeriön omasta tiedotuksesta saa varsin selvän kuvan siitä, mitä hallitus aikoo. Kun lukee lehtiä, joissa asioita ymmärtämättömät tai tahallaan vääristelevät toimittajat kirjoittavat, niin aivan varmasti menee sekaisin.Ennen kuin liikaa iloitaan, pitäisi kyllä saada enemmän selvyyttä siihen, mitä nyt oikein ollaan valmistelemassa.
”Kannattavuus” onkin yksi monopolitilanteen ongelma. Yleisö ja poliitikot ymmärtävät, että kannattava tarkoittaa sitä, ettei tule tappiota. Eli että lipputulot kattavat kulut. VR:n käsitys kannattavuudesta voi olla mitä hyvänsä, mihin yhtiö vain asettaa kannattuuden rajan. Äärimmillään mille hyvänsä yritykselle kaikki muut tuotteet kuin parhaiten tuottava ovat kannattamattomia. Sillä eihän kannata tuottaa ja myydä jotain, mikä ei ole maksimaalisen kannattavaa.2) Velvoiteliikennettä. Koska VR on saanut monopolin, on sille vastineeksi monopolista asetettu velvollisuus ajaa tiettyjä junavuoroja omalla riskillä, vaikka ne eivät olisi kannattavia. VR ei voi itse päättää tällaisten vuorojen lakkauttamisesta.
Asiaan saa valaistusta vaikka katsomalla ministeri Bernerin videon YouTubessa. Kyllä nimenomaan ministeriön omasta tiedotuksesta saa varsin selvän kuvan siitä, mitä hallitus aikoo. Kun lukee lehtiä, joissa asioita ymmärtämättömät tai tahallaan vääristelevät toimittajat kirjoittavat, niin aivan varmasti menee sekaisin.
Tosin näihinkin juniin saa kaukomatkan osana VR:ltä lipun, en tiedä jaetaanko sen tulot jotenkin VR:n ja HSL:n kesken. Todennäköisesti ei.
HSL:n tilaamasta liikenteestä HSL maksaa linjoittain vain sen osuuden, joka tehdään HSL:n lipuilla. Jos siis esim. A-junissa 98% matkoista (kuvitteellinen luku) tehtäisiin HSL:n lipuilla ja 2% VR:n lipuilla, maksaisi HSL A-junien liikennöinnistä 98% ja loput 2% VR kustantaisi itse.
Millä tämä katsotaan?
Aivan. Siksi pitääkin ymmärtää, että LVM:n tehtävä on määritellä rautatiehenkilöliikenteen palvelutaso (= kuinka monta junavuoroa, millä pysähtymiskäyttäytymisellä) ja hankkia sitten liikennöintipalvelun tuottajat. Tarkoittaa käytännössä sitä, että LVM:n tulee ottaa hoitaakseen tehtävä, jota tähän asti on hoitanut VR-Yhtymä, eli palvelutuotesuunnittelu. Koko maan tasolla LVM:n tehtävä on sama kuin HSL-alueella on HSL:n tehtävä.Avattaessa kilpailulle vain VR:tä vapautuvat rataosat pelkästään niille voi olla vaikeata löytää liikennöijää ilman jonkinlaisia tukiaisia, ehkä hintalappu valtiolle olisi kuitenkin pienempi. Uusien yrittäjien houkuttelemiseksi pitäisi löytää sopivia kannustimia. ...
Luulen, että moni kuvittelee, että nyt tulee Onnirail, joka ajaa kilpaa VR:n junien kanssa Helsingistä Tampereelle. Matkustaja sitten vertailee netissä, kummalla on sillä hetkellä halvempi hinta, ja sitten Onni ja VR ajavat 5 minuutin aikaerolla samaa palvelua. Ei, rautatieliikenne ei ole tieliikennettä, vaan rautatieliikenteen kilpailutus pitää hoitaa siten kuin Britanniassa – tai HSL-alueella.
Markkinaehtoisuus on kuvassa siten, että eri yhteysväleille tehdään erilaisia sopimuksia. Sinne Nurmekseen sopimus tehdään varmaankin niin, että LVM kilpailuttaa sen, kuka ajaa junat halvimmalla, ja lipputuloriskin kantaa LVM. Mutta Hki–Tpe -liikenne voidaan kilpailuttaa siten, että kysytään, kuka maksaa LVM:lle eniten esimerkiksi oikeudesta ajaa junavuoro 7:30–9:00 Helsingistä Tampereelle. Kaikkiin palveluihin sisältyy ehto osallistumisesta maanlaajuiseen lippujärjestelmään. Sen rinnalla voi olla mahdollista myydä myös tarjouslippuja Onnibusin tapaan.