Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Vaikka eipä Wrightin veljesten ensimmäinen lentokone vuonna 1903 paljoa nykyaikaista matkustajalentokonetta muistuttanut ja sille nauresteltiin yleisesti. (...)Toisena esimerkkinä ensimmäisestä mikroprosessorista (marraskuu 1971) on tähän internetviestiin kulunut vajaat 38 vuotta.
Muiden teknologioiden kehityksestä ei voi päätellä jonkin toisen teknologian kehitystä.
Kannattaa muistaa että samanaikaisesti monet teknologiat ovat osoittautuneet umpikujiksi ja niiden yleistyminen on joko pysähtynyt, ne ovat poistuneet yleisestä käytöstä tai ovat poistumassa käytössä.
Muutama esimerkki:
- Yliäänilentokoneet
- Polttokennojen käyttö liikenteessä
- Avaruussukkula (NL poistanut käytöstä, USA poistaa)
Näissä syynä ovat kustannukset, ei teknologinen mahdottomuus.
On myös monia teknologioita, joissa perusominaisuudet eivät ole muuttuneet vaikka toki erilaista teknistä kehitystä on tapahtunut. Esimerkiksi liikennelentokoneiden nopeus ei ole juuri noussut suihkukoneiden käyttöönoton jälkeen.
Lisäksi esimerkiksi suljetulla radalla kulkevien automatisoitujen liikennevälineiden, PRT:n toteutus ei ole onnistunut.
Automatisoinnin osalta argumentointi koskee toki eri asioita.
En luonnollisesti pidä ajoneuvojen automatisointia ei-toivottavana tai sinällään turhana puuhasteluna.
Ongelmana vain on, että ei ole mitenkään ennustettavissa, missä vaiheessa teknologiasta tulee edullista ja yleiskäyttöistä. Pikemminkin optimistiset ennusteet ovat osoittautuneet monta kertaa aivan vääriksi.
Lisäksi on ilmeistä, että automatisointi onnistuu helpommin yksittäisen metrolinjan kaltaisessa hyvin suljetussa järjestelmässä kuin avoimessa järjestelmässä.