Minäkään en usko, että kutsujoukkoliikenteellä olisi käytännöllistä korvata kaikkea aikataulutettua liikennettä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö tällainen järjestelmä voisi joiltain osin täydentää muuta joukkoliikennettä esimerkiksi silloin, kun suuren volyymin liikenne ei ole taloudellisesti järkevää.
Olen aivan samaa mieltä. Kutsujoukkoliikenne on maaseudulla ja muussa harvassa asutuksessa parempi kuin ei mitään. Kritisoin sitä, että automaatioihmiset esittävät sitä reittijoukkoliikenteen korvaajaksi väittäen kutsujoukkoliikennettä kaikella tavalla reittijoukkoliikennettä paremmaksi. Heidän selityksensä sille, ettei reittijoukkoliikennettä vielä ole korvattu kutsujoukkoliikenteellä on, ettei teknologia ole vielä tehnyt asiaa mahdolliseksi, mutta uusi tietotekniikka tekee.
Prof. Reijo Sulonen kirjoitti aiheesta tammikuussa 2008 HS:n debattipalstalle ja minä vastasin siihen kirjoituksella, joka julkaistiin. Mielestäni ei ollut kovin vaikea tehtävä osoittaa Helsingin joukkoliikenteen tilastojen avulla, ettei kutsujoukkoliikennejärjestelmässä ole juurikaan järkeä aikataulunmukaisen reittijoukkoliikenteen korvaajana.
Jos kutsut NP-täydellistä [1] ongelmaa "jokseenkin triviaaliksi", niin en oikein tiedä, mitä sanoa
Käytännössähän tuo reititysongelma lähestyy kauppamatkustajan ongelmaa, jolle ei oikein tehokkaita ratkaisualgoritmeja ole olemassa [2].
En väitä, että NP-täydelliseen ongelmaan olisi triviaali ratkaisu, vaan että reitin optimointiin on olemassa toimivia ratkaisuja, joita saa käyttää netissä ilmaiseksikin. Joten ei ole reitinvalinnan ongelman ratkaisusta kiinni, ettei reittijoukkoliikennettä ole korvattu kutsujoukkoliikenteellä. Lisäksi maailmassa on läjäpäin kaupunkeja, joissa ei ole kunnollista joukkoliikennettä vaan paratransit- eli reittitaksijärjestelmiä. Ne toimivat kokonaan ilman tietotekniikkaa ihan sillä perusteella, että matkustajat kertovat minne haluavat ja kuljettaja osaa omilla aivoillaan ajaa reitin optimaalisesti.
Tämä voi pitää paikkansa siinä tapauksessa, että tarkoitat "käyttöasteella"...
Sori, olisi pitänyt täsmentää, mitä käyttöasteella tarkoitin. Käyttöasteita kun on monenlaisia.
Tarkoitin ajettujen paikkakilometrien suhdetta käytettyihin paikkakilometreihin.
Suhteessa aikaan taksi on varmaankin parempi kuin henkilöauto yksityiskäytössä. Mutta myös takseilla on sama ongelma kuin yksityisautoilla ja joukkoliikenteellä, että ruuhka-aika määrittelee kaluston määrän ja kysyntää ei vaan ole koko ajan koko kalustomäärälle.
Tällä hetkellä kun ajan suhteen suurin joustaja on yksityisauto ja seuraavaksi joukkoliikenne, taksi on tietynlaisessa kermankuorijan asemassa ja sen kysynnän vuorokausivaihtelu on mainituista alhaisin. Mutta jos ajattelemme Petterin esittämää tilannetta, automaattitakseilla tai -autoilla ei ole aikaetua, vaan se järjestelmä joutuu joustamaan samalla tavoin kuin yksityisautot ja joukkoliikenne nyt.
Antero
---------- Viesti lisätty kello 22:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:18 ----------
Mutta miksi kutsujoukkoliikenne ei voisi toimia automaattiautoilla? Miltä Sinusta vaikuttaisi automaattinen kimppataksi, joka tulisi ovelle napin painalluksella parissa minuutissa ja ottaisi matkaan läheltä pari henkilöä, jos niitä on juuri nyt menossa samaan suuntaan.
Kritisoin kimppataksia yleensä. Automatisointi tai kuljettajattomuus ei poista sen palvelutaso-ongelmia. Ensimmäisen matkustajan ei tarvitse odottaa kyytiin pääsyä, mutta hän odottaa muiden noutamiseen kuluvaa aikaa. Viimeisen noudettavan matkassa on vähiten turhia kiemuroita, mutta odotusaika on pisin. Kimppakyydin matka-ajan ennustettavuus on jokseenkin heikko, koska se riippuu siitä, miten paljon kunkin matkustajan kannalta turhaa kiertelyä kulloinkin matkaan sattuu. Yksittäisen matkan kohdalla tilausjärjestelmä osaa tehdä ennusteen, mutta aina on varattava pisin todennäköinen aika, koska aikaennusteen saa vasta tilatessa.
Kuljettaja tai ei, palvelu on yhtä hyvä tai huono. Kimppakyytijärjestelmässä tosin kuljettajakulu on suuri ja siksi kuljettajattomuudella on vaikutus kustannuksiin. Mutta pidän reittijoukkoliikennettä parempana ratkaisuna myös kuljettajakuluihin kuin kutsukimppataksin kuljettajattomuutta.
Antero