- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Sekakäyttöä on kyllä vaikea kuvitella varsinkaan Länsimetron lyhyempien asemien takia. Sinne ei laituriovineen mitenkään saane mahtumaan kahta korkeutta olevia laitureita. Helsingin metro taitaisi olla melkein pakko muuttaa kerralla tai korkeintaan kahdessa osassa (itä ja länsi).
Meinasin siis, että ajattaisiin junia, joissa yksi vaunupari on matala ilmavirrotteinen ja toinen vaunupari metrovaunu. Näitä siis ajettaisiin niin kauan, kunnes vanhemmista raaskitaan luopua. Laituriovia ei luonnollisestikaan olisi, koska junia ajettaisiin manuaalisesti.
Tuo kahdessa osassa muuttaminen kävisi myös järkeen. Ja voisihan sen pilkkoa tilapäisesti useampaankin osaan, esim. Vuosaari-Mellunmäki, jossa vaihto Itäkeskus-Kamppi, ja kolmanneksi Kampista eteenpäin.
Integrointi integroinin vuoksi tulisi metron tapauksessa hervottoman kalliiksi. Pitäisi olla joku linjaston kannalta pakottava syy ryhtyä moiseen, enkä kyllä semmoista näe Kiskoksen ehdotuksessa tai muutenkaan.
Viime aikoina on ihan tosissaan puhuttu, että pitäisi tulla kaksi erillistä tunnelijunaa, Rautatientori-Ooppera-Pasila ja Kamppi-Ooppera-Pasila. Samaan aikaan puhutaan myös metrosta sekä suorasta junaradasta lentokentälle. En näe mitään järkeä siinä, että on kaksi erillistä järjestelmää, joiden käyttöalueet on täysin samat. Integrointi integroinnin vuoksi on perusteltua sillä, että mitä enemmän metro nykyisellä järjestelmällään laajenee, sen vaikeammaksi muutoksen tekeminen tulevaisuudessa tulee. Järjellä perusteltuna toisen on pakko joskus lähteä, ja tuskin Suomen rataverkkoa ruvetaan metroradaksi muuttamaan. Joten valitsisin itse metron.