- Liittynyt
- 15 Helmikuu 2010
- Viestit
- 14
Onko sillä nyt loppujen lopuksi niin iso ero että käveleekö asemalaiturilta Kaisaniemeen vai Rautatientorin metroasemalla, varsinkin jos kaukojunatkin Pisaran valmistuttua jäävät sinne taaemmilla laitureille?
Siis siipirakennusten päihinkö? Ja vasta kun keskiosa saatiin katettua...
Ja onko noita kaukojunista nimenomaan metroon vaihtavia kuitenkaan kovin paljoa?
Ainakin http://www.hel2.fi/tietokeskus/julkaisut/pdf/tasku09_suomi_net.pdf mukaan kaukoliikenteellä tehdään Hkiin/Hgistä vuosittain 5 milj. matkaa (osa toki käyttää pääteasemanaan Pasilaa) eli n. 10 % kaikista matkoista. (En tiedä sisältyykö tuohon esim. Lahden Pisara-pendelijunat). Mutta oli kuinka oli, eiköhän noista muutama päivittäin metroon eksy. Parempia statistiikkoja saa tarjota... :frown:
Kaukoliikenteen lisäksi metro syöttää nykyiselle Rautatientorin asemalle tietysti myös Töölön suuntaan Elieliltä busseilla lähteviä sekä Mannerheimintien ratikka- ja bussilinjoja käyttäviä.
Mutta bottom-linena, kannattaako kuitenkaan sen ainoan päärautatieaseman liikenneyhteyksien osalla arvailla tällaisia asioita vaihtamisen loogisuuden, vaivattomuuden ja jo olevan infrastruktuurin osalta? Jos aseman yhteydessä on vuosikymmeniä ollut toimivana solmukohta, miksi metroasema siirtyisikin tuulisen bussitorin toiselle puolelle, vaikeasti opastettavaan sijaintiin Fennia-korttelin uumeniin. Jos Kaisaniemi ja Kamppi ovat kerran riittävän lähellä kaikille käyttäjille (mikä lienee joukkoliikenteen lähtökohta, ainakin keskustassa), miksi Rautatientorin asemalla näkee jatkuvasti noita lastenvaunu-kamikazeja liukuportaissa?
Kampin ratikkalenkkihän perustuu (kai) samalle ajatukselle solmukohdan luomisesta bussiterminaalin/kauppakeskuksen ympäille, vaikka matkaa Mannerheimintien tai Arkadiankadun pysäkeille ei ollut juuri enempää kuin tässä tapauksessa.
Viimeksi muokannut moderaattori: