Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

Vs: Helsingin metro 2030

Sitä en osaa sanoa, onko Oslossa painavammat syyt kierrättää junat lenkillä. Kenties lenkki on liian lyhyt ollakseen järkevä oma silmukkansa, toisin kuin Kehäradalla.
Tässä tämä oikeastaan tulikin. T-baneringenin lenkki on pituudeltaan sellainen, ettei ajoaikojen ja käytössä olevien vuorovälien puolesta ole oikeastaan mahdollista järjestää sellaista junaryhmää, joka kiertäisi vain Ringeniä ja runkorataa. Mutta niputtamalla linjojen 4 ja 6 sarjat yhtenäisiksi pötköiksi niin, että mennään kerran Ringenin läpi ja runkorata kahdesti, on saatu toimiva kokonaisuus. Jos joku haluaa päästä Åsjordetista Lambertseterenin haaralle tai päinvastoin, niin kannattaa jäädä runkoradalla pois ja odottaa takana tulevaa Ringenin jo kiertänyttä junaa.

On todettava, että suurinta osaa Ringenistä palvelee myös linja 5. Se ei vaan aja koko kehän läpi, vaan kääntyy takaisin Storossa. Vitonen ajaa Ringeniä liipaten myös Carl Berners Plassin risteysaseman kohdalla.

Oslon raideliikenteen reittikaavio löytyy täältä.
 
Mielestäni flirtien väritys on erittäin hieno, varsinkin jos vertaa tulevaan "vihreän" VR:n väritykseen. Hyväksyn kuitenkin lähijunien maalaamisen oranssiksi jos mertomiehet voisivat sitten tyytyä suureen metroverkkoonsa ja päteä sillä, ettei tarvitsisi rakennella Töölön metroja ym. vain egon vuoksi.
 
Mielestäni flirtien väritys on erittäin hieno, varsinkin jos vertaa tulevaan "vihreän" VR:n väritykseen.

Yhdyn GT8N:n kantaan! Lisätäkseni voisin, sanoa että Flirtit ovat parasta mitä pääkaupunkiseudun lähiliikenteelle on aikoihin tapahtunut.

Mutta jokatapauksessa, metroksi tai ei, niin olisi silti mielestäni tärkeää luoda metrolle ja kaupunkiradan lähijunille "saumaton imago", nyt nuo kaksi raskasraideliikennejärjestelmää tuntuu olevan kovin erillään ja aika erilaisiakin keskenään.

Saumattoman imagon - kun en paremminkaan asiaa osannut sanoa - luomiseen löytyisi kyllä muutama helppo, mutta yksinkertainen työkalu:

1. Kuten jo tuossa aikaisemmin on ehdotettu ja näytetty, niin olisi tärkeää saada jokin virallinen raskasraideliikennekartta johon merkittäisiin metro ja kaupunkiradat.

2. Kaupunkiratojen lähijunien olisi selkeyden ja helppokäyttöisyyden vuoksi pysähdyttävä jokaisella asemalla, kuten metrokin tekee. Tämähän edellyttäisi vain, että K ja N junat sulautettaisiin yhteen, se ei tosiaankaan liene vaikeaa?

3. Pisara tulee tulevaisuudessa hitsaamaan metron ja kaupunkiradat yhteen, toivoisin, että pisaran rakentaminen pyrittäisiin aloittamaan mahdollisimman pian.

4. Jos Vantaalla alkaa lähijunaan tukeutuva liityntäliikenne tulevina vuosina, niin tällöin olisi myös lisättävä liikennetarjontaa. Ei ole kovinkaan metromaista, että sunnuntaiaamuisin Malmilta pääsee kello 5.11 - 10.47 maksimissaan puolentunnin välein Helsinkiin N junalla.

5. Olisiko tulevaisuudessa järkevää erotella Kaupunkijunat ja Taajamajunat hieman erilaisiksi brändeikseen? Taajamajunat kun saattavat kulkea Tampereelle ja Kotkaan asti. Kaupunkijunasta tulee taas mieleen tiheästi kulkeva seudun sisäinen paikallisjuna. Vähän kuin metro..

No tässäpä taas jotain mietteitä.
 
1. Kuten jo tuossa aikaisemmin on ehdotettu ja näytetty, niin olisi tärkeää saada jokin virallinen raskasraideliikennekartta johon merkittäisiin metro ja kaupunkiradat.
Ehdottomasti! Minulla on vain sellainen tunne ettei niitä metroihin saada. Olisi kyllä hyvä jos saataisiin.
2. Kaupunkiratojen lähijunien olisi selkeyden ja helppokäyttöisyyden vuoksi pysähdyttävä jokaisella asemalla, kuten metrokin tekee. Tämähän edellyttäisi vain, että K ja N junat sulautettaisiin yhteen, se ei tosiaankaan liene vaikeaa?

...

5. Olisiko tulevaisuudessa järkevää erotella Kaupunkijunat ja Taajamajunat hieman erilaisiksi brändeikseen? Taajamajunat kun saattavat kulkea Tampereelle ja Kotkaan asti. Kaupunkijunasta tulee taas mieleen tiheästi kulkeva seudun sisäinen paikallisjuna. Vähän kuin metro..
Kyllä, mites olisi niin että joka asemalla pysähtyvät lähijunat erikseen ja joillain asemilla pysähtyvät ja/tai kauemmas kulkevat olisivatkin taajamajunia,
joihin kuitenkin kävisi matkakortti HSL-alueella:
Lähijunat:
L1 Nykyinen A-juna
L2 Nykyinen I-juna - tulevaisuudessa Helsinki-Tikkurila-Lentoasema
L3 Nykyinen M-juna - tulevaisuudessa Helsinki-Vantaankoski-Lentoasema
L4 Nykyinen L-juna
L5 Nykyinen T-juna
Taajamajunat:
T1 Nykyinen Y-juna
T2 Nykyinen S-juna
T3 Nykyinen U-juna
T4 Nykyinen L-juna
T5 Nykyinen E-juna
T6 Nykyinen K-juna - tulevaisuudessa Helsinki-Kerava/Malmi-Porvoo
T7 Nykyinen G-juna + pysähdys Malmilla
T8 Nykyinen H-juna
T9 Nykyinen R-juna Tampereelle saakka
T10 Nykyinen Z-juna

Myös metrolinjat nimettäisiin saman kaavan mukaan M+linjanumero.
4. Jos Vantaalla alkaa lähijunaan tukeutuva liityntäliikenne tulevina vuosina, niin tällöin olisi myös lisättävä liikennetarjontaa. Ei ole kovinkaan metromaista, että sunnuntaiaamuisin Malmilta pääsee kello 5.11 - 10.47 maksimissaan puolentunnin välein Helsinkiin N junalla.
Totta, Malmi on suuri liityntäyhteysasema. Sille tarvitaan useampi pysähdys, vähintään 15 min. väli, myös sunnuntaiaamuisin.
 
Mielenkiintoisia mietteitä Knightrideriltä!

Nykyisen K-junan laskisin kuitenkin Lähijunien luokkaan. Myös Porvoon nostaminen esille oli kanssa hyvä! Toivottavasti saisimme tulevaisuudessa Porvooseenkin lähijunaliikennettä, näin alkuun ihan vaikka Dm12 junien muodossa. No joo ainahan sitä haaveilla saa..

Voisin lisätä listaan vielä seuraavat Taajamajunat:
T11 Riihimäki - Lahti
T12 Hanko - Karjaa

Kun jonain kauniina päivänä meillä on Pisara, niin lähijunaverkosto voisi olla seuraavanlainen;

L1 KAUKLAHTI - RAUTATIENTORI - KERAVA
L2 RAUTATIENTORI - TIKKURILA - LENTOASEMA - RAUTATIENTORI
L3 RAUTATIENTORI - LENTOASEMA - TIKKURILA - RAUTATIENTORI
L4 KIRKKONUMMI - RAUTATIENTORI - RIIHIMÄKI

Näin saisimme neljällä L-tyypin junalla katettua koko kaupunkirataverkon ja hieman ylikin. Kaikille L-junille olisi tyypillistä, että ne kulkevat Helsingissä pisararataa. Taajamajunat lähtisivät maanpinnalta kohti maakuntia.
 
Vs: Helsingin metro 2030

Pääkaupunkiseudun raidesekametelisopasta metro on kuitenkin ainoa ratikoiden kanssa, jolla on yhtenäinen, varsin tunnettu ja mututuntumalta myös pidetty brändi, jota on (ehkä jossain hesarin sivuilla?) pidetty jopa kaupungin yhtenä tunnusmerkkinä. Eihän se sitä tosiasiallisesti ole, mutta 17 aseman tyngäksi se on saanut varsin hyvän imagon.

Junien brändi taasen... VR vaihtaa kalustoväritystä reilun kymmenen vuoden välein, yleensä aina kehnompaan suuntaan. Nyt sentään saatiin JKOY, jonka kautta kaluston värillä voisi olla jotain tekemisä muun joukkoliikenteen kanssa. FLIRTit olivat ihan kiva yritys, omasta mielestäni kuitenkin varsin heikko esitys kun junissa ei ole mitään selkeää "pääväriä" (vrt. bussijokerin vahva sininen. Oikeastaan bussijokerin väritystä olisi voinut käyttää junissa lähes sellaisenaan).

En tiedä, olisiko metron oranssi kauneusmielessä paras vaihtoehto, mutta ainakin pidän sitä ihan kohtuullisena vaihtoehtona brändejä yhdistettäessä.
 
Vs: Helsingin metro 2030

En tiedä, olisiko metron oranssi kauneusmielessä paras vaihtoehto, mutta ainakin pidän sitä ihan kohtuullisena vaihtoehtona brändejä yhdistettäessä.
Voisihan tietysti sallia tiettyä luovuutta lähijunien metrovärityksessä, esim. ottamalla mukaan metrojunissa jo valmiiksi esiintyvän mustan ja lähijunissa valmiiksi olevan valkoisen. Näistä voisi ainakin omasta mielestäni saada aikaan hyvinkin tyylikkään värityksen, joka kuitenkin samalla toisi yhtenäisen brändin vaikkeivat väritykset ihan identtisiä olisikaan.
 
Musta ja valkoinen ovat tyypillisesti ilmaisia värejä missä tahansa värityksessä. Keskittyisin mielummin niihin oikeisiin väreihin.
 
Täytyy myöntää, että itse olen hieman herkutellut ajatuksella että miltä Flirt näyttäisi oranssi-mustassa värityksessä. ;)
 
Vs: Helsingin metro 2030

Pääkaupunkiseudun raidesekametelisopasta metro on kuitenkin ainoa ratikoiden kanssa, jolla on yhtenäinen, varsin tunnettu ja mututuntumalta myös pidetty brändi, jota on (ehkä jossain hesarin sivuilla?) pidetty jopa kaupungin yhtenä tunnusmerkkinä. Eihän se sitä tosiasiallisesti ole, mutta 17 aseman tyngäksi se on saanut varsin hyvän imagon.

Alkuperäinen oranssi metrojuna taitaa olla jonkun sortin moderni klassikko, johon ei liene koskemista. Ehkä ihan hyvästä syystä. Yhtäkkiä kuviteltuna täysoranssi Flirt toisaalta vaikuttaa aika pahalta... ehkä joku valko-oranssi systeemi toimis. Sm2-yksiköt eivät taida kadota mihinkään vielä hyvin pitkään aikaan, joten värityksen tarttis sopia niihinkin.

Toisaalta en ole ihan vakuuttunut, että metrokonttori menisi näin halpaan. Liikennöinnin erottaminen VR:stä auttaisi asiaa oikeasti, mutta silti tuntuu vallitsevan vakaa usko siihen, että virtakisko, korkea laituri ja tietysti uusi uljas automaattiajo tekevät elämästä parempaa ja taloudellisempaa.
 
Vs: Helsingin metro 2030

Alkuperäinen oranssi metrojuna taitaa olla jonkun sortin moderni klassikko, johon ei liene koskemista.

Samanlainen klassikko kuin Makkaratalokin, ja yhtä kaunis. Toisaalta helsinkiläisten rakkautta oranssiin väriin ei ole taidettu testatakaan samalla tavoin kuin raitiovaunujen keltavihreää. Saattaahan se olla, ettei siihen ole yhtä lailla kiinnytty, mutta ihmisillä on kyllä tapana kiintyä vahvasti arkisiin asioihin. Varsinkaan taantuman aikaan sellaisten muuttamista ei kannata ehdottaa.

Toivottavasti HSL:llä löytyy jossain vaiheessa rohkeutta tuoda omaa brändiään yhtenäisesti ja rohkeasti esiin joka paikassa. On ikävää, että metron vahva brändi toisaalta hukataan, koska mikään sen positiivisista mielleyhtymistä ei millään tavoin jatku HSL:n brändiin sinänsä. Mutta koko HSL ei voi olla metron oranssi. Tai no. Hmm.... Jokin kasvokohotettu versio, esim. valkoisella reilusti terästettynä.
 
Vs: Helsingin metro 2030

Toivottavasti HSL:llä löytyy jossain vaiheessa rohkeutta tuoda omaa brändiään yhtenäisesti ja rohkeasti esiin joka paikassa. On ikävää, että metron vahva brändi toisaalta hukataan, koska mikään sen positiivisista mielleyhtymistä ei millään tavoin jatku HSL:n brändiin sinänsä. Mutta koko HSL ei voi olla metron oranssi. Tai no. Hmm.... Jokin kasvokohotettu versio, esim. valkoisella reilusti terästettynä.

Kompromissiehdotus: värjätään nämä muutkin "metrolinjat" kukin omalla värillään (oranssi linja, sininen linja...) ja käytetään samaa värikoodausta yhtenäisesti myös linjakartoissa ja muussa informaatiossa.

Kari
 
Vs: Helsingin metro 2030

Samanlainen klassikko kuin Makkaratalokin, ja yhtä kaunis.

Metrojuna on kyllä mielestäni paljon onnistuneempi. Istuinmukavuus on aika hirviä, mutta muuten mielestäni huomio-oranssi toimii muuten läpiharmaassa ja värittömässä metroympäristössä kontrastina hyvin. 70-lukulainenhan juna on, mutta mielestäni niitä säilyttämisen arvoisia väripläjäyksiä. Helsingin metrojuna on aivan toimiva, eikä periaatteeltaan poikkea muista metroista. Makkaratalossa sen sijaan on kaupunkilaisen liikerakennuksen normaalin katujulkisivun tilalla autoramppeja. Semmoinen viritelmä yksinkertaisesti ei kuulu toimivaan keskustaan, ainakaan jos siellä on tarkoitus kävellä kadulla.

Yritin analysoida sitä, miksi oranssi Flirt vaikuttaa heti ajatuksena niin pahalta. Flirtin ikkunat eivät ole matalalattiaosien takia samalla tavalla linjassa kuin metrojunissa, ja sitten siinä on se musta kiiltävä kaistale. Samaten kattorakennelman julkisivun yläreuna ei ole kauttaaltaan samassa tasossa. Flirtistä ei saa metrojunan kaltaista brutalistis-minimalista oranssia lootaa mitenkään. Lisäksi mielikuviin taitaa vaikuttaa aika paljon se, että Flirtit pysähtyvät rautatieasemilla, joilla on kaikenlaista muuta kalustoa ja ne ovat visuaalisina ympäristöinä paljon kirjavampia kuin metroasemat. Täysoranssi olisi jotensakin väärässä paikassa.

Kompromissiehdotus: värjätään nämä muutkin "metrolinjat" kukin omalla värillään (oranssi linja, sininen linja...) ja käytetään samaa värikoodausta yhtenäisesti myös linjakartoissa ja muussa informaatiossa.

Tekee kalustokierrosta tarpeettoman hankalaa (paitsi tietty epäyhteensopiva nykymetro on joka tapauksessa erikseen).
 
Makkaratalosta muuten, tällä hetkellä viimeisimmässä Ark-arkkitehti-lehdessä (löytyy mm. Tapiolan kirjastosta) oli yksi kirjoitus siitä, miten Suomessa ei tehdä riittävän autoystävällistä kaupunkia. Kasvattakaa näköaloja, katsokaa lehden sivuja 67-68.

(saatoin toisaalta syödä ironian väärään kurkkuunkin...)
 
Vs: Helsingin metro 2030

Kompromissiehdotus: värjätään nämä muutkin "metrolinjat" kukin omalla värillään (oranssi linja, sininen linja...) ja käytetään samaa värikoodausta yhtenäisesti myös linjakartoissa ja muussa informaatiossa.
Flirteissähän on jo sinistä ja vihreää. Ajetaan lentokenttämetroa vaikka vihreänä linjana ja Kökkeli-Kerava sinisenä linjana. :)
 
Takaisin
Ylös