Purkakaa nyt ne olkiukkonne. Joidenkin metroasemien lakkautusta olen ehdottanut tässä säikeessä vain rinnakkaisen pikaratikkaliikenteen seurauksena.
Pikaratikka on Helsingissäkin mahdollista rakentaa vain piirun verran metroa hitaammaksi radallaan, mutta taipuen silti katuja pitkin. Kokonaismatka-ajat ovat kuitenkin järjestään lyhyempiä, sillä ratikan helppo sijainti lyhentää kävelymatkoja ja pudottaa liitynnän tarvetta. Liityntälinjat lyhenevät ja esim. 58 nousee raiteille -- miten liikennöintikustannukset nousevat?
Entäs se kapasiteetti? Östersundom-säikeessä on mainittu laskelma metron ja pikaratikan hinnasta: pikaratikan kapasiteetti kolmannes metrosta, hinta neljännes. Kaksi pikaratikkalinjaa ja ruuhka-ajan lisäbussit korvaavat metron kokonaan kapasiteettinsa osalta. Jolloin metroa ei nykymuodossa tarvitse.
Eivät kuitenkaan pikaratikat päihitä metroa nopeudessa pidemmissä matkoissa: siksi metroradan linjaus kannattaa muuttaa maaseudulla harvoin pysähtyväksi, nopeaksi lähijunaradaksi, jolla pikaratikoita tukevat pitkät ruuhkabussilinjat saadaan korvattua hyvän maun mukaisesti kaikin puolin paremmalla palvelulla. Liitynnässä on suuren nopeusedun ansiosta entistä enemmän järkeä, ja se muuttuu laajemmin vapaaehtoiseksi.
Lopputulos:
Pikaratikka on Helsingissäkin mahdollista rakentaa vain piirun verran metroa hitaammaksi radallaan, mutta taipuen silti katuja pitkin. Kokonaismatka-ajat ovat kuitenkin järjestään lyhyempiä, sillä ratikan helppo sijainti lyhentää kävelymatkoja ja pudottaa liitynnän tarvetta. Liityntälinjat lyhenevät ja esim. 58 nousee raiteille -- miten liikennöintikustannukset nousevat?
Entäs se kapasiteetti? Östersundom-säikeessä on mainittu laskelma metron ja pikaratikan hinnasta: pikaratikan kapasiteetti kolmannes metrosta, hinta neljännes. Kaksi pikaratikkalinjaa ja ruuhka-ajan lisäbussit korvaavat metron kokonaan kapasiteettinsa osalta. Jolloin metroa ei nykymuodossa tarvitse.
Eivät kuitenkaan pikaratikat päihitä metroa nopeudessa pidemmissä matkoissa: siksi metroradan linjaus kannattaa muuttaa maaseudulla harvoin pysähtyväksi, nopeaksi lähijunaradaksi, jolla pikaratikoita tukevat pitkät ruuhkabussilinjat saadaan korvattua hyvän maun mukaisesti kaikin puolin paremmalla palvelulla. Liitynnässä on suuren nopeusedun ansiosta entistä enemmän järkeä, ja se muuttuu laajemmin vapaaehtoiseksi.
Lopputulos:
- Pikaratikat tarjoavat suuren volyymin lyhyitä matkoja lähellä ihmisiä mukavasti ja edullisesti, esim. Kivikko-Kontula-Itäkeskus, Itäkeskus-Siilitie, Roihupelto-Herttoniemi... Esimerkiksi Myllypurossa ratikka meneekin alueen keskeltä läpi eikä reunalta ohi kuten metro nyt. Suosion kasvaessa (palvelu lähempänä, uudet asukkaat tiheiden pysäkeiden varrella) ratikoita rakennetaan luonnollisesti lisää kattamaan uusia alueita paremmalla palvelulla.
- Nykymetron paikalla oleva lähijuna tarjoaa suuren volyymin pitkiä matkoja keskustaan Herttoniemestä ja kauempaa. Kuitenkin Herttoniemestä ja kauempaakin kannattaa joillekkin matkoille (kuten Pasilaan) mennä suoraan pikaratikalla. Matka-ajat junalla Itäkeskuksesta, Mellunmäestä, Vuosaaresta ja kauempaa lyhenevät jopa merkittävästi.
- Bussilinjat tarjoavat pientaloalueille ja muille kevyen volyymin tarpeille täydennystä, joka on bussille paras käyttötarkoitus kokonsa suhteen.