Vaasan radan sähköistämisen perustelut ovat jokseenkin ontuvia. "Me maksetaan veroja", "Sähköjuna olis kiva", "Me halutaan sähköjuna". Onneksi (siis joidenkin vaasalaisten onneksi) poliitikot ilmeisesti ymmärtävät hankkeiden merkityksen myöskin lähinnä tunnetasolla.
En kykene ymmärtämään, mitä olennaista iloa Vaasan sähköjunasta on kenellekään. Katsoin videopätkän Laihian Alkon avaamisesta aikanaan. Ensimmäiset asiakkaat toivat vaihtopulloja ostamatta mitään. Eräs kehui, kuinka oli sukulaisilta ja tuttavilta ostanut ennen pantin nostoa isot määrät tyhjiä pulloja ja tuli nyt tienaamaan. Jotenkin tuon sähköradan perustelu noiden verojen maksuilla tuo ehkä esille samanlaisen puolen pohjalaisesta luonteesta kuin tuon laihialaisisännän tienaaminen.
Vaasan radan jonkinasteinen remontti voisi tulla tarpeeseen, samoin eräiden muiden rataosien peruskorjaus. Hauskahan se on, että rautateihinkin ollaan valmiita panostamaan. Mielestäni vaan sähköä on jo ihan riittävästi. Samaten myöskin suurten nopeuksien näen riittävän tärkeimmille runkoradoille. Nykypolitiikka tuntuu siltä, ettei ratojen ylläpitoon tahdo riittää rahaa, vaan kehnoksi päästettyä rataa on sitten aina korjattava suurella rahalla ja osin aluepoliittisin perustein. Jos nuo sähköistysrahat annettaisiinkin RHK:lle siihen, ettei ratoja enää päästetä rapistumaan.