vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
Minusta tuo oli taasen yksi miljoonista Hesarissa julkaistuista visioista, joissa puhutaan ympäripyöreästi konditionaalissa siitä, kuinka sitten kymmenien vuosien päästä meillä olisi kattava metroverkosto. Arvostan Lahdenrannan ja kumppaneiden visiointikykyä, mutta toivoisin joskus jotain konkreettistakin tehtävän. Nämä artikkelit saavat mielikuvituksen mukavasti lentämään, mutta ne eivät muuta sitä faktaa, että joukkoliikenne on edelleen laskussa, ja asia ei muuksi muutu, ellei oikeasti tehdä jotain.
Olen henkilökohtaisesti toiminut aikanaan Matti Lahdenrannan alaisena ja tiedän hänen kykynsä saada porukka toimimaan. Se oli HKL-Bussiliikenteen nousu- ja kulta-aikaa. Siksi arvostan tätä Hesarissa tänään julkaistua hänen metrovisiontiaan, vaikkakin on noita visioita ko. lehdessä toki ollut aika ajoin milloin millaisina versioina. Mutta Helsingin kaupungin liikennelaitoksen toimitusjohtaja nauttii kaupungin päättäjien ja poliitikkojen (siis kaupunkimme joukkoliikenteen tekijöiden) luottamusta ja siten hänen visiollaan on myös painoarvoa. Ja toki Hesari metropoli-ajattelun vahvana tukijana haluaa myös antaa tukensa tällaisille kaupungin toimivuutta lisääville visioille.
Mutta suunta on selvä: joukkoliikenteen rungoiksi todellakin halutaan muutama vahva runkolinja, tai sellaisten verkko, jonka kuljetuskyky on suuri. Niitä sitten tukee liityntäliikenne busseilla sekä keskustan ja sen tuntuman jakelijana raitioliikenne. Nykyiset "bussikulkueet" Helsingin lähiseuduilta sen keskustaan halutaan pois ja siirtää joukot kulkemaan suuren kuljetuskapasiteetin omaavaan joukkoliikennevälineiseen eli metroon. Ja nimenomaan metroon, sillä ainakin toistaiseksi YTV-lähijunaliikenne ei ole kilpailukykyistä kustannuksiltaan siihen verrattuna. Onko näköpiirissä ratkaisua, joka muuttaisi tätä tilannetta? Minusta nykyinen porvarihallituskaan ei ole antanut mitään merkkejä siitä, vai tietääkö joku asian paremmin? Helsinki haluaa siis investoida metron jatkamiseen ja pidänkin sitä saman luokan satsauksena kuin aikanaan perustettiin raitiotiet luomaan Helsingin kaupungin joukkoliikenteen perusta. Kyse on siis joukkoliikenteen perusinfrastruktuurin luomisesta tulevaisuuden tarpeita varten.
Itse kävin Saksassa juuri viime vuonna ja ihastuin sen muutamien kaupunkien raitiotiejärjestelmiin ja kuvittelin tuon matkan jälkeen, että olisi hienoa saada Helsinkiin joku Kölnin U-Stadtbahnin tapainen järjestelmä, joka on sekoitus metroa ja raitioteitä. Unelmia saa toki olla, mutta todellisuus on aivan toista. Helsinki on valinnut toisen tien jo aikaa sitten ja muistuttaakin mielestäni enemmän München tai Nürnbergin linjaa (miksei myös Wien), joissa kummassakin on kaupunkirata, metro ja raitiotiet Helsingin tapaan. Metroon investoiminen ja sen rakentaminen ovat hiljaista ja hieman hintavaa puurtamista, mutta katsotaanpa kaupunkiamme vaikkapa 30 vuoden kuluttua. Minä uskon olevani tyytyväinen siihen ja sen joukkoliikenteeseen silloinkin.
Kyllä; vuonna 1963 tohtori Reino Castrén loi ja julkaisi tällaisen nykyistä metroa kevyemmän suunnitelman, johon olisi kuulunut muunmuassa radat Maunulaan ja Paloheinään. Ja kuten kaikki tiedämme, mitäs tuolle suunnitelmalle kävikään? Mutta metro sekin oli.Onko muuten edes tehty virallisia selvityksiä raitiotien jatkamisesta esikaupunkiratana Käpylästä edelleen Maunulaan ja Paloheinään? Sellainen projekti saattaisi olla jopa realistinen toteutettavaksikin ennen 2030-lukua.
Helsingin ja YTV-alueen ensimmäinen esikaupunkiraitiotie tullee olemaan Raide-Jokeri ja toivottavasti Laajasaloon tulee raideyhteys, jota edes joltain osaltaan voitaisiin kutsua pikaraitiotiemäiseksi. Helsingin nykyinen raitioliikenne ei täytä nykypäivän vaatimuksia, jotta sitä voitaisiin kutsua runkoliikenteeksi. Manskulla erillisradat ja 100% etuudet ratikoille? Suonette anteeksi, mutta en pidä sitä enää kuvitemissanikaan realistisena. Siksi halutaan nopea ja maanlainen metro, joka on tunteeton kaikkia maanpäällisiä ongelmia, kuten esim. ruuhkia kohtaan, eikä sen tarvitse kohdata niitä poliittisia yms. ongelmia, jota vaikkapa raitioliikenteen tuntuva edistäminen tai sen roolin muuttaminen Helsingissä (ja koko YTV-alueella) tarvitsisi.
Viimeksi muokattu: