Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Granissa aikoinaan nuoruudessani asuneena kommentoin, että meiltä kotoa oli asemalle n 1 km ja meidän kaikki perheenjäsenet pääsääntöisesti kävelimme asemalle (isäni tosin kulki autolla useimmiten töihin, mutta aina silloin tällöin myös junalla).
Ensinnäkin, puhut nyt kuitenkin kymmenien vuosien takaisesta tilanteesta, joka ei autonomistuksen suhteen ole verrattavissa nykypäivään.
Toisekseen, esimerkissäsi auton haltija kulki yleensä autolla.
Nykyisin vain niitä auton haltijoita on paljon enemmän, ja ajatus kyyditsemisen tarpeellisuudesta on huomattavasti yleistynyt.
Käytännössä kynnys ostaa joukkoliikennelippu lasten koulumatkoille on varsin korkea jos se on korkeintaan 3 km, joten ainakin isommat lapset useimmiten kävelevät tai ajavat pyörällä sen pituiset matkat.
Enpä usko, että ainakaan kaupungeissa joissa on toimiva joukkoliikenne ja edulliset koululaisliput (Turku, Tampere, Helsinki, YTV-alue) olisi montaa lasta, joille ei osteta yli 1 km koulumatkalle ainakin talviajaksi joukkoliikennelippua, jos lasta ei kyyditä kouluun autolla. Omana alakouluaikana (jolloin koulumatka oli n. 1,5 - 2 km) käytännössä kaikilla lapsilla oli koululaisliput talven ajaksi.
1-3 km koulumatkoja tuskin kovin moni kävelee.
Mikä on mielestäsi hyväksyttävä prosenttiosuus matkan kestosta jonka kävely-osuus saa kestää?
Jos suunnitellaan toimivaa joukkoliikennejärjestelmää, pakollisen liityntäkävelyn enimmäispituus tulee aina olla enintään 600 m.
Mitään prosenttia ei voi antaa, koska se matka, joka suostutaan "pakon edessä" kävelemään, riippuu täysin matkan olosuhteista.
Jos vertaa niin HKI-Turku pikavuorobusseilla pääsee paljon lähemmäksi TY:tä ja ÅA:ta kuin junalla kummaltakaan rautatieasemalta.
Niin pysähtyvät, ja juuri tämä on yksi Hki-Turku - pikavuorobussien käytön syy. Kun olin yliopistolla töissä, usein vieraat Helsingistä tulivat bussilla koska se tuli Turussa lähemmäs - ei enemmistö, mutta moni kuitenkin.
Onko sulla tietoa oliko Kupittaan aseman avaamisella merkitystä opiskelijoiden ja ylopistohenkilökunnan matkustustottumuksilla?
Ei muuta, kuin että noin puolet Helsingin - junien matkustajista käyttävät Kupittaan asemaa.
Eivätkö jotkut kaukojunat joskus 80-luvulla pysähtyneet Ikituurissakin? Jos näin, niin mikä oli syy että käytäntö ei jäänyt pysyväksi?
Tietääkseni Ikituurissa oli tilapäinen pysäkki Ikituurin kongressihotellin tarpeisiin - en tiedä, käytettiinkö pysäkkiä koskaan säännöllisessä liikenteessä.