- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Mutta sen uskon minäkin, että jos tehdään jonnekin Sipoon korpeen yhtä tiiviisti rakennettu asumalähiö kuin on Kallio Hesassa, niin silloin yhdistetään lähiö- ja keskusta-asumisen huonot puolet. Keskustan tiivys hyväksytään, koska kaikki on lähellä. Kaiken hyväksytään olevan kaukana, jos vastineeksi saadaan väljyyttä.
Joo, nimenomaan asumalähiö on huono. Olisi sen sijaan mielenkiintoista rakentaa Sipoon korpeen sellainen 1x1 km kokoinen pilvenpiirtäjäkaupunki, jonne sijoitettaisiin myös työpaikat kaikille alueen asukkaille. Asukasmäärää sen verran, että laaja kivijalkakauppojen tarjonta tulisi mahdolliseksi. Koska kävelymatkat alueen laidalta keskustaan olisivat sen verran lyhyet ja mielellään pikaratikka myös palvelisi alueen sisäisiä matkoja, en näkisi myöskään pahaksi jos kivijalkakauppojen sijaan olisi hypermarketvetoinen ostoskeskus. Autotallit ja autokadut maan alle, maan päällä vain se pikaratikka ja kevyt liikenne. Tätä ei olla missään Suomessa kokeiltu, uskoisin että Itä-Pasila ja Merihaka olisivat varsin eri alueita, jos olisi paljon kivijalkakauppoja ja kävelyalueen läpi kulkevaa joukkoliikennettä. Tai edes raskaan raideliikenteen pysäkki olisi alueen keskellä. Tuo pilvenpiirtäjien rakentaminen olisi erityisen mielenkiintoinen kokeilu, siellä korvessahan ne eivät ketään haittaisi, vaikka kokeilu menisi mönkään. Kuka osaisi arvioida, paljonko 1x1 km alueelle mahtuisi asukkaita pilvenpiirtäjiin?