Metrolinja 1 olisi siis itä-länsisuuntainen Vuosaaren satama-IK-Kamppi-Kivenlahti ja (Sipoo?)-Mellunmaki-IK-Kamppi-Tapiola
Metrolinja 2 olisi Santahamina-Esplanadi-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Kumpula-Viikki ja Kruunuvuori-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Metsälä-Maunula
Metrolinja 3 olisi Munkkisaari-Punavuori-Esplanadi-Hakaniemi-Kallio-Alppila-Pasila-Ruskeasuo-Pikku-Huopalahti-Munkkivuori
Metrolinjalla 2 asemat olisivat siis Santahamina-Laajasalo-Kruunuvuori-Katajanokka-Esplanadi-Kamppi-Töölö-Oopera-Meilahti-Pasila. Asemavaraukset voisivat olla Etu-Töölössä (nykyinen kääntöraide) ja Topeliuksen-, Nordenskoldin- ja Linnankoskenkadun risteyksessä. Pasilasta jatkuisi kaksi haaraa: Pasila-Metsälä-Maunula (Suursuo) ja Pasila-Kumpula-Viikki (asemavaraus Viikinmaessa). Liikennettä ajettaisiin kahdella junaryhmällä Santahaminasta Viikkiin ja Kruunuvuoresta Maunulaan. Junat olisivat samanlaisia kuin "minimetrossakin" (Laajasalon metron alkuvaihe) eli yhtäputkea olevia 3-vaunuisia yksikoitä, vuorovali 3/6 minuuttia. Yksiköiden pituutta voitaisiin kasvattaa matkustajamäärien kasvaessa.
Metrolinja 3 asema Munkkisaari voisi olla vaihtoehtoisesti Eira, jolloin se palvelisi ehkäpä paremmin ja samalla olisi varauduttu linjan jatkamiseen tulevaisuudessa aina Hernesaareen saakka, jos se vapautuu asuntokäyttöön. Kaukainen visio voisi olla myös jatko Hernesaaresta Jätkäsaaren kautta joko Ruoholahteen tai Lauttasaareen Vattuniemeen ja sielta edelleen Lauttasaaren "keskusasemalle". Tämä loisi hyvän yhteyden Vattuniemestä, joka jää Länsimetron myötä harmillisesti bussiliityntäalueeksi.
Linja 3 muut asemat olisivat siis Punavuori (jossain Viiskulman tienoilla), Esplanadi (risteysasema linjan 2 kanssa ja jossain Kluuvi-Kämpin talon sektorilla, jolloin muodostaisi kiinteän yhteyden RT:n ja Kaisaniemen asemien kanssa), Hakaniemi (olemassaoleva varaus nykyisen laituritason vieressa), Kallio (Kallion kirkon alla), Alppila (Viipurinkadun alla), Pasilan asema, Ruskeasuo (Manskun alla), Munkkivuori (Raumantien alla, ostarin tuntumassa). Jatko olisi suunniteltu Taliin (Muusantori) sekä Pajamäkeen (asema Raide-Jokerin aseman yhteydessä).
Linjaa 3 ajettaisiin samanlaisella kalustolla kuin linjaa 2 eli yhtäputkea oleva 3-4-vaunuinen metrojuna, jonka pituutta voidaan tulevaisuudessa lisätä tarpeen mukaan. Kaikilla asemilla olisi varaus siihen. Vuorovali olisi sama 3/6 minuuttia ja ajettaisiin yhtena junaryhmänä, mutta mahdolliset em. laajennukset jakaisivat kahteen junaryhmään.
Nykyiselle metrolinjalle lisatään mahdollisesti Torkkelin asema, joka parantaisi Kallion-Torkkelin-Harjun joukkoliikenneyhteyksiä.
Lisäksi siis Raide-Jokeri kokonaisuudessaan ja mahdollisesti shuttlemetro välille Kalasatama-Pasila ("minimetro'). Jälkimmainen voisi olla myös jonkun uuden metrohaaran alku.
Mites sitten ratikkalinjat tällaisen myllerryksen jälkeen?
Linja h1 Kolmikulmasta RT:n kautta Hameentielle ja edelleen Makelankadun kautta Käpylan asemalle.
Linjat h4/T ennallaan
Linja h6 Salmisaaresta Jätkäsaaren kautta nykyiselle reitilleen ja edelleen Arabianrantaan
Linja h8 Jätkäsaaresta Ruoholahden metroaseman kautta nykyiselle reitilleen Arabianrantaan
Linja h9 nykyisen suunnitelman mukaan, mutta Ilmalan asemalle saakka
Linja h10 muuten nykyinen, mutta Aleksia Kauppatorille ja edelleen mahdollisesti Perämiehenkadulle (ruuhkalinja 10A)
Kiertolinjat
h3B/T kuten nykyäänkin mutta Porvoon/Viipurinkadun rata jää pois käytostä ja ajetaan reittiä Sturenkatu-Aleksis Kiven katu-Konepaja-alue-Pasila-nykyinen reitti. Samoin ajetaan suoraan Manskun kautta.
h7A/B ajetaan pitkälti kuten nykyäänkin, mutta Kampin sekä Mikonkadun uudisratojen ja Töölön kautta. Länsi-Pasilassa reitti on oikaistu ja Itä-Pasilasta ajetaan Sornaisten entistä satamaradan pohjaa Hermannin rantatielle ja Varastokadun kautta edelleen Kalasataman metroasemalle. Sieltä reitti jatkuu Sompasaaren kautta Sörnaisten rantatielle ja edelleen Merihakaan ja Hakaniemeen. Täältä mennään nykyistä reittiä Liisankadun ja Snellmaninkadun kautta Aleksille.
Tällaista jälkeä isolla metrovaihteella Helsingin metropolille
.