No entäs Stokis sitten? Tai Oslo?
Niiden metrot eivät ole yhtä suuruudenhulluja. Kyse ei ole siitä, mikä on systeemin nimi, vaan minkälaisin kustannuksin sitä rakennetaan.
Olihan Raide-YVAssa ehdolla metron kehittäminen kevyempään ja radanrakennuskustannuksiltaan halvempaan suuntaan (Kombi). Jotta se ei olisi osoittanut ylivoimaisuuttaan vanhaan metroteknologiaan verrattuna, liikennöinti suunniteltiin tarkoituksellisesti sellaiseksi, ettei puolta halvempaa investointia vain valittaisi. Espoon Kombi muuten olisi ollut hyvin samantapainen ratkaisu kuin Holmenkollenin "metrorata".
Vai mikä se nyt sitten onkaan, entinen ratikkarata, sitten "interurban" tai esikaupunkirata ja nyt kai sitä sanotaan metroradaksi. Siinä se vaan on ollut samassa paikassa kaiken aikaa, eikä asemat maksa 30 miljoonaa euroa, mutta hyvin toimii.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, useimmissa tapauksissa kun rakennetaan suurkaupunkiin metroa, kyse on arvovalinnoista, ei rahan niukkuuteen tms johtuvista pakon sanelemista ratkaisuista.
Varmaan onkin näin, mutta näinhän ei pitäisi olla. Arvovalinnan pitäisi olla siinä vaiheessa, kun suunnitellan kaupunkirakennetta. Sen jälkeen valitaan haluttuun rakenteeseen sopiva liikenneratkaisu. Meillä mennään täysin päin vastoin metron kanssa.
Metro on myös turvallisempi kuin runsas pintaliikenne, luulisi silläkin olevan jotain painoarvoa.
Tähän en usko, kun tarkastellaan kokonaisuutta. "Metro" ei ole ainoastaan metrorata, vaan metrorata + liityntäliikenne. Metrorata korvaa Espoossa kuten Itä-Helsingissäkin pintaliikenteen turvallisimman osuuden, moottoritien bussiliikenteen osalta. Sen sijaan liityntäasemat luovat uuden ja periaatteessa turhan riskialttiin ympäristön, jossa bussit, jalankulkijat ja taksit ajelevat sekaisin.
Olen aivan saletti, että suoriin yhteyksiin perustuva raitiotie on turvallisin. Siksi, että se korvaa eniten kumipyöräliikennettä ja nimenomaan siellä, missä kumipyöräliikenteen riskit ovat suurimmat.
Asematason bussipysäkkien sopivuudesta suomalaislähiöiden oloissa kertoo aika paljon se miten jotkut uudemmat kaupunkirata-asemat ovat kestäneet ilkivaltaa ja huliganismia.
Kaupunkirata-asemat ovatkin samaa kuin metroasemat, ja niillä on samat ongelmat. Metroasemia vain ei voi sulkea ongelmien vuoksi, kun maan alta on päästävä. Ratkaisu onkin sulkea koko metro klo 23 jälkeen.
Kuva kertoisi enemmän, mutta ei nyt ole kuvaa. Mutta kuvitellaan noin 2x5 m kokoinen "pysäkkikatos", jossa on lasiseinät ja -ovet niin, että sieltä näkee kun bussi tulee. Kyse on suunnilleen samanlaisesta asiasta kuin esim. Kulosaaren aseman laiturin päässä oleva portaikon tasanne, jossa minäkin olen usein odottanut huonolla säällä junaa.
Olennainen tekijä on tämän rakennelman koko. Kun se on kyllin pieni ja läpinäkyvä, siellä ei ole "lymykoloja" eikä se houkuttele hengailemaan. Siinä toimii sosiaalinen kontrolli, kun ihmiset ovat lähekkäin. Ja jos sinne tulee joku sammumaan, niin tilan ollessa valvottu se sammunut noudetaan saman tien pois.
Espoon kaupungille nettomenojen lisäys metron johdosta on laskettu olevan 7 M € /v.
Eikös se vuosihinta ollut valtuustokäsittelyssä 10 Me/v lisää kuluja Espoolle?
Toki näitä summia voidaan jakaa monella tavalla. Mutta sittenkin on parempi, jos jokin parannus maksaa 3 € per asukas kuin 30 € per asukas eikä parannusta edes tule. Ja tosiasiassa valtuustossa väännetään usein kättä oleellisesti pienemmistä summista kuin 10 M€ kun vanhukset jäävät hoitamatta, suljetaan kouluja, kirjastoja ja päiväkoteja jne. Jokaisen asian kohdalla toki voitaisiin laskea, miten vähän senttejä asukasta kohden siinä menee. Mutta kun ne asukkaat eivät pulita niitä senttejä, vaan on tultava toimeen sillä verotulolla, jonka korottamista ei hyväksy kukaan.
Bussi ei pysy aikataulussaan läheskään niin hyvin, sitä saattaa joutua odottamaan useita, joskus toistakymmentä minuuttia, jos haluaa varmistua johonkin tiettyyn bussiin ehtimisen.
Kyllähän se pysyy, jos niin halutaan. Mutta kun ei haluta. Ei haluta tehdä pysäkkiaikataluja, joita tulee noudattaa, ei haluta antaa liikenne-etuuksia suhteessa henkilöautoihin. Ei haluta tehdä realistisia aikatauluja.
Antero