- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Eli mitenkä hyvä asia se metro sään kannalta olikaan? Itäkeskuksen bussiterminaalihan on metroterminaali.
Minua ei lohduta yhtään liityntäbussin pysäkillä sateessa odotellessa, että metroaseman laiturilla ei sada. En myöskään iloitse pennin vertaa siitä, että saan odottaa metroasemalla bussin lähtöä lähes puoli tuntia, lorvin sitten sisällä tai sen typerän bussilaiturikatoksen alla.
Metrossa on kuitenkin se hyöty että ne jotka liiikkuvat keskustan alueella tai muutenkin sellaisten paikkojen välillä joissa on metroasema kävelyetäisyydellä, saavat tasokkaampaa palvelua kuin bussin tai perinteisen ratikan matkustajat samalla yhteysvälillä. Tämä ihmisjoukko suurenee sitä mukaa mitä laajemmaksi metroverkko rakennetaan ja maankäyttöä tiivistetään metroasemien ympärillä. Siihen se metron suosio perustuu. Kysymys on siis kaupunkirakenteesta, ja siihen liittyvistä arvovalinnoista, ei pelkästään liikennevälineestä.
PS: Miettikääpä hetki, minkälaisia asemarakennuksia saisikaan Etelä-Espoon jokaiselle bussipysäkille 500 miljoonalla eruolla. Pikku vinkkinä: omakotitalon rakentaa 200-300 tuhannella eurolla. 500 miljoonalla saa 2000 omakotitaloa.
En tiedä Espoon bussipysäkkien tarkkaa määrää. Jos kumpikin puoli ajoradasta on oma pysäkkinsä, niin paljonhan niitä on.
Se ei olisi mikään läpihuutojuttu rakentaa varsinkaan pientaloalueiden kadunvarsille terminaalitasoisia bussipysäkejä. Kaupunginosayhdistykset pistäisivät hanttiin, asemapömpelit rumentaisivat heidän mielestään maisemia ja olisivat nuorisojengien lusmuilutiloja ja jatkuvan ilkivallan ja graffitin kohteina, ja autoilijat pitäisivät niitä täysin turhina. Mutta ehkä joskus elämme paremmassa maailmassa että sellaisiakin nähtäisiin.
Espoon vuosittainen väestömäärän lisäys on muuten niin iso että 1000-2000 asuntoa juuri ja juuri riittäisi heidän asuttamiseen. Espoossa muuten tontti maksa pelkästään 150 t€, niin että omakotitalon hinnaksi tulee 300-400 t€, 250 tonnilla saa juuri ja juuri uuden 3-4 h + k kerrostaloasunnon. Eli koko länsimetro (josta kolmannes on Helsingin alueella) jonka pitoajaksi lasketaan 40 vuotta, maksaa yhtä paljon kuin millä vuosittain joudutaan rakennetaan asuntoja Espoon vuosittaiselle väestölisäykselle, jos asumistiheytenä halutaan pitää 1 henkilö/huone. Todellisuudessa vuosittainen asuntorakentaminen Espoossa maksaa enemmän kuin koko metro, koska läheskään kaikki eivät muuta 3-4 h kerrostaloasuntoihin, vaan suuri osa kallisiin pientaloihin ja suuri osa yhden talouden kallisiiin pikkuasuntoihin.
t. Rainer