Aivan ja erityisesti. Jos vielä muistamme viime maanantain kelin, niin kyllä minä mieluusti matkustan ja odotan tukevasti säältä suojassa. ... Hyvin surullinen esimerkki joukkoliikenteen puolelta olkoon vaikka Itäkeskuksen bussiterminaalin laiturikatokset.
Eli mitenkä hyvä asia se metro sään kannalta olikaan? Itäkeskuksen bussiterminaalihan on metroterminaali.
Minua ei lohduta yhtään liityntäbussin pysäkillä sateessa odotellessa, että metroaseman laiturilla ei sada. En myöskään iloitse pennin vertaa siitä, että saan odottaa metroasemalla bussin lähtöä lähes puoli tuntia, lorvin sitten sisällä tai sen typerän bussilaiturikatoksen alla.
Enkä iloitse myöskään Kampin terminaalista, vaikka siellä ollaan ihan lämmitetyissä sisätiloissa. Sillä se ja kaikki muukin liityntäasemalla odottelu on kokonaisuudessaan turhaa. Aiheen mukaan, jos olisi pikaratikka, kotipysäkilläni olisi täsmällisesti toimiva palvelu ja kun siitä vaunuun olen päässyt, olen sisällä ja lämmitetyssä tilassa perille asti. Eikä silloin kiinnosta, minkälaista on jollain vaihtoasemalla.
Hyvässä joukkoliikenteessä ei tarvitse odotella niin, että odotustilojen laatu ja hinta ovat ovat suuri ongelma. Tämähän ei sinänsä ole metron vika, vaan liityntäliikenneperiaatteen. Mutta kun meidän kaupungissamme se metro johtaa liityntäliikenteeseen - ja odotteluun ja odottamisen olosuhteista tuskailuun.
Antero
PS: Miettikääpä hetki, minkälaisia asemarakennuksia saisikaan Etelä-Espoon
jokaiselle bussipysäkille 500 miljoonalla eruolla. Pikku vinkkinä: omakotitalon rakentaa 200-300 tuhannella eurolla. 500 miljoonalla saa 2000 omakotitaloa.