Vastaan nyt suunnitelmistani saamiin kommentteihin monta sivua myöhässä, mutta minkäs teet. Kiitoksia kaikille hyvästä ja rakentavasta kommenteista, erityisesti Anterolle jatkon vinkeistä.
Kynnys raitiolinjan ulottamiseksi metrolle asti on kuitenkin hyvin korkealla, saattaisihan se merkitä samalla metron matkustajamäärien laskua. Tämä taitaisi olla ajankohtaista vasta siinä vaiheessa, kun sipoolaiset täyttäisivät metron niin, että korvaavaa tarjontaa olisi pakko järjestää. Vai voisivatko ne 40-50 000 sipoolaista edes täyttää sen?
Mitäs jos täytettäisiin ne metrot sitten autoilijoilla? =)
Tai siis, tietenkin he saisivat halutessaan astua myös ratikan kyytiin, mutta tuomalla raidejoukkoliikenne ihmisten lähelle - ja tekemällä joukkoliikenteestä muutenkin houkuttelevaa - saadaan monet autot jäämään talliin. Tähän Antero itse asiassa taisikin jo vastata melko hyvin, joten ei siitä sen enempää.
Antero Alku sanoi:
Ortoilmakuva on erinomaisen hyvä suunnittelupohja, koska siitä näkee kaikkia karttoja selkeämmin rakennukset ja muun maankäytön. Jos yhden vinkin annan, niin piirrä jokaisen pysäkin yhteyteen ympyrä, jonka säde kuvaa kohtuullista kävelyetäisyyttä. Se havainnollistaa hyvin pysäkkien siajinnin mielekkyyttä.
Harmi kyllä, en tullut tuota ajatelleeksi työtä tehdessäni. Jälkikäteen menee vaikeaksi, koska muutin kuvakokoa kuvankäsittelyohjelmalla, enkä enää muista tarkalleen mikä on lopullisen kuvan suhde alkuperäiseen Google Satellitesta napattuun kuvakaappaukseen. Olen jatkossa huolellisempi.
jhaarni sanoi:
Meidän molempien malleissa homma perustuu aikalailla olemassa olevaan katuverkkoon. Itse kun tutkailin tuota meidän Konalantietä, ja tein siitä jo "
profiilipiirroksetkin" nähdäkseni miten ratikat mahtuisivat kadulle (vähän joutuu pysäkkien kohdalla leventämään jos haluaa että jäljelle jäävien bussien ohi pääsee), aloin miettiä tuota nopeuskysymystä. Kyllähän noilla linjoilla aina vähintään samaan nopeuteen päästään kuin bussit, mutta enemmänkin kelpaisi - ja se vaatisi kai mahdollisimman paljon omia maastokäytäviä? Niitähän on sitten ikävä ruveta vetämään virkistysalueiden läpi..
Oma suunnitelmani voi olla paikoin epäselvä, mutta jos katsoit tarkkaan, saatoit huomata, että olen paikka paikoin piirtänyt linjauksen jonkin tärkeän kulkuväylän
viereen, en keskelle. Näin on asian laita esimerkiksi sormimallissa Tulisuontiellä Roihuvuoresta itään. Jos rata vielä eristettäisiin esimerkiksi pensasaidoilla lenkkeilypoluista ja autoteista, voisi ratikka huristella häiriöittä.
Mitä tulee maastokäytävöintiin, en usko sen olevan minkäänlainen maisemallinen haitta, jos se vain osataan tehdä oikein. Olet varmasti TramWestin sivuillakin nähnyt
tämän kuvan Freiburgista. Edes Suomen viheralueaktivisteilta en odottaisi valituksia.