Itseltäni tulee systeemille moitteita siitä, että jotkut asemat ja kaikki katupysäkit olivat matalia ja mahdottomia liikuntarajoitteisille. Näin on siis vanholla vaunuilla, mutta en ole itse kulkenut noilla uusilla. Onko ne matalalattiaisia vai onko kaikissa automaattiportaat?
Kölnissä osa verkosta on vanhaa ratikkasysteemiä, joilla on on siis matalat laituri ja kun tuli aika niiden linjojen päivittämiseksi Stadtbahn-järjestelmään kuuluvaksi tehtiin, niin ei myöskään laitureita korotettu varsinaisen Stadtbahnin korkeuteen (osittain kustannussyistä) vaan siitä tehtiin Niederflur-Stadtbahn-nimikkellä kulkeva järjestelmä (
laiturikorkeus 35 cm). Siitä tulikin varsin toimiva ratkaisu ja tällaisia linjoja ovat poikittaiset itä-länsisuuntaisen linjat (merkitään punaisella) 1, 7, 8 ja 9 sekä kehämäiset linjat linja 6, 12 ja 15. Näiden linjojen pääkalustoa ovat Bombardierin K4000/K4500-matalalattiavaunut, jotka yleensä kulkevat parittain multippelissa.
Sen sijaan vanha 60-70-luvuilla rakennetulla ensimmäisellä Stadtbahn-verkolla on korkeat laiturit (90 cm) ja junissa ovet sekä lattia sen mukaisesti. Näitä linjoja ovat 3, 4, 5, 13, 16 ja 18. Näistä linjat 16 ja 18 kulkevat entisiä yksityisiä rautatielinjoja pitkin Bonniin saakka. Linjojen pääkalustoa ovat pitkään olleen eri Stadtbahn-B-sukupolvet, mutta nyt sinne on hankittu uusia Bombardier K5000-vaunuja, jotka ovat pääosin samanlaisia, kuin K4000/K4500-sarjat, mutta siis korkealattiaisia. Tämän verkon päivittäminen matalalattiaseksi nähtiin siis liian kalliiksi ja mieluummin sitten hankittiin sinne uusia korkealattia-standardin mukaisia vaunuja.
Bonnin Stadtbahn-verkosto on myös tätä korkealattia-tyyppiä (ensimmäiset Stadtbahn B-vaunut tulivat aikanaan nimenomaan Bonniin), mutta sen lisäksi siellä liikennöi muutama tavanomainen ratikkalinja, joissa on matalat laiturit ja nykyaikaiset matalalattiaraitiovaunut.
Mutta näitä korkealattiaisia Stadtbahn B-vaunuja on hankittu koko Köln/Bonn-alueella niin paljon, että niitä näkyy myös noilla matalalattiaisilla ja -laiturilinjoillakin ja osaa korkealattiaisistakaan osuuksista, vanhoina tavanomaisina raitiotielinjoina, ei ole vielä päivitetty. Tämän vuoksi niissä on erilliset taittuvat askelmat ovilla, jotka voidaan kääntää alas, kun tullaan matalalle pysäkille. Tämä sen vuoksi, että niillä, kuten uudemmilla K5000-vaunuilla voitaisiin ajaa koko verkolla laiturikorkeudesta riippumatta. Kuitenkaan matalalattiavaunuilla (K4000/K4500) ei puolestaan voida ajaa matkustajaliikenteessä korkealattiaisilla osuuksilla.
Pari varsin laadukasta sivustoa Köln/Bonn-alueen kaupunkiradoita sekä raitioteistä saksankielisessä Wikipediassa:
Stadtbahn Köln
Stadtbahn Bonn
Ja linkkejä seuraamalla saa tietoa vaikkapa noista vaunutyypeistä ja muustakin liittyvistä asioista.
Mutta kyllä vaan on aika optimaalinen yhdistelmä raskasta ja kevyttä raitiolinjaa. Helsingin metron muutostyöt kölniläismäisemmäksi pitäisi saada mahdollisimman pian käyntiin.
Tässä olen samaa mieltä: Helsingin metron ja raitiotien pitäisi yhdessä olla tällainen järjestelmä.