- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Ja vielä tuosta muutoksesta:
Kun puhutaan Helsingin metron kuuden seitsemän aseman laajennuksesta, jolle on laitettu miljardin hintalappu, olisi aika käsittämätöntä, jos suunnitelmat systeemin keventämisestä ja integroimisesta toiseen ei ala kiinnostaa.
Saa nyt nähdä, lähteekö suur-tukholmalainen projekti Saltsjöbananin muuttamiseksi Tvärbananin kanssa yhteensopivaksi käyntiin, ja jos lähtee, niin miten. Mutta ilmeisesti tarkoitus on tehdä työ asteittain ilman suuria katkoksia liikenteessä. Tokihan tätä suunnitelmaa helpottaa valmiiksi ilmajohdolla virroitettu rata sekä se, että Saltsjöbananin asemat ovat usein puulaiturisia. Myöskin junilla alkaa olla sen verran ikää, että niistä joudutaan kuitenkin luopumaan lähivuosina. Vaan kun projektissa on myös omat vaikeudet ja huolensa, kuten Danvikin kanaalin tarve korkeammalle sillalle tai tunnelille sekä yksiraiteiset osuudet ja etenkin tunnelit. Tvärbanalaiseen tapaan on myöskin suunnitelmia uusille tunneleille eli rahaa aiotaan polttaa täälläkin.
Tässä valossa näiden systeemien integroiminen antaisi mukavan syyn aloittaa myös Helsingissä asian pohtimisen.
Kun puhutaan Helsingin metron kuuden seitsemän aseman laajennuksesta, jolle on laitettu miljardin hintalappu, olisi aika käsittämätöntä, jos suunnitelmat systeemin keventämisestä ja integroimisesta toiseen ei ala kiinnostaa.
Saa nyt nähdä, lähteekö suur-tukholmalainen projekti Saltsjöbananin muuttamiseksi Tvärbananin kanssa yhteensopivaksi käyntiin, ja jos lähtee, niin miten. Mutta ilmeisesti tarkoitus on tehdä työ asteittain ilman suuria katkoksia liikenteessä. Tokihan tätä suunnitelmaa helpottaa valmiiksi ilmajohdolla virroitettu rata sekä se, että Saltsjöbananin asemat ovat usein puulaiturisia. Myöskin junilla alkaa olla sen verran ikää, että niistä joudutaan kuitenkin luopumaan lähivuosina. Vaan kun projektissa on myös omat vaikeudet ja huolensa, kuten Danvikin kanaalin tarve korkeammalle sillalle tai tunnelille sekä yksiraiteiset osuudet ja etenkin tunnelit. Tvärbanalaiseen tapaan on myöskin suunnitelmia uusille tunneleille eli rahaa aiotaan polttaa täälläkin.
Tässä valossa näiden systeemien integroiminen antaisi mukavan syyn aloittaa myös Helsingissä asian pohtimisen.