Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Vs: S-Bahn vs. stadtbahn pidemmillä matkoilla
Bussijuttu on edelleen peräisin Sinun yöbussipuheistasi. Vertasin kuviteltua raitiotieyhteyttä olemassa olevaan metroliityntään. Ihan hyvin itäsuunnan pikaratikalla voisi olla pysäkki Ylioppilastalon luona. Yritin siis tässäkin tarjota kevyelle raideliikenteelle kilpailuetua verrattuna nykyiseen metro + liityntä + kävely -yhteyteen.Se, onko keskustan päässä matkan päätepisteenä esim. Kaivokatu 2 vai Ylioppilastalo, on merkityksetöntä, koska se vaikuttaa vain kävelymatkaan, ja ero on sama, onko keskustaan tultu metrolla vai bussilla.
Tästä olen periaatteessa samaa mieltä. En toki verrannut Helsingissä tehtävää matkaa Kölnissä tehtävään matkaan, vaan käytin Kölnistä saatuja tunnuslukuja (esim. keskinopeus, pysäkkitiheys sekä aikataulutietoja viitteellisesti) lähtökohtana kuvitellulle kevytraideyhteydelle Ylioppilastalo - Pohjois-Vuosaari. On selvää, että tällainen vertailu on karkea, mutta yhtä lailla hyvin useat muutkin täällä esitetyt päätelmät pohjautuvat tasan yhtä karkeisiin arvioihin. Hyvin usein puhutaan vain ympäripyöreästi "keskieurooppalaisista pikaraitioteiden suunnitteluperiaatteista" ilman minkäänmoisia lähdeviitteitä. :smile:Kun otetaan yksittäistapauksia, ei ole vertailukelpoista ottaa yksi matka Helsingistä ja toinen Kölnistä.