339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Anna Rainer muutama sellainen esimerkkikaupunki, joka sinusta on samassa kokoluokassa Helsingin kanssa. Siis riippumatta siitä, millainen liikennejärjestelmä siellä on. Tiedettäisiin sitten, että mikä kelpaa ja mikä ei.
Onko tämä sinun mielipiteesi? Ainakaan se ei ole Suomen lainsäädäntöön perustuva fakta.
Käytännössä ratikkaverkko ei laajentunut vuosien 1943 ja 1976 välillä. Sen jälkeen tehdyt laajennukset ovat kaikki liittyneet maankäytön muutoksiin. Myös Kampin radan eka vaihe (uusitun linja-autoaseman pintaliikenneyhteydet, eka vaihe Jätkään mentäessä). Ysiratikka on ainoa poikkeus tästä, sillä se olisi toteutettu ilman Konepajaakin. Minä pidän ysiratikkaa HKL-Suyn nerokkaana keksintönä, miten tuhlata ne ylimääräiset vaunut, jotka 90-luvun puolivälissä tilattiin ja joille piti keksiä käyttöä. Ysistä tuli kyllä menestys, niin kuin kaikista ratikoista Helsingissä tulee, mutta silti se oli suurin piirtein huonoin mahdollinen käyttötarkoitus niille ylimääräisille vaunuille.
Nerokkaita ovat. Autetaanko ja ruvetaan keksimään lisää syitä? Ainakin uuden Ilmalantorin ympäristön rakentaminen voisi olla sellainen – eihän sinne rakennustyömaalle voi ratikoita viedä, vaan ensin pitää rakentaa talot valmiiksi. Palataan siis asiaan v. 2030.
Eivät risteä mutta kohtaavat kyllä. Ja katusuunnittelija on sijoittanut korokkeet typerästi niin, että bussit ajavat ratikkaa päin. Alussa niin kävi useita kertoja muutaman päivän sisällä. Sen vuoksi kohtaaminen on valo-ohjauksella estetty, so. ratikka odottaa. Tervetuloa Helsinkiin.
Vai tahtoa?
Eivät joudu.
Tai molempien yhdistelmä. Onhan se fakta, että ihmiset elävät pidempään kuin ennen ja saavat enemmän eläkettä kuin ennen.
Kyllä jos ylityspaikkojen raitiovaunu saa ajaa korkeitaan 40. Mutta jos 60 niin pitää olla aidat.
Onko tämä sinun mielipiteesi? Ainakaan se ei ole Suomen lainsäädäntöön perustuva fakta.
Merkittävimmät laajennukset ovat nimenomaan olleet maankäyttöön kytkettyjä: Pasilat, Pikku-Huopalahti, Jätkäsaari ja tulevaisuudessa Kalasatama ja Laajasalo.
Käytännössä ratikkaverkko ei laajentunut vuosien 1943 ja 1976 välillä. Sen jälkeen tehdyt laajennukset ovat kaikki liittyneet maankäytön muutoksiin. Myös Kampin radan eka vaihe (uusitun linja-autoaseman pintaliikenneyhteydet, eka vaihe Jätkään mentäessä). Ysiratikka on ainoa poikkeus tästä, sillä se olisi toteutettu ilman Konepajaakin. Minä pidän ysiratikkaa HKL-Suyn nerokkaana keksintönä, miten tuhlata ne ylimääräiset vaunut, jotka 90-luvun puolivälissä tilattiin ja joille piti keksiä käyttöä. Ysistä tuli kyllä menestys, niin kuin kaikista ratikoista Helsingissä tulee, mutta silti se oli suurin piirtein huonoin mahdollinen käyttötarkoitus niille ylimääräisille vaunuille.
No nythän on keksitty, että Pasilan keskuskorttelin työnaikaiset liikennejärjestelyt mahdollistavat Ilmalan ratikan käyttöönoton aikaisintaan vuonna 2021. Seiskan ratikat kuitenkin mahtuvat sekaan koko työmaan ajan, joten kieltämättä kuulostaa tekosyyltä.
Nerokkaita ovat. Autetaanko ja ruvetaan keksimään lisää syitä? Ainakin uuden Ilmalantorin ympäristön rakentaminen voisi olla sellainen – eihän sinne rakennustyömaalle voi ratikoita viedä, vaan ensin pitää rakentaa talot valmiiksi. Palataan siis asiaan v. 2030.
Ei kai raitiotie ja Espoon suunnan bussiliikenne edes kohtaa Ruoholahdenkadulla?
Eivät risteä mutta kohtaavat kyllä. Ja katusuunnittelija on sijoittanut korokkeet typerästi niin, että bussit ajavat ratikkaa päin. Alussa niin kävi useita kertoja muutaman päivän sisällä. Sen vuoksi kohtaaminen on valo-ohjauksella estetty, so. ratikka odottaa. Tervetuloa Helsinkiin.
Kalasataman alueellakin on katusuunnitelmat melko valmiina, mutta raitiotie suunnitteluun ei löydy varoja.
Vai tahtoa?
Ajavat ne kahden risteyksen välillä samaa katua. Lapinrinten ja Ruoholahdenkadun risteyksessä bussit joutuvat keskustaan päin ajaessa jakamaan raitiotien kaistaa.
Eivät joudu.
Tää ei nyt liity asiaan mitenkään, mutta ongelma ei ole lääketiede vaan epätasainen väestökehitys (=sodanjälkeiset suuret ikäluokat) ja sen takia epätasainen huoltosuhde.
Tai molempien yhdistelmä. Onhan se fakta, että ihmiset elävät pidempään kuin ennen ja saavat enemmän eläkettä kuin ennen.