Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Nurmiratoja tehdään juuri näistä syistä ulkonäön lisäksi. Ja yksi tärkeä tekijä on, että nurmirata imee sateen. Kaupunkien umpeen päällystetyn maanpinnan yksi ongelma kun on, ettei sadevesi enää toimi luonnollisella tavalla.Nurmikko ymmärtääkseni myös "imee" vaunujen aiheuttamaa melua ts. ruohikko toimii äänieristeenä. Melusaaste on kuitenkin yksi liikenteen monista vitsauksista eikä vähäpätöisin edes.
Mikko Laaksosen postaamat kuvat ovat Karlsruhesta, josta on myös kokonainen www-sivuni suomeksi. Ja kun haluaa lukea muutamista muistakin kaupungeista kotimaisella, niitä sivuja löytyy lisää tästä.
Aiemmin viitatut Urbanrail.netin sivut ovat ihan jees, mutta Urbanrail ei esittele nykyaikaisia raitiotieratkaisuja vaan ainostaan enintään Stadtbahnit, joissa on tarpeeksi tunnelia jotta niitä voi tulkita metroiksi.
339-DF kirjoitti monta viestiä sitten, että olisiko hyvä, jos ratikka mennessään tunnelliin muuttuisi metroksi oikein virallisesti. Niin voisi olla metropuoluekin tyytyväinen. Brysselissä, jossa varmaan on tarve tyydyttää monenlaisten puolueiden haluja kun siellä on EU-parlamentti, tämä asia on hoidettu juuri näin. Ratikkaverkossa on pari tunneliosuuttaa sen lisäksi, että Brysselissä on myös yksi "oikea" sivukiskovirrotteinen metro. Ratikan tunneliasemat on merkitty liikennekarttaan metron M-tunnuksella. Ja jopa ratikan kuljettajaa muistutetaan statuksen muuttumisesta rampin alkupäässä. Raiteen vieressä jököttää pieni liikennemerkki jossa on tuo M-tunnus. Ei valitettavasti ole kuvaa siitä, mutta olen tuon nähnyt.
Niin ja sitten se Porton ratikka, jonka nimi kokonaan on metro. Porton maine on varmaankin nyt paljon katu-uskottavampi kuin jos siellä olisi "vain" ratikka. - Vai hetkinen, onkohan Porto nyt paremmin tunneliuskottava?:smile:
Antero