Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Nurmikko ymmärtääkseni myös "imee" vaunujen aiheuttamaa melua ts. ruohikko toimii äänieristeenä. Melusaaste on kuitenkin yksi liikenteen monista vitsauksista eikä vähäpätöisin edes.
Nurmiratoja tehdään juuri näistä syistä ulkonäön lisäksi. Ja yksi tärkeä tekijä on, että nurmirata imee sateen. Kaupunkien umpeen päällystetyn maanpinnan yksi ongelma kun on, ettei sadevesi enää toimi luonnollisella tavalla.

Mikko Laaksosen postaamat kuvat ovat Karlsruhesta, josta on myös kokonainen www-sivuni suomeksi. Ja kun haluaa lukea muutamista muistakin kaupungeista kotimaisella, niitä sivuja löytyy lisää tästä.

Aiemmin viitatut Urbanrail.netin sivut ovat ihan jees, mutta Urbanrail ei esittele nykyaikaisia raitiotieratkaisuja vaan ainostaan enintään Stadtbahnit, joissa on tarpeeksi tunnelia jotta niitä voi tulkita metroiksi.

339-DF kirjoitti monta viestiä sitten, että olisiko hyvä, jos ratikka mennessään tunnelliin muuttuisi metroksi oikein virallisesti. Niin voisi olla metropuoluekin tyytyväinen. Brysselissä, jossa varmaan on tarve tyydyttää monenlaisten puolueiden haluja kun siellä on EU-parlamentti, tämä asia on hoidettu juuri näin. Ratikkaverkossa on pari tunneliosuuttaa sen lisäksi, että Brysselissä on myös yksi "oikea" sivukiskovirrotteinen metro. Ratikan tunneliasemat on merkitty liikennekarttaan metron M-tunnuksella. Ja jopa ratikan kuljettajaa muistutetaan statuksen muuttumisesta rampin alkupäässä. Raiteen vieressä jököttää pieni liikennemerkki jossa on tuo M-tunnus. Ei valitettavasti ole kuvaa siitä, mutta olen tuon nähnyt.

Niin ja sitten se Porton ratikka, jonka nimi kokonaan on metro. Porton maine on varmaankin nyt paljon katu-uskottavampi kuin jos siellä olisi "vain" ratikka. - Vai hetkinen, onkohan Porto nyt paremmin tunneliuskottava?:smile:

Antero
 
Kölnin light rail-ratkaisut näyttävät suuntaa Helsinginkin raitioliikenteen kehittämiselle. "Katumetro" tämäkin kieltämattä.

Kaksisuuntavaunut sekä eristetyt radat nopearytmiselle liikenteelle olisivat avainsanoja. Tuollaisia voitaisiin rakentaa uusille ratikka-alueilla: esim. Sörnäisten Rantatien viereen matkalla Sompasaareen tai Jätkäsaareen. Ja miksei jopa Mannerheimintielle. Ja miten olisi, voisiko purettavaa Helsingin satamaradan väylää hyodyntää tuollaiseen? Siis aina Eiraan saakka jne.

Huomaatteko, kuinka minunkin "jyrkät" metroasenteenikin alkava pehmitä pikkuhiljaa, kun olen tutkinut noita Euroopan light rail -systeemeitä nyt hieman tarkemmin. Tunneloinnin hyödyntämistä kannatan silti sellaisen ollessa tarpeellinen. Uuden raitiolinja 9 piti kulkea aina alunperin Merikadulle saakka nykyisen bussilinja 17 päättärille, mutta tuo loppupää kaatui asukkaiden vastustukseen. Tunnelointi tai jokin muu täysin eristetty rataosuus (esim. edellämainittu Satamaradan kuilu) voisi olla ratkaisu.

Olisi kyllä mielenkiintoista päästä tutkimaan noita systeemeitä tuonne Saksaan. Voisivat asenteeni muuttua hyvinkin paljon nykyisestä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja onko tämä se tarkoittamasi Brysselin ratikka-metro?
Tämä on yksi kuva Brysselin vanhoista vaunuista maanalaisella osuudella.

Jahka ehdin, täydennän omia sivujani Brysseliä, Portoa ja Lissabonia esittelevin artikkelein. Mutta näillä näkymin menee kyllä joululomalle tuo työ.

Vriston toisen viestin Kölnin kuvia löytyy minunkin sivuiltani. Heumarktin pysäkkiä olen käyttänyt itsekin usein esimerkkinä "metrosta maan pinnalla". Ei sinä ole tehty sen kummemmin kuin puolitettu yksi leveä katu niin, että ratikkaraide on eristetty istutuksin autokaistoista. Tunneleista pitäville voin paljastaa, että vaikka Heumarktin pysäkille pääseekin kaikkialta katutasossa, sinne tulee myös jalankulkutunneli viereisen vilkkaan autokaistaosuuden alitse. Eli tasonvaihto sitä haluaville löytyy myös.:smile:

Antero
 
vristo sanoi:
Huomaatteko, kuinka minunkin "jyrkät" metroasenteenikin alkava pehmitä pikkuhiljaa, kun olen tutkinut noita Euroopan light rail -systeemeitä nyt hieman tarkemmin. Tunneloinnin hyödyntämistä kannatan silti sellaisen ollessa tarpeellinen. Uuden raitiolinja 9 piti kulkea aina alunperin Merikadulle saakka nykyisen bussilinja 17 päättärille, mutta tuo loppupää kaatui asukkaiden vastustukseen. Tunnelointi tai jokin muu täysin eristetty rataosuus (esim. edellämainittu Satamaradan kuilu) voisi olla ratkaisu.

Olisi kyllä mielenkiintoista päästä tutkimaan noita systeemeitä tuonne Saksaan. Voisivat asenteeni muuttua hyvinkin paljon nykyisestä.
Ensiksikin: Tuo on hyvää kehitystä, vristo! Kiitos siitä ja reilusta kommentoinnista. Kannattaa tosiaan pyrkiä tutustumaan noihin mallikkaisiin systeemeihin. Ne ovat hyvin sovellutettavissa tänne meillekin. Keskieurooppalaisesti toteutettu suunnittelu vain pahus sentään täällä pohjoisen perukoilla yhdistetään usein maanviljelijäpuolueen päätöksentekoon, vaikka kyseessä on Suomen urbaanihenkisintä kaupunkilaisajattelua ;)

Olettekos huomanneet Kapteeninkadulla (Vuorimiehen- ja Tehtaankadun välillä) olevien bussipysäkkien muutostöitä? Aivan kuin siihen tehtäisiin raitiotiemitoituksella uutta pysäkkiparia. Korotettu laituri ja sen ulosveto jalkakäytävän perinteisestä reunalinjasta oletetun ratalinjan kohdalle. Joko siihen rakennetaan ysilinjalle kelvollisia pysäkkejä?
 
Bonnista löytyi myös hieno kaupunkirata. Tällainen tai tällainen alitus voisi olla esimerkiksi raide-Jokerilla Ogelin aseman yhteydessä. Ja tässä "Jokeri" kulkee Viikissa.
Tämä
tunneliasema puolestaan kelpaa kyllä paatuneimmallekin "metrofriikille" ;).

Hannoverin katujunat ovat kyllä aivan vertaansa vailla. Siellä on mielestäni myös erittäin tyylikäs kaupunkiradan pysäkki.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tunneliasema puolestaan kelpaa kyllä paatuneimmallekin "metrofriikille" ;).
Niin, kyllähän jokaisen "suurkaupungin" unelma on järjestelmä, jolle on edes jonkinmoinen peruste kutsua sitä metroksi. ;) Etenkin pääkaupungin, oli se sitten kuinka pieni tahansa, valikoimaan tulee sisältyä metro - vaikka sitten bussein hoidettu sellainen, mikäli tämä pääkaupunki sattuisi olemaan vain pieni kyläpahanen...
 
Täytyy kylla myöntää että nuo Saksan kaupunkien Stadtbahn-järjestelmät tyyliin Hannover, Bonn, Stuttgart tai Köln ovat kaikkea tuota yhdessä: kaupunkirata, metro, lähijuna ja raitiovaunu. Ihan fiksua. Ja ilmeisesti nimim. Rattivaununkin mainitsemassa Göteborgissakin on tavoiteltu jotain vastaavaa.

Mutta meillä Helsingissä on heavyrail-metro ja sen kanssa on ihan hyvä elää. Se tarjoaa hyvät yhteydet keskustasta itään ja länteen (tulevaisuudessa) busseilla hoidettavasta liityntäliikenteestä huolimatta.

Tulevaisuudessa Helsingin metron ratageometria ja kalusto voisivat olla hieman toisenlaista esim. juuri noita mainitsemiani Tukholman C20-junia vastaavia eli huomattavasti "notkeampia" junia. Itseasiassahan tuota mahdollisuutta mietittiin M200-sarjan hankinnat yhteydessä, mutta käsittääkseni Helsingin metroon haluttiin kuitenkin mahdollisimman M100-sarjaa vastaavaa kalustoa, noin niinkuin ulkonäöllisesti. No, kaikkihan me tiedämme nykyään, ettei niillä ole loppujen lopuksi ollut paljoakaan yhteistä.

Jotkuthan täällä foorumilla ehdottelevat radikaalimpia muutoksia Helsingin nykyiseen metroon, mikä mielestäni on melko epärealistista. Pitäisi muuttua paljon asioista, että niin kävisi. Joten mielestäni on kuitenkin perusteltua pitää nykyinen heavyrail-metro sellaisenaan. Jatko Espooseen eli länsimetro on syytä suunnitella tarkkaan ja kaikkia näkökohtia silmallä pitäen.

Raitioliikenteen kehittäminen Helsingissä tuohon Saksan Stadtbahnien suuntaan olisi minusta hyvä tavoite. Jospa tuo Helsingin toinen metrolinjakin voisi tosiaan olla jotenkin saman standardin mukainen. Ai niin, automaatioajo yms. uudet kujeet. Monta kysymysmerkkiä on Helsingin kiskoilla.

Nyt tarvittaisiin raidejoukkoliikenteen kehittämiseen viisaita ja osaavia suunnittelijoita sekä ennenkaikkea valveutuneita päättajiä. Nykyinen katuratikka on liian hidas, mutkitteleva ja vaativa uudelle kalustolle. Mahtavatko uudetkaan kalustohankinnat kestää Varioita paremmin? Voitaisiinhan tietysti Nr:illa ajaa matalien välipalojen asennuksen jälkeen vaikka kuinka pitkään.

Mutta esim. tämänkaltainen voisi olla tulevaisuuden näkymä vaikkapa Munkkiniemen Puistotieltä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja ilmeisesti nimim. Rattivaununkin mainitsemassa Göteborgissakin on tavoiteltu jotain vastaavaa.
Juu. Ainakin sinne on saatu vastaavaa, voipi nimittäin olla niin, että aikanaan sinne oli tavoiteltu hieman muutakin. Ainakin moderneista raitioteistä kiinnostuneiden kannalta on hyvä, että sitä muuta ei koskaan tullut... :)
Osa esikaupunkiraitioteistä on tosiaan samalla lähijuna ellei jopa metrokin (Hammarkullen).
 
Tässä juuri tutkiskelen näitä Saksan U-Stadtbahn-juttuja netistä ja ainakin juuri Kölnin kohdalta löysin seuraavaa tietoa em. www.urbanrail.net-sivustolta:

UrbanRail.net sanoi:
Projects

From Breslauer Platz/Hauptbahnhof to Bonntor, a 3.9 km long north-south tunnel is under construction running via Heumarkt, Severinstraße and Chlodwigplatz. It will be used by lines 5, 16 and 17 (open 2011?). This section is mostly being excavated by tunnel-boring machines, with some stations being of the tube-type. South of Bonntor, a surface alignment will take line 5 to Arnoldshöhe, whereas line 16 will rejoin its present alignment along the River Rhine.

Line 3 is planned to be extended to a western underground terminus at Görlinger Zentrum

Tuon Kölnin uuden tunnelirataosuuden rakennustöiden edistymistä voi seurata webkameralla reaaliajassa.


Myös muissa mainitsemissani Saksan kaupungeissa, joissa on vastaavia ratoja, näyttäisi olevan suunnitteilla/rakenteilla maanalaisia osuuksia. Eli maanalaisien "metro"-osuuksien rakentaminen ja sellaisten suunnittelu ei suinkaan ole unohdettua Saksassakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Viela pari hienoa kuva, jos sallinette (sitten menen nukkumaan).

Jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie, niin esimerkiksi tällainen voisi olla Kruunuvuorenrannan jonkin haaran "metroasema". Tämä taas puolestaan vaikkapa Esplanadin tunneliasema samalla linjalla.
 
Tässä juuri tutkiskelen näitä Saksan U-Stadtbahn-juttuja netistä ja ainakin juuri Kölnin kohdalta löysin seuraavaa tietoa em. www.urbanrail.net-sivustolta:
Myös muissa mainitsemissani Saksan kaupungeissa, joissa on vastaavia ratoja, näyttäisi olevan suunnitteilla/rakenteilla maanalaisia osuuksia. Eli maanalaisien "metro"-osuuksien rakentaminen ja sellaisten suunnittelu ei suinkaan ole unohdettua Saksassakaan.
Lukekaa tämä asiantuntijan varoittava esimerkki maan alle upottamisesta. Se tietysti liittyy Tampere-keskusteluun. Mutta itse asia lienee universaalinen.
http://jlf.fi/7964-61.html

-----------------
Oho!
Tunnistamaton jäsen
 
Itse paikkakunnalla (Ludwigshafen) sekä sen naapurikaupungeissa (Mannheim, Heidelberg) tänä vuonna yhden kalenteriviikon raitiotieopintomatkalla viettäneenä voin allekirjoittaa suomalaisen asiantuntijan sekä saksalaisen auktoriteetin SM-lehden jutun.

Älkää haaveilko joutavanpäiväisiä ratikkatunneleita! Ratikat (hitaat tai pikaiset) laitetaan aina mahdollisuuksien mukaan maanpäälle, missä ihmisetkin ovat ja missä he mieluusti haluavat matkustus- ja joutoaikansa viettää. Jos ihminen olisi viemärirotalle jotain sukua, sitten sallisin nuo "metrotunnelit". Ihminen ei halua elää tai matkustaa viemäreissä, joiden kehittyneempi aste "metrotunneli" on.
 
Mä olen sitten mielelläni em. viemärirotta, sillä en tunne mitään vastenmielisyyttä tms. metrolla matkustaessani maanalla. Näitä saksalaisia U-Stadtbahnejakin olen alkanut ihailemaan juuri sen vuoksi, että ne ovat tarvittaessa metroja niin maapäällä kuin sen allakin.

Lähdenkin paikanpäälle tutkimaan niitä aivan parin viikon sisällä ;).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mä olen sitten mielelläni em. viemarirotta, sillä en tunne mitään vastenmielisyyttä tms. metrolla matkustaessani maanalla.
Minä myöskään en tunne vastenmielisyyttä sinänsä maanalaisuuteen varsinkaan kun muuta mahdollisuuta ei ole.
Näin maallikkona en käsitä miten esimerkiksi meidät Itä-Helsinkiläiset tuotaisiin keskustaan ilman maanalaista.
Eräässsä toisessa viestiketjussa asiantuntija totesi, että Helsingin metro voitaisiin korvata busseilla. Mutta kun elämme tätä todellista, olemassa olevaa maailmaa, niin mihin ne bussit, tai sitten maan pinnalla kulkevat pika-
tai mitkä tahansa muut raitiovaunut tms, Itä-Helsingistä tulevat mahtuisivat. Eivät mahtuisi ainakaan Hämeentielle, tuskin Sörnäisten Rantatielle.
Olen elänyt ja matkustanut idästä aikaa ennen metroa. Ja jo silloin bussien määrät olivat kunnioitettavia. Vuoden 1982 jälkeen asukasmäärä idässä on jonkin verran vielä kasvanut.
Maanalaisuus puolustaa paikkaansa siellä missä ei muita vaihtoehtoja ole.
 
Takaisin
Ylös