Mitä länsimetron jälkeen?

Jos metro on laajenemassa todella isolle alueelle niin omasta mielestä se pitäisi alkaa suunnittelemaan korvaamaan raitiovaunuja.
Ja siten voitaisiin alkaa kehittämään vain pikaratikka linjoja helsinkiin jotka kulkisivat jokaisesta nykyiseltä ratikka linjastolta.
Esim. 19:Käpylä-Sörnäinen-Hakaniemi-Rautatientori-Töölö-Munkkiniemi
18:Munkkiniemi-Pasila-Katajannokan terminaali
17:Arabia-Hakaniemi-Rautatientori-Olympiaterminaali-Ruoholahti-Länsiterminaali T.2-Bunkkerinaukio(Ex.Länsiterminaali T.1)
Ja tätä ajatusta varten ei tarvitsisi edes hankkia lisää vaunuja jos nykyiset kantakaupungin Skodat muutettaisiin Pikaratikoiksi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

En tiedä oisko tuo kuulunut johonkin Ratikka keskusteluun mutta pääasiassa Metro ja pikaratikka toisi lisää rahaa näille hankkeille(Jos Nykyiset vanhat ratikka vaunut myytäisiin)(Ei kaikkia)
Nyt meni koko idea ohi. Ehdotatko siis aivan tosissasi keskustaratikoiden korvaamista metrolla?
 
Vaikka lopulliset käsitykset siitä, kuinka paljon Viikin, Malminkentän ja mahdollisesti Jakomäenkin seuduille vielä rakentuu, ovatkin vielä vaiheessa, on selvää, ettei ViiMa-hankkeen raitiovaunusuunnitelma mitenkään riitä hoitamaan sen liikennetarvetta. Metro Hagiksesta Vallilan, Kumpulan, Arabianrannan, Viikin ja Malminkentän kautta Jakomäkeen tuntuu siihen verrattuna -kovasta hinnastaan huolimatta- ehdottomasti järkevämmältä vaihtoehdolta.
Sitten on tietysti sellainen vaihtoehto, että Malmin aseman ja Mellunmäen metriksen välille luotaisiin ratikkalinja. Siinä voisi olla tolkkuakin, koska silloin vaunua eivät kuormittaisi Arabianrannan ja Viikin sektorin asiakkaat, joiden myötä ViiMa-ratikka olisi kauempana asuvien keskustayhteytenä yksiselitteisesti heikennys jopa nykyisiin busseihin verrattuna.
 
Tämä Malmin lentokentän alue on kaiken kaikkiaan hyvin suuri kysymysmerkki. Meillä on keväällä uusi valtuusto, jonka kokoonpano saattaa olla hyvin erilainen kuin nykyisen. Ja lisäksi meillä on asuntorakentamisessa aina vaan jatkuva seisokki, joka tuntuisi pitkittyvän. Pidän suhteellisen todennäköisenä, että seuraava valtuusto ei anna rahaa Viima-ratikalle.

Toinen juttu on sitten se, miten Viiman vaunut mahtuvat rataverkkoon. Tietysti sen tieltä voidaan siivota linjoja vaikkapa Kalasatamaan, mutta koska Laajasalon raitiotie on virheellisesti tehty Hakaniemeen, joutuvat kaikki linjat kulkemaan Pitkänsillan yli. Se voi osoittautua aika hankalaksi.

En pidä mahdottomana sitä, että kaupunki alkaa piirrellä jonkinlaista ratikkatunnelia tämän sumpun ratkaisemiseksi, joskin toivon kovasti, että Pohjoisrantaa aidosti tutkittaisiin sen tunnelin vaihtoehtona. Sen sijaan metrotunneliin en jaksa uskoa – sellaistakin voi kaupunki piirrellä, mutta sen toteuttaminen nykyisellä metrorakentamisen hintatasolla, joka meillä on Espoosta tiedossa, ei ole realismia.
 
Jos raitiovaunutunneli tarvitaan (ei välttämättä), tulisi se kuitenkin paljon halvemmaksi kuin tuollainen metrotunneli. Monissa Euroopan kaupungeissa on kokemusta suurten matkustajamäärien kuljettamisesta raitioliikenteellä. Helsingin seudulla on kuitenkin suhteellisen kattava raskaan raideliikenteen verkosto tälläkin hetkellä (metro ja lähijunat).
 
Tämä Malmin lentokentän alue on kaiken kaikkiaan hyvin suuri kysymysmerkki. Meillä on keväällä uusi valtuusto, jonka kokoonpano saattaa olla hyvin erilainen kuin nykyisen. Ja lisäksi meillä on asuntorakentamisessa aina vaan jatkuva seisokki, joka tuntuisi pitkittyvän. Pidän suhteellisen todennäköisenä, että seuraava valtuusto ei anna rahaa Viima-ratikalle.

Toinen juttu on sitten se, miten Viiman vaunut mahtuvat rataverkkoon. Tietysti sen tieltä voidaan siivota linjoja vaikkapa Kalasatamaan, mutta koska Laajasalon raitiotie on virheellisesti tehty Hakaniemeen, joutuvat kaikki linjat kulkemaan Pitkänsillan yli. Se voi osoittautua aika hankalaksi.

En pidä mahdottomana sitä, että kaupunki alkaa piirrellä jonkinlaista ratikkatunnelia tämän sumpun ratkaisemiseksi, joskin toivon kovasti, että Pohjoisrantaa aidosti tutkittaisiin sen tunnelin vaihtoehtona. Sen sijaan metrotunneliin en jaksa uskoa – sellaistakin voi kaupunki piirrellä, mutta sen toteuttaminen nykyisellä metrorakentamisen hintatasolla, joka meillä on Espoosta tiedossa, ei ole realismia.
Ehdotan Viimalle reittiä Koskela-Paavalin kirkko-Sturenkatu-Helsinginkatu-Mannerheimintie-keskusta
 
Jos Viima rakennetaan, se ei saisi ajaa metriäkään nykyisessä verkossa, koska nykyisessä verkossa on jo täyttä. Kantakaupungin linjojen määrän vähentäminenkään tai niiden etenemisolosuhteiden parantaminen (HAH!) ei tätä sumppua helpottaisi.
Raitiovaunut ovat metroon tai lähijunaan verrattuna ahtaita ja epämukavia matkustusvälineitä, vaikka toki paljon busseja tasaisempia menopelejä. Mutta missään tapauksessa ne eivät ole ratkaisu pääasialliseksi yhteydeksi yli kymmenen kilometrin matkalle ainakaan Helsingissä. Vaikka Kumpulan pohjoispuolella eteneminen olisi samaa tasoa nykyisen 15:n kanssa, se saman paikan kaupunginpuoleisessa päässä ei välttämättä olisi edes nykyisten 6:n ja 8:n luokkaa.
Omaa rataansa kunnollista vauhtia etenevällä metrolla tai lähijunalla ei tätä ongelmaa olisi, mutta kuten todettu, sen rakentaminen edellyttäisi aika paljon vankempia ja ennen kaikkea toteutuvia rakennussuunnitelmia asuntokannalle. Toisaalta pitää muistaa, että jos raitiolinja erehdytään rakentamaan, ja sitten alueen asujaimiston määrä kasvaakin yli sen kapasiteetin, on vahinkoa huomattavasti vaikeampi korjata (vrt.Kruunusillat)...
 
Ehdotan Viimalle reittiä Koskela-Paavalin kirkko-Sturenkatu-Helsinginkatu-Mannerheimintie-keskusta
Viiman reitti taitaa olla aika sementoitu, mutta kyllä tämä mun mielestä kannattaisi tutkia. Sturenkadulle kunnon rv-kaistat. Matka-aika ei hyvällä toteutuksella välttämättä kasva kovin paljon, tosin onhan Manskullakin aika reippaasti ratikkaliikennettä.

Se on selvä, että jos Viima alkaa edetä kohti toteutusta seuraavalla valtuustokaudella, niin jotain on linjastolle tehtävä. Se, että Raili3 ei ota Viimaa ihan hirvittävän tosissaan, indikoi minusta kuitenkin vähän sitä, ettei sen toteutumista pidetä aivan niin todennäköisenä kuin mm. Hesari juuri antoi ymmärtää.
 
Viima tulee joka tapauksessa olemaan niin hidas, ettei kovin moni menisi sillä Malminkentän, vanhan Puistolan ja Jakomäen alueilta keskustaan. Jos lähijunaa tai metroa ei rakenneta, jatkunee moottoritiebussit hamaan ikuisuuteen tai jos ne lopetetaan silti, on henkilöauto tuplasti nopeampi vaihtoehto.

Jos HELI-radasta rakennettaisiin edes yksi asemanväli nyt Malmilta Malminkentän ja Vanhan Puistolan väliin (mieluusti toki vielä Jakomäkeen), ratkaisisi se jo paljon ja lähialueet voisi hoitaa bussiliityntänä. Myös jotkin Lahden motarin linjat voisi vetää asemalle, Ikealta ajaisi siihen vain 5 minuuttia.

Metro olisi kallein, mutta sillä voitaisiin parhaiten korvata kaikki tuon suunnan bussit sekä tarve Viimalle, kun se kulkisi samojen kaupunginosien läpi riittävän nopeasti (Sörnäinen-Vallila-Arabia-Viikki-Malminkenttä). Länsimetron tynkäjunat voisivat ajaa Kivenlahdesta Malminkentälle, kun taas itämetroa (jonka kapasiteetti tulisi tynkäjunilla loppumaan) voisi ajaa pitkillä vaunuilla Ruoholahdesta/Kampista itään (tai jopa Lauttasaaresta, jos sen voisi pidentää).
 
Mutta missään tapauksessa ne eivät ole ratkaisu pääasialliseksi yhteydeksi yli kymmenen kilometrin matkalle ainakaan Helsingissä. Vaikka Kumpulan pohjoispuolella eteneminen olisi samaa tasoa nykyisen 15:n kanssa, se saman paikan kaupunginpuoleisessa päässä ei välttämättä olisi edes nykyisten 6:n ja 8:n luokkaa.
Kyllä mun käsitys on se, että Viimalla, kuten Vihdintienkin ratikalla, tarkoitus on syöttää porukkaa sinne sun tänne eikä niinkään tehdä hirveän pitkiä ja hitaita ratikkamatkoja. Eli jos asuu siellä lentokentällä, niin menee ratikalla junalle ja junalla Sokokselle. Mutta jos haluaakin kouluun Kumpulaan, niin ratikka kelpaa hyvin, jne. Eli ratikan ensisijainen tarkoitus ei ole olla keskustayhteys, mutta se kelpaa siihenkin, jos ei ole kiire tai vaihtaminen tuntuu erityisen raskaalta.
 
En pidä mahdottomana sitä, että kaupunki alkaa piirrellä jonkinlaista ratikkatunnelia tämän sumpun ratkaisemiseksi, joskin toivon kovasti, että Pohjoisrantaa aidosti tutkittaisiin sen tunnelin vaihtoehtona. Sen sijaan metrotunneliin en jaksa uskoa – sellaistakin voi kaupunki piirrellä, mutta sen toteuttaminen nykyisellä metrorakentamisen hintatasolla, joka meillä on Espoosta tiedossa, ei ole realismia.
Olen pohtinut vastaavaa tunnelia. Vanhan U-metron suunnitelmia ratikkatunnelin muodossa voisi herättää henkiin kun samanlaiset ratikkahaaveet on länsipuolella bulevardisoinnin takia. Helsingin ratikoiden leveys toki rokottaa seisomakapasiteettia, mutta toisaalta olisi syytä pohtia, voisiko bulevardiratikat varautua 2 yksikön pituisiksi. Käsittääkseni maailmalla on myös ratikkatunneleita joissa myös automaattiajo käytössä, niin tiheyttäkin saisi puristettua.

Tätä pitäisi pohtia sen raamin kautta, että onko edelleen halua tunneloida kaupunkiradat kantakaupungissa? Pisaran linjaus Pasila-pullonkaulalla oli katastrofaalinen, mutta ei tämä nykyjärjestely Steissin takalaituridumppauksesta ole omiaan edistämään vaihdollisia matkoja jotka jatkuu kantakaupungissa ratikalla/metrolla eteenpäin, ja jotka ylläpitää nykyistä bussirallia Mannerheimin- ja Hämeentiellä kun lähijunat ei palvele läntistä- ja itäistä kantakaupunkia. Meillä ei ole edes Hesarilla asemaa antamaan osviittaa, millä kynnyksellä väki vaihtaa suorasta motaribussista lähijuna+ratikkaan.

Jos tällainen lähijunatunneli päätetään toteuttaa, niin Malmin kentän ja Jakomäen suuntien kantakaupungin liikenne siirtyisi nykyistä enemmän Viimasta liityntäbussiin ja lähijunaan keskustaan päin.
 
Takaisin
Ylös