Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Jos metro on laajenemassa todella isolle alueelle niin omasta mielestä se pitäisi alkaa suunnittelemaan korvaamaan raitiovaunuja.
Ja siten voitaisiin alkaa kehittämään vain pikaratikka linjoja helsinkiin jotka kulkisivat jokaisesta nykyiseltä ratikka linjastolta.
Esim. 19:Käpylä-Sörnäinen-Hakaniemi-Rautatientori-Töölö-Munkkiniemi
18:Munkkiniemi-Pasila-Katajannokan terminaali
17:Arabia-Hakaniemi-Rautatientori-Olympiaterminaali-Ruoholahti-Länsiterminaali T.2-Bunkkerinaukio(Ex.Länsiterminaali T.1)
Ja tätä ajatusta varten ei tarvitsisi edes hankkia lisää vaunuja jos nykyiset kantakaupungin Skodat muutettaisiin Pikaratikoiksi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
En tiedä oisko tuo kuulunut johonkin Ratikka keskusteluun mutta pääasiassa Metro ja pikaratikka toisi lisää rahaa näille hankkeille(Jos Nykyiset vanhat ratikka vaunut myytäisiin)(Ei kaikkia)
Mitä hyötyä tästä olisi millään tavalla? Pikaratikat ovat vain ratikoita paremmilla etuuksilla. Metro taas palvelee paljon suurempia matkustajamääriä kuin muut kulkumuodot.
Vaikka lopulliset käsitykset siitä, kuinka paljon Viikin, Malminkentän ja mahdollisesti Jakomäenkin seuduille vielä rakentuu, ovatkin vielä vaiheessa, on selvää, ettei ViiMa-hankkeen raitiovaunusuunnitelma mitenkään riitä hoitamaan sen liikennetarvetta. Metro Hagiksesta Vallilan, Kumpulan, Arabianrannan, Viikin ja Malminkentän kautta Jakomäkeen tuntuu siihen verrattuna -kovasta hinnastaan huolimatta- ehdottomasti järkevämmältä vaihtoehdolta.
Sitten on tietysti sellainen vaihtoehto, että Malmin aseman ja Mellunmäen metriksen välille luotaisiin ratikkalinja. Siinä voisi olla tolkkuakin, koska silloin vaunua eivät kuormittaisi Arabianrannan ja Viikin sektorin asiakkaat, joiden myötä ViiMa-ratikka olisi kauempana asuvien keskustayhteytenä yksiselitteisesti heikennys jopa nykyisiin busseihin verrattuna.
Tämä Malmin lentokentän alue on kaiken kaikkiaan hyvin suuri kysymysmerkki. Meillä on keväällä uusi valtuusto, jonka kokoonpano saattaa olla hyvin erilainen kuin nykyisen. Ja lisäksi meillä on asuntorakentamisessa aina vaan jatkuva seisokki, joka tuntuisi pitkittyvän. Pidän suhteellisen todennäköisenä, että seuraava valtuusto ei anna rahaa Viima-ratikalle.
Toinen juttu on sitten se, miten Viiman vaunut mahtuvat rataverkkoon. Tietysti sen tieltä voidaan siivota linjoja vaikkapa Kalasatamaan, mutta koska Laajasalon raitiotie on virheellisesti tehty Hakaniemeen, joutuvat kaikki linjat kulkemaan Pitkänsillan yli. Se voi osoittautua aika hankalaksi.
En pidä mahdottomana sitä, että kaupunki alkaa piirrellä jonkinlaista ratikkatunnelia tämän sumpun ratkaisemiseksi, joskin toivon kovasti, että Pohjoisrantaa aidosti tutkittaisiin sen tunnelin vaihtoehtona. Sen sijaan metrotunneliin en jaksa uskoa – sellaistakin voi kaupunki piirrellä, mutta sen toteuttaminen nykyisellä metrorakentamisen hintatasolla, joka meillä on Espoosta tiedossa, ei ole realismia.
Jos raitiovaunutunneli tarvitaan (ei välttämättä), tulisi se kuitenkin paljon halvemmaksi kuin tuollainen metrotunneli. Monissa Euroopan kaupungeissa on kokemusta suurten matkustajamäärien kuljettamisesta raitioliikenteellä. Helsingin seudulla on kuitenkin suhteellisen kattava raskaan raideliikenteen verkosto tälläkin hetkellä (metro ja lähijunat).
Tämä sivusto käyttää evästeitä sisällön personoimiseksi, käyttökokemuksesi räätälöimiseksi sekä pitämään sinut kirjautuneena sisään mikäli rekisteröidyt.
Jatkamalla tämän sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.