Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jaksa miettiä massoittelua, jotain tönöä keskelle, mutta liikenteellisesti Turunväylä - Huopalahdentie näin.
Se tunneli on esim. PLJ 1998 aloitettu 2010-luvulla ja maksaa noin 10 miljoonaa euroa.Ota huomioon, että Pasilanväylän Korppaan tunneli on ajoitettu vuosikymmenen vaihteeseen.
Niin, muotoillaan se liittymä uudelleen. Ei se nyt mistään taivaasta tipu.Liittymät tulevat muotoutumaan uudelleen.
Hyvä ja ei vaikuta mitenkään.Huopalahdentien itäpuolelle tulee myös uudisrakennus hampurilaispaikkaa vastapäätä.
Mutta haaveet niistä toimivat tehokkaina kehityksen jarruina. Tässäkin Turuntien päässä on hehtaarikaupalla joutavaa maata, sekä kolmion sisällä että pohjoisen rampin pohjoispuolella. Siihen sopisi kernaasti toimistomuuri hiljentämään asuintalojen ympäristöä. Eikä siinä kohdassa edes olisi esteenä se, että pitää varautua tunneliin rakennusten alle.Noilla tietunneliaikeilla ei ole mitään merkitystä ennen kuin niistä on rahoituksen sisältävä päätös, jota ei yleensä tule, koska semmoisia rahoja ei ole.
Mä tarkoitin hinta-arvauksella yleisemmin, että jos on jo olemassa valmis mediaani keskellä katua niin paljon sinne maksaa tehdä kiskot.
Huopalahdentien itäpuoli on siinä mielessä houkutteleva, että siellä ei ole juurikaan risteävää autoliikennettä. Ja sitä ei ole siksi että siellä ei ole juuri asukkaita. Eli rata on sitten väärällä puolella suurimmalla osalle matkustajia.
Mutta haaveet niistä toimivat tehokkaina kehityksen jarruina. Antero
Sikäli kun katukohtaisista liikennemääristä voi mitään päätellä, niin vähän tuolta toi näyttää, paitsi että Paciuksenkadulle kyllä jatkaa ehkä puolet autoista.Näin varmasti onkin.
Suurin osa Tarvontien tulijoista matkaa Pasilaan ruhkaisen Lapinmäentien kautta ja siihen tuota Korppaan tunnelia halutaan.
Illalla päinvastoin Espoon suuntaan.
No ei sillä oikeastaan ole mitään väliä onko ne autot menossa Pasilaan vaan muualle, tuosta nyt ei vaan mahdu kun tietty määrä autoja, ja se tunneli vaan siirtää ruuhkaa Pasilanväylän ja Manskun risteykseen. Jokaikinen poikittainen autoväylä Teollisuuskadulta Kehä III tässä kaupungissa on tapissa, eikä sille voi tehdä mitään.Nuo ruuhkat kun vaan pahenevat keskipasilan myötä.
No ei sillä oikeastaan ole mitään väliä onko ne autot menossa Pasilaan vaan muualle, tuosta nyt ei vaan mahdu kun tietty määrä autoja, ja se tunneli vaan siirtää ruuhkaa Pasilanväylän ja Manskun risteykseen. Jokaikinen poikittainen autoväylä Teollisuuskadulta Kehä III tässä kaupungissa on tapissa, eikä sille voi tehdä mitään.
Näin varmasti onkin.
Suurin osa Tarvontien tulijoista matkaa Pasilaan ruhkaisen Lapinmäentien kautta ja siihen tuota Korppaan tunnelia halutaan.
Illalla päinvastoin Espoon suuntaan.
Nuo ruuhkat kun vaan pahenevat keskipasilan myötä.
Korppoonmäen tunneli lisää poikittaisliikenteen kapasiteettia yksinään ehkä viitisen prosenttia, silloin pahin ruuhka Pasilanväylällä lienee Mäkelänkadun risteyksessä.
Samaan kategoriaan ja lähes yhtäaikaiseen rakentamiseen kuuluu myös Pasilanväylän itäpään rakentaminen, elikkä Pasilanväylä alkaa Tarvon moottoritiestä Hakamäentielle ja siitä Lahden/Porvoon väylälle.
En tiedä lisääkö se kapasiteettia lainkaan, Vihdintie ja Lapinmäentien vetävät yhdessä kuitenkin aika ison määrän liikennettä ja Lapinmäentie kai suljettaisiin. Tunnelin suulla on muuten valot, joka tarkoittaa että sinne on jono. Saattaa kyllä nopeuttaa vähän. Ja se Hakamäentiekin on taas kohta täynnä.Korppoonmäen tunneli lisää poikittaisliikenteen kapasiteettia yksinään ehkä viitisen prosenttia, silloin pahin ruuhka Pasilanväylällä lienee Mäkelänkadun risteyksessä. Kehä I:n ruuhkia tuo Kehä 0 -laajennus helpottaisi eniten Leppävaaran ja Tuusulanväylän välillä. Toki muutama prosentti lisää poikittaisliikenteen kapasiteettia on nopeasti syöty. Isompia kapasiteettilisäyksiä on vaan vaikea tehdä kerralla.
Kehä II 800 miljoonaa, pitkä Keskustatunneli varmaan miljardin, Tukholmankadun ja Pasilanväylän tunnelit (2) semmoiset 200 miljoonaa kappale, eli yhteensä noin kaksi ja puoli miljardia. Ja tolla saataisiin ehkä semmoiset 50 000 autoa päivässä lisää liikkumaan poikittain, 20 000 uutta autoilijaa niin se meni sitten siihen. Eli näin ei voi tehdä.Tuo väite "ei voida tehdä mitään" ei pidä kyllä paikkaansa. Toki poikittaisliikenteen kapasiteetille on paljonkin tehtävissä, jos niin halutaan. Rakennetaan vaikka pikatahtia Pasilanväylä valmiiksi, Kehä II, keskustatunneli pitkänä versiona ja tunneli Tukholmankadulta Nordenskiöldinkadulle. Johan alkaa poikittain autot suihkia.
No joo, jos oletetaan rajaton budjetti niin mikä tahansa on mahdollista. Mun arvaukseni siitä mitä se oikeasti tarkoittaisi että korjattaisiin autoväylästö sellaiseksi että se vetää ruuhkautumatta nyt ja jatkossa on suurinpiirtein se että tehtäisiin nykyisellä motarilinjastolle pari maan alle. Joitain kymmeniä miljardeja.Toki tuollainen rakennusohjelma maksaa tosi monta miljardia, joten tuskin tuon laajuisena ainakaan kovin nopeasti toteutuu. Ja onhan tuollaiselle rahakasalle muutakin käyttöä. Mutta väite, ettei teitä rakentamalla voisi Helsingin seudun poikittaisliikenteen ruuhkiin vaikuttaa ei pidä vaikkaansa. Kyse on vaan siitä, että jossain vaiheessa uusien teiden rakentamisesta tulee niin valtavan kallista, että rahat loppuu kesken.
Kehä II 800 miljoonaa, pitkä Keskustatunneli varmaan miljardin, Tukholmankadun ja Pasilanväylän tunnelit (2) semmoiset 200 miljoonaa kappale, eli yhteensä noin kaksi ja puoli miljardia. Ja tolla saataisiin ehkä semmoiset 50 000 autoa päivässä lisää liikkumaan poikittain, 20 000 uutta autoilijaa niin se meni sitten siihen. Eli näin ei voi tehdä.