Pasilanväylällä on nyt jo +40 000 autoa päivässä, saman verran kuin Turunväylällä, se ei millään vedä 100 - 150 000 lisää, siellä on edelleenkin esim. liikenneympyrä Areenan kohdalla, Pasilanväylä on kaksikaistainen, jne. En usko että tuolla on kapasiteettiin olennaista vaikutusta. Tämän kyseisen tunnelin ainoa järkevä perustelu on se että siirtää läpiajoliikenteen maan alle. Nimenomaan tämä takia Huopalahdentiellä ei pidä tehdä liittymää jos tunneli tehdään, semminkin kun se liittymä maksanee melkein yhtä paljon kuin se tunneli. Ja käytännössä tääkin on yksi niitä tunnelihankkeita, joka on optimistisin hinta ja vaikutusoletuksin vielä jotenkin kannatettava, eli todellisuudessa tuskin ei.Kyllä Pasilanväylänkin kahteen tunneliin saattaisi mennä yhteensä aika paljon enemmän kuin tuo 2000 miljoonaa. Turunväylän päässä Korppoonmäen tunneli ei ole kovin kallis, mutta Lahdenväylän pää on. Eiköhän noilla hankkeilla yhteensä ehkä 100 -150 000 autoa vuorokaudessa eli ainakin yhden Kehä I:n lisää saisi läpi poikittaissuuntaan, vaikka seuraavaksi säteittäiset moottoritiet olisivat sitten tukossa. Vaikka jos poikittaisliikenne kasvaa nykyistä vauhtia, kyllähän tuokin kapasiteetti täyttyisi parissa vuosikymmenessä.
Se minkä voisin ehkä ostaa, aiheeseen vähän enemmän palatakseni, olisi tällainen lyhyt tunneli. http://g.co/maps/bbk2k Toi on vähän päälle 500m, eli esim. turvallisuusvaatimukset ovat kevyemmät, saattaisi olla ihan järkevän hintainen. Eli yksinkertaisesti ohjaa risteyksen ali Vihdintielle ja Pasilanväylälle menevän liikenteen. Lapinmäentie tietenkin suljetaaan samalla, risteystä pienennetään, jne. Lisäksi voidaan käyttää MuVun metron tunnelia.