- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Vs: Munkkivuoren ratikka
Tässä on kyllä jonkinlaista ideaa. On ehkä liiottelua tehdä kiskot kaiken varalle. (Olemassaolevalla verkollakin niintä täytyy säännöllisesti uusia) Mutta se kyllä auttaisi, jos pääkaduilla olisi valmiiksi mietitty paikka kiskoille ja keskialueelle jätetty tyhjä tila. Ennen kaikkea se voisi nopeuttaa huomattavasti tätä suunnittelu- ja päätöksentekoprosessia, mikä nyt tämänkin hankkeen kohdalla on odottamassa. Asemakaavoituksen yhteydessä voisi pohtia ideaaliset pysäkkien paikat ja ei varmaan olisi ylivoimaisen vaikeata arvioida todennäköisiä kulkusuuntia. Jos pohjatyöt on tehty kadun rakentamisen yhteydessä ja käytetään pölkkyrataa, niin raitiotie olisi aika vaivatta tuotavissa sitten kun aika ehkä koittaa.
Ohimennen sanoen, muistui mieleen: juuri näin on tehty Tampereen Vuoreksessa. Alueen halkaisevalla pääkadulla on varaus raitiotielle (ja on pidetty huolta, että siihen kohtaan ei tule mitään putkia tai kaapelointeja), vaikka päätöstä raitiotiestä ei ole tehty, eikä ole tietoa mahdollisesta linjasta. Sillan kohdalle ei sentään ole tehty raitiotiesiltaa etukäteen, mutta katusillan teon yhteydessä on valettu anturat jo valmiiksi raitiotiesillalle.
Ylipäänsä alan kallistua sille kannalle, että tehdään niin kuin fillaripuoli, pääkaduilla on keskellä kiskot siinä kuin pyöräkaistat reunoilla. Ihan niin kuin kantakaupungissa on. Varataan semmoinen 7m mediaani, jos ei sitä jostain syystä tarvita kiskoille niin käytetään vaikka busseille tai pyöräkaduksi malliin Koskelantie, mutta lähtökohtaisesti sinne tehdään kiskot samalla kun katua muutenkin uusitaan.
Tässä on kyllä jonkinlaista ideaa. On ehkä liiottelua tehdä kiskot kaiken varalle. (Olemassaolevalla verkollakin niintä täytyy säännöllisesti uusia) Mutta se kyllä auttaisi, jos pääkaduilla olisi valmiiksi mietitty paikka kiskoille ja keskialueelle jätetty tyhjä tila. Ennen kaikkea se voisi nopeuttaa huomattavasti tätä suunnittelu- ja päätöksentekoprosessia, mikä nyt tämänkin hankkeen kohdalla on odottamassa. Asemakaavoituksen yhteydessä voisi pohtia ideaaliset pysäkkien paikat ja ei varmaan olisi ylivoimaisen vaikeata arvioida todennäköisiä kulkusuuntia. Jos pohjatyöt on tehty kadun rakentamisen yhteydessä ja käytetään pölkkyrataa, niin raitiotie olisi aika vaivatta tuotavissa sitten kun aika ehkä koittaa.
Ohimennen sanoen, muistui mieleen: juuri näin on tehty Tampereen Vuoreksessa. Alueen halkaisevalla pääkadulla on varaus raitiotielle (ja on pidetty huolta, että siihen kohtaan ei tule mitään putkia tai kaapelointeja), vaikka päätöstä raitiotiestä ei ole tehty, eikä ole tietoa mahdollisesta linjasta. Sillan kohdalle ei sentään ole tehty raitiotiesiltaa etukäteen, mutta katusillan teon yhteydessä on valettu anturat jo valmiiksi raitiotiesillalle.