Tarkoitin yleensä Helsinkiläistä käytäntöä, jossa henkilöautoliikenteen rajoittaminen ja lopettaminen tietyiltä katuosuuksilta on vaikeaa. Ei se ikinä tule joukkoliikenne toimimaan sujuvasti, ellei oteta radikaalimpaa otetta yksityisautoliikenteen vähentämiseksi, erityisesti Helsingin ydinkeskustassa. Tietullien käyttöönottoa vitkutetaan vuodesta toiseen erilaisin verukkein. Aina on joku kysymys, joka asiaan liittyin pitäisi selvittää.
No joo, Pasilansilta on ehkä osuva esimerkki. Mutta minusta tämä ei nyt ydinkeskustassa ole näin yksinkertaista, alla vähän tarkemmin. Tietullit ei muuten auta asiaa mitenkään, koska kysymys ei käytännössä ole suoranaisesti autojen määrästä, ja sitä paitsi esim. ruuhkamaksu ei sanottavasti vähennä autojen määrää, välttämättä lainkaan.
Tarkoitin sitä, että nyt puheena olevassa asiassa Kaivokadulla ja Etelä-Esplanadilla on yksityisautoja siinä määrin että niiltä bussiliikenne siirretään pois.
Kaivokadulla on ulkomuistista jotain 20 000 - 30 0000 autoa päivässä. Jos niitä olisi 10 000, niin ei tämä asia muuttuisi siitä mihinkään. Edelleenkin se bussi tarvitsisi omat kaistat eli noin 7 metriä sivutilaa. Siitä samasta tilasta tappelee jalankulkijat, autot, fillarit, ratikat (tässä tapauksessa leveämmät laiturit Kaivokadulla olisivat tarpeen)... Ei tämmöiseen tilanjako-ongelmiin ole mitään periaateratkaisua, vaan pitää katsoa tapauskohtaisesti. Tässä tapauksessa tilan varaaminen verrattaen vähäisen bussiliikenteen tarpeisiin ei tunnu perustellulta.
Yleisesti ottaen, lähiöissä on helpompaa, mutta kantakaupunkin katukuiluissa tulee kertakaikkiaan seinät vastaan. Esimerkiksi Hämeentiellä on tilaa jaettu niin että sekä bussi- että ratikkaistat ovat liian kapeat, eikä se autokaistakaan ole leveydellä pilattu. Fillareille ei ole tilaa lainkaan eli ne sekoilee bussikaistalla tai jalkakäytäville, jotka nekin on kapoisat ja edes huoltopysäköintiin ei oikein löydy tilaa. Jotain pitäisi ottaa pois, minusta tuossa tapauksessa oletusarvoisesti henkilöautot, tai sitten ajetaan bussit Kalasataman kautta.
Nää realiteetit ovat niitä syitä minkä takia bussiliikenteeseen suhtaudun kriittisesti keskustassa, ei mikään bussivastaisuus tai autoliikennemyönteisyys.
Pitäisi ymmärtää että raitiovaunu vaan hidastuu entisestään, jos yksityisautoilua keskustassa ei aleta voimakkaasti rajoittamaan. Valokikkailut eivät riitä raitiovaunuja nopeuttamaan.
Ratikkaliikenteen sujuvuus ei edellytä mitään radikaalia autonpotkimista, ihan turha tehdä asioista hankalampia kuin ne ovat. Liisankadun länsipää kiinni, parkkipaikkoja pois kiskojen vierestä, jne. ei ole mitään kovin vaikeaa tai kummempi haitta autoliikenteelle. Ne valoetuudet saa toimimaan jos joukkoliikennehärpäkkeitä on vähemmän per valokierto, mikä vaatii isompia yksiköitä. Nykyiset ratikatkin ovat liian pieniä, busseista puhumattakaan.