Munkkivuoren raitiotie

Järkevin tapa aloittaa kävelytilan lisääminen Helsingin keskustaan olisi yhdistämällä nykyisiä hajanaisia kävelyväyliä, tässä esimerkki.

Suurin piirtein tästä olen puhumassa mitä kuvassa näkyy. Kun puhutaan kävelykatujen lisäämisestä, niin fanaattisimmat auto- ja moottorimiehet ovat jo kirjoittelemassa että autollaajamisen oikeus kaupungissa vietäisiin pois. Ei siitä ole kysymys, vaan siitä että historiallinen puisto Eplanadilla ja sitä ympäröivät arvorakennukset toimivat paremmin kaupunkitilana, kun siellä on laaja kävelyalue.
 
Itselläni keskustan ahtaat kadut ja ennenkaikkea maksulliset pysäköintipaikat toimivat tehokkaasti "tietulleina": jos on asiaa Helsingin keskustaan, emme koskaan mene sinne omalla autolla. Liityntäbussi + metro tai kävely suoraan Siilitien metroasemalle on silloin ainoa järkevä kulkumuoto. Joskus ajamme henkilöautolla (viiden hengen perhe) liityntäpysäköintipaikalle ja jatkamme siitä metrolla. Sensijaan asiat muualla kuin Helsingin keskustassa hoituvat parhaiten, ja ennenkaikkea nopeiten, omalla autolla. Eilen kävimme Klaukkalassa kyläilemässä, hoidimme asioita Espoon perukoilla ja vielä takaisin tänne Itä-Helsinkiin. Julkisilla kuljettuna nämä asiat eivät olisi hoituneet saman päivän aikana. Kehä-tiet, Itäväylä, Hakamäentie sekä muutamat kaupungin läpiajoväylät (esim. Teollisuuskatu-Nordensköldinkatu-Mechelininkatu-Porkkalankatu) ovat tehokkaita autoväyliä. Toki ne ovat ruuka-aikoina hieman tukkoisia, mutta vain hetken aikaa. Esim. viikonloppuisin poikittainen joukkoliikenne ei ole mitenkään kilpailukykyinen nopeita kehäväyliä vastaan.

Lisäksi, pakko tunnustaa, pidän autoilusta.

Mutta Helsingin keskustassa asioidessani en suin surminkaan lähde autolla. Ei ole mitään järkeä.

Täsmälleen samaa mieltä kaikesta, mitä Vristo kirjoittaa. Joukkoliikenteen laatutason tulee olla todella korkea, jotta siitä tulee minunkaltaiselleni vaativalle (lukekaa vaan että hemmotellulle, ei haittaa) kaupunkilaiselle houkuttelevaa. Keskikaupungille nelosen ratikka houkuttelee, lähiöihin bussit ei.

Ainoa, mistä en ole Vriston kanssa samaa mieltä, on se, että en edes erityisemmin pidä autoilusta. Mieluummin matkustaisin Kontulaan ammattikuljettajan kyydissä, mutta miksi istuisin tunnin eri kulkuneuvojen kyydissä, kun autolla olen perillä 20 minuutissa?
 
Joo, mä kyllä ihan tykkään autoilusta; hyvällä autolla on mukavaa tehdä matkaa. Mulla se menee myös "harjoittelun" sekä ammattini ylläpidon piikkiin. Siten esimerkiksi hahmotan paremmin joukkoliikenteenkin henkilöautoilijan näkökulmasta.
 
Joo, mä kyllä ihan tykkään autoilusta; hyvällä autolla on mukavaa tehdä matkaa. Mulla se menee myös "harjoittelun" sekä ammattini ylläpidon piikkiin. Siten esimerkiksi hahmotan paremmin joukkoliikenteenkin henkilöautoilijan näkökulmasta.

”Harjoittelun piikkiin” – onkohan toi ihan pesunkestävä argumentti? Mun mielestä ennemmin normaaliautoilijoille pitäis takoa päähän henkilöautoilua joukkoliikenteen näkökulmasta. Siis, että tuleville autoilijoille pitäis autokoulussa selittää tarkasti kaikkien tienkäyttäjien toiminta.

Mäkin tykkäisin autoilusta, jos siinä ei olisi vaaran hiventä. Mutta lähes jokaisella työmatkallani vaaroja syntyy ja useimmissa minä en ole syyllinen, mutta ehkä viilipyttyajotapani vuoksi osatekijä. Ja minähän teen sinun tapaasi työmatkani aamuvuoroihin ”ennen viittä” ja iltavuoroista ”puolenyön jälkeen.” Noihinkin aikoihin sattuu vaikka mitä, puhumattakaan ruuhka-ajasta, jolloin joudumme tietysti työaikojemme vuoksi myös ajamaan.

Totuus kuitenkin on, että kun 8+ tuntia olet ensin joukkoliikenteen puikoissa, niin kyllä sen jälkeen on puhki. En mä vapaa-ajallani jaksaisi enää ajaa, ellei olisi pakko. Muistan ekan työpäiväni joukkoliikenteen puikoissa ja olin ihan loppu. Luultavasti olen nykyisinkin, mutta siihen ei kiinnitä huomiota!
 
”Harjoittelun piikkiin” – onkohan toi ihan pesunkestävä argumentti? Mun mielestä ennemmin normaaliautoilijoille pitäis takoa päähän henkilöautoilua joukkoliikenteen näkökulmasta. Siis, että tuleville autoilijoille pitäis autokoulussa selittää tarkasti kaikkien tienkäyttäjien toiminta.
"Harjoittelun piikillä" tarkoitin siis ylipäätään sellaista liikennekäyttäymisen treenailua (mitenkä sen nyt oikein ilmaisisi?); kukaanhan ei ole koskaan täydellinen, vaikka on kuinka ammattikuljettaja.

En mä vapaa-ajallani jaksaisi enää ajaa, ellei olisi pakko.
No, en mäkään tietysti aja kuin jos on tarpeen ja vuosilomalla olen pyrkinyt olemaan kokonaan koskematta autoon, jos se vain on mahdollista. Mutta, mä tykkään myös harrasteautoilusta; esim. klassiset jenkkiautot on aina olleet lähellä sydäntäni. Sellaisella kruisailtaisiin harvoin, jos sellaisen omistaisi.

Mutta, nyt ollaan jo aika kaukana "Munkkivuoren raitioteistä".

Haluan vain sanoa, että modernissa kaupungissa on oltava myös tilaa myös kohtuulliselle autoilulle. Autoruuhkat ei ole kenenkään etu, vaan on tärkeää saada koko liikenne sujumaan. Joukkoliikenteen sujuminen on myös autoliikenteen etu. Raideliikenne on se joukkoliikenteen muoto, jolla on parhaat edellytykset kilpailla oman auton käyttäjistä. Bussiliikennekin toki, jos se ei juuttuisi muiden autojen kanssa ruuhkiin. Mutta jos Helsingin keskustaan kulkee jo yksi joukkoliikennemuoto omilla kaistoillaan ja kohtuullisilla etuuksilla varustettuna, niin kehitettäköön sitä mahdollisimman pitkälle parempaan suuntaan.
 
Foorumilla useissa eri ketjuissa on aiemmin puhuttu joukkoliikenteen nopeuttamisesta ja siinä yhteydessä käydään pitkää keskutelua ottamatta kantaa henkilöautojen määrään. Tai se henkilöautojen määrän vähentäminen on keskustelun kohteena vasta sitten kun joku on sen ottanut esille. Esim. valojen säätäminen raitiovaunuille sopivaksi synnyttää monta sivua teknisiä yksityiskohtia, vaikka kyse on kosmetiikasta.

Ei valojen säätämisessä ole kysymys kosmetiikasta. Otson mittaukset näyttävät, että kunnollisilla valoetuuksilla ratikoiden nopeutta voidaan kasvattaa kymmeniä prosentteja. Lähes kaikki muu on kosmetiikkaa tähän verrattuna.

http://vesirajassa.blogspot.com/2010/03/helsingin-ratikoiden-nopeuttamisesta.html

Ja joo, kunnollinen kävelykeskusta on pop. Ratikkaverkon parantamista ei kuitenkaan saa jättää odottamaan sitä aikaa, että meillä on valtuustossa enemmistö ihmisiä, jotka suostuvat antamaan tilaa muullekin kuin autoille.

---------- Viesti lisätty kello 20:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:38 ----------

Kukaan poliitikko, ei virkamies eikä edes kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen sano, milloin tämä voisi toteutua. Mutta kun on kyse tunnelista, tiestä tai raitiolinjasta, niin samassa silmänräpäyksessa aletaan kertoa myös toteuttamisvuodesta. Tämä kertoo jostain.

Jatketaanpa tästä näin kaupunkisuunnittelulautakunnan varajäsenenä. Jos asia olisi minusta kiinni, niin kävelykeskusta toteutettaisiin vielä tämän kesän aikana. Liikennemerkkien ja betoniporsaiden paikalle vieminen ei kauheasti aikaa vie. Milloin kävelykeskusta sitten toteutuu?

Silloin, kun kävelykeskustaa kannattavat puolet ovat valtuustossa enemmistönä. Nykyisellään ainakin Kokoomus ja SDP vastustaa.
 
Valojen kanssa riittää monenlaisia näkökulmia. Koska olen absoluuttinen joukkoliikenteen käyttäjä, niin olen luonnollisesti myös päivittäin lukuisten suojateiden ylittäjä.

Valot palavat ensin koko suojatien osalta jalankulkijalle vihreää, sitten yllättäen raitioteiden kohdalla muuttuu punaiseksi. Asia on tietys hyvä ja paha. Mutta on ehdottamasti pohtimisen paikka.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Valojen kanssa riittää monenlaisia näkökulmia. Koska olen absoluuttinen joukkoliikenteen käyttäjä, niin olen luonnollisesti myös päivittäin lukuisten suojateiden ylittäjä.

Valot palavat ensin koko suojatien osalta jalankulkijalle vihreää, sitten yllättäen raitioteiden kohdalla muuttuu punaiseksi. Asia on tietys hyvä ja paha. Mutta on ehdottamasti pohtimisen paikka.

Ensin raitiovaunusta nouseva matkustaja kävelee raiteiden yli sujuvasti tavallista suojatietä pitkin, punaiset valot ja varoitusäänihän käynnistyvät ainoastaan kun vaunuja on tulossa jommasta kummasta suunnasta. Ajoradan ylittävällä osuudella jalankulkija seisoo punaisissa 30 sekuntia vaikka ainuttakaan autoa ei tule.
 
Mahtaisko tulla liikaa matkustajia?
Kyllä noi mahtuisi noista kuormituksista päätellen mahtuisi, mutta kai tässä on kyse siitä että korvataan 14/18.

Mulle tulee mieleen täysin kerettiläinen idea, jos se kerran menee sieltä Puistotien kautta, niin mitä jos vaan sukeltaisi sinne MuVun metroasemalle Turunväylän nurkilla, ja ulos sitten jonnekin Huopalahdentien varteen?
 
Kyllä noi mahtuisi noista kuormituksista päätellen mahtuisi, mutta kai tässä on kyse siitä että korvataan 14/18.

Mulle tulee mieleen täysin kerettiläinen idea, jos se kerran menee sieltä Puistotien kautta, niin mitä jos vaan sukeltaisi sinne MuVun metroasemalle Turunväylän nurkilla, ja ulos sitten jonnekin Huopalahdentien varteen?

Mielestäni Pitskuun ja Haagaan ulottuvan haaran tulisi mennä suoraan Huopalahdentietä pitkin. Ja tärkeää olisi että se haara myös rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa.

t. Rainer
 
Mulle tulee mieleen täysin kerettiläinen idea, jos se kerran menee sieltä Puistotien kautta, niin mitä jos vaan sukeltaisi sinne MuVun metroasemalle Turunväylän nurkilla, ja ulos sitten jonnekin Huopalahdentien varteen?

Se luola on siellä Munkkivuoren ostarin päässä melko mitätön ja siitä ei ole mitään hyötyä uudisrakentamisessa.
Jotensakin uskon kyllä, että Muvun ratikka Kulkee Huopalahdentietä yhdessä Leppävaaran jokerihaaran kanssa.

Tuohan on ilouutinen Muvulaisille, jo 13 vuoden kuluttua vuonna 2025 pääsee raitiovaunulla Helsingin keskustaan lähelle stockkaa Kolmikulmaan.
Ei tarvitse enää kävellä Kampin yläpäästä.
 
Viimeksi muokattu:
Se luola on siellä Munkkivuoren ostarin päässä melko mitätön ja siitä ei ole mitään hyötyä uudisrakentamisessa.
Jotensakin uskon kyllä, että Muvun ratikka Kulkee Huopalahdentietä yhdessä Leppävaaran jokerihaaran kanssa.

Tuohan on ilouutinen Muvulaisille, jo 13 vuoden kuluttua vuonna 2025 pääsee raitiovaunulla Helsingin keskustaan lähelle stockkaa Kolmikulmaan.
Ei tarvitse enää kävellä Kampin yläpäästä.

Tämän aamun Hesarin mukaan ratikkalinjaa ei jatkettaisikaan Pitkuun asti, vaan päättäri olisi Munkkivuoressa, ja bussilinjaa 14 korvaisi liityntäpikkubussi Pajamäeltä Munkkivuoreen. Eli yhteydet Pitäjänmäeltä keskustaan huononisivat. Ja se aikataulu: Valmistuminen v 2025. Eli mä olen jo eläkkeellä silloin, eli ei tule koskettamaan.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös