Sitä minäkin ihmettelin.
Täällä alueella on kyllä puhuttu Lapinmäentiestä kaikenlaista, ja jos en ihan väärin muista, niin jotain hidasteita sinne on tulossa. Mutta eivät ne hidasteet käytännössä vaikuta sillä tavalla, että autoilija vaihtaisi reittiä. Autoilija vaan hidastaa töyssyn kohdalla ja kiihdyttää sen jälkeen, mikä toisaalta puurouttaa liikennettä ja toisaalta lisää melua.
edit/ kslk 26.5.2011:
http://www.hel.fi/static/public/hel...maentien_liikenneturvallisuussuunnitelma.html Töyssyjä, kuorma-autojen ajokielto ja keskikorokkeita estämään pysäkillä seisovan bussin ohittaminen.
Huono juttu, kun ei ohjata autoja pois vaan rakennetaan töyssyjä tasaisen bussimatkan esteeksi.
Katsopa ensi kerralla Vihdintiellä Ruskeasuon suunnasta tullessasi, minne Turkuun ajavat yritetään viitoilla ohjata.
Mutta ei ohjata, sillä >50% ei kierrä opasteiden mukaista reittiä.
Läpiajokieltoa Lapinmäentiellä ei ole, mutta eipä siitäkään merkistä kovin paljon iloa olisi. Vertailukohteena vaikkapa Vanha viertotie Huopalahdentien ja Pitäjänmäentien välillä.
Huono vertailukohde: Vanhalla viertotiellä ei ole ruuhkajonoja lisäämässä 14:n matka-aikaa 10 minuutilla.
Jos Lapinmäentiellä olisi läpiajokielto, olisi poliisilla syy pysäyttää autoilija. Mutta minkäs nyt teet? Pitäisikö poliisin pysäyttää, koska "Turku" kyltti näytti suoraan, mutta autoilija kääntyi Lapinmäentielle?
Munkkivuoren ostarin bussipysäkiltä Huopalahdentiellä on kuudet liikennevalot ennen kuin ollaan kympin päätepysäkillä. Näistä kahdet ovat vain kevyen liikenteen tilattavia suojatievaloja ja Vihdintien kaksi isoa risteystä valoetuuksien kannalta hankalia. Ei se 1,5 min ole realismia, vaikka Lapinmäentien kaikki autot haihtuisivat savuna ilmaan.
1. 10:n päättärin suuntaan on 5:t liikennevalot, eli niitä on "vain" 5,5
2. Liikennevaloista 3kpl on hiljaisia, bussi voitaisiin näillä asettaa täydelle etusijalle niin, että tavoitteena on bussin pääsy näiden rivissä olevien valojen läpi pysähtymättä.
3. Nykyään voi antaa busseille vihreää liikennevaloissa nopeammin, oletko kuullut tälläisestä tekniikasta? Sitä ei vielä hyödynnetä näissä valoissa.
4. Nykyään on olemassa niinkin kehittynyttä teknologiaa, että voitaisiin jopa lukea auton rekisterikilpi, ja sen mukaan päästää bussit ja alueella asuvat henkilöt läpi ja sen jälkeen maasta nousee tolpat tielle. Tai sitten niin, että rekisterikilpiä luetaan molemmissa päissä tietä: jos ajoneuvo ei ole bussi, mutta ajaa molempien pisteiden läpi 5 min sisällä, hän saa sakon. Tämä torjuisi Lapinmäentien väärinkäytön, sillä Vihdintien liikenneympyrän kautta menee aina alle 5 min (joten on turha körötellä 5 min Lapinmäentiellä), eikä kukaan asukas kuitenkaan ehdi ajaa tien läpi, ja vielä välissä käydä kotonaan. Jos asukas on vain menossa läpi, häneltä olisi yhtä hyvin läpikulku kielletty. Myös poliisit voisivat valvoa, jos nykytekniikka on liian monimutkaista.
E: Tein tarkempia laskelmia, ja 1,5 min onnistuu, jos bussi pääsee kaikista valoista läpi odottamatta ja pysähtyy Lapinmäentiellä olevalla pysäkillä, tai odottaa yksissä valoissa, menee muiden läpi ja ei pysähdy pysäkillä. Tämä on siis teoriassa mahdollista, jos katu pyhitetään busseille ja kaikissa valoissa olisi HELMI antamassa vihreää.