Tästä ei ole mielestäni puhuttu tällä foorumilla. Sipoon yleiskaavaluonnoksen mukaan, ja oletetaan että nyt keskustelun vuoksi että tämä on ihan vakavasti otettava hanke eikä pelkkää progandaa, on tarkoitus asuttaa 14 500 uutta asukasta 2025 mennessä Talma - Martinkylä - Nikkilä linjalle vanhan Porvoon radan varteen.
Kaavassa on kaksi asemaa Talma ja Nikkilä, Martinkylä on se alue niiden välissä. Nikkilässä on nyt noin 3000 asukasta, ja minulla ei nyt ihan heti auennut tuosta kaavaluonnoksesta (http://www.sipoo.fi/fi/ajankohtaista/yleiskaava2025/yleiskaavaluonnos) miten nuo uudet asukkaat jakautuvat, mutta arvataan nyt vaikka Talma 6000, Martinkylä 2500, Nikkilä 9 000.
En löydä myöskään mitään sen kummempaa suunnitelmaa raideliikenteen järjestelyistä, mitä nyt asemat on piirretty. Muistan jostain lukeneeni että K-Juna jatkaisi Nikkilään saakka, ilmeisesti niin että Keravan puolella olisi yksi uusi asema. Rautatieasema - Kerava kestää nyt 33 minuuttia K- Junalla, Kerava - Nikkilä parilla asemalla on varmaan 10 min luokkaa. Järkevämpää olisi kääntää (osa?) esim. R-Junista Nikkilään jolloin koko matka-aika olisi hieman yli puoli tuntia ja selvästi nopeampi kuin auto (Nikkilä - Keskusta välin ajaa sellaisessa 45 minuutissa vähän liikenteestä riippuen.) Mutta tämä taas heikeintäisi Järvenpään suunnan vuoroja. Mahtuuko pääradalle ylipäänsä lisää vuoroja Kerava - Rautatieasema välille ja mitä asialla voisi tehdä?
Muita asioita, olisiko pikaratikka useammalla asemalla ja vaihto Keravalla parempi ratkaisu? Onko tuota rataa ylipäänsä sähköistetty?
Joka tapauksessa, joku fiksumpi voisi antaa kaavasta palautetta syksyyn mennessä, kaava on tarkoitus hyväksyä alkuvuodesta 2008.
Kaavassa on kaksi asemaa Talma ja Nikkilä, Martinkylä on se alue niiden välissä. Nikkilässä on nyt noin 3000 asukasta, ja minulla ei nyt ihan heti auennut tuosta kaavaluonnoksesta (http://www.sipoo.fi/fi/ajankohtaista/yleiskaava2025/yleiskaavaluonnos) miten nuo uudet asukkaat jakautuvat, mutta arvataan nyt vaikka Talma 6000, Martinkylä 2500, Nikkilä 9 000.
En löydä myöskään mitään sen kummempaa suunnitelmaa raideliikenteen järjestelyistä, mitä nyt asemat on piirretty. Muistan jostain lukeneeni että K-Juna jatkaisi Nikkilään saakka, ilmeisesti niin että Keravan puolella olisi yksi uusi asema. Rautatieasema - Kerava kestää nyt 33 minuuttia K- Junalla, Kerava - Nikkilä parilla asemalla on varmaan 10 min luokkaa. Järkevämpää olisi kääntää (osa?) esim. R-Junista Nikkilään jolloin koko matka-aika olisi hieman yli puoli tuntia ja selvästi nopeampi kuin auto (Nikkilä - Keskusta välin ajaa sellaisessa 45 minuutissa vähän liikenteestä riippuen.) Mutta tämä taas heikeintäisi Järvenpään suunnan vuoroja. Mahtuuko pääradalle ylipäänsä lisää vuoroja Kerava - Rautatieasema välille ja mitä asialla voisi tehdä?
Muita asioita, olisiko pikaratikka useammalla asemalla ja vaihto Keravalla parempi ratkaisu? Onko tuota rataa ylipäänsä sähköistetty?
Joka tapauksessa, joku fiksumpi voisi antaa kaavasta palautetta syksyyn mennessä, kaava on tarkoitus hyväksyä alkuvuodesta 2008.