Ajatus, että kunnalle ei olisi varaa uusiin asukkaisiin koska heidän palvelunsa maksavat on absurdi. Kysymys on siitä, että uusia alueita rakennettaessa tulee investoida esim. kouluihin ja juna-asemiin. Näitä investointeja ei pieni kunta pysty tekemään tuloistaan, vaan pitäisi ottaa lainaa ja näin ei haluta tehdä. Helsingin kokoisella kaupungilla ei ole tällaista ongelmaa, tai toisin sanoen 10 000 uutta asukasta on vain se 2% lisäys.
Niin, tällä logiikalla kunnat voisi lakkauttaa tyystin. Minkä hyvänsä yksittäisen kunnan mikä tahansa kasvu on mitätön suhteessa suurimpaan mahdolliseen suomalaiseen laskettavissa olevaan väestömäärään eli valtion väestöön. Mutta edelleen, miksi pitää valtionkaan rajoja, koska EU:ssa on paljon enemmän porukkaa, ja koko Suomi on täysin marginaalinen siihen nähden. Tai Venäjään, jonka osa me maantieteellisesti luonnostaan olemme. Venäjälläkin on yllin kyllin rahaa rahoittaa Suomen kokoisen reuna-alueensa asiat. Vaan mitenkähän on haluja? Itärajamme Venäjän puolen tila antanee viitteitä.
Rakentamisen hinta ei muutu siitä, minkä kunnan hallinnassa rakentaminen tapahtuu. Mutta rakentamisen laatu muuttuu. Ja 10.000 asukasta Sipooseen on 2 % Helsingin nykyisestä asukasmäärästä, mutta lopettaako Helsinki kaiken muun rakentamisen jos se saa Sipoon?
Ja niistä kuntien ongelmista. Ongelma ei ole syntyvyyden kasvu, vaan eläkeläisten määrän kasvu. Kunnan tulot ovat työikäisten asukkaiden kunnallisverot. Kun työikäisten osuus laskee ja kunnalle erittäin kalliiden eläkeikäisten määrä kasvaa, edessä on konkurssi. Tätä edistää vielä se, että monessa tapauksessa "tuottavaan ikään" päässyt väestönosa karkaa kunnasta. Eli kunta maksaa lasten kasvatuksen ja koulutuksen, mutta töihin lähdetään "kaupunkiin".
Kerätäänkö esim. asemien rakennuskustannukset tonttien omistajilta? Saattavat vielä vaatia rahojensa vastineeksi toimivan raideyhteyden.
Tähän ei tarvita pakkoliitosta Helsinkiin. Päin vastoin, lopputulos on paljon parempi ilman sitä, jos pakkoliitos johtaa välttämättä mahdollisimman kalliin metron rakentamiseen.
Edelleenkin se korkea ei ole juuri sen tehokkaampaa maankäytöltään, joten vaikea ymmärtää miten lasketaan 15 kerrosta. Asuntonäytöissä olen kuullut kysyttävän kaikenlaista, mutta asukastiheydestä en vielä.
Kerrosmäärän lisääminen kasvattaa maankäytön tehokkuutta. Jos sipoolaisella metroasemalla pitää olla 15.000 asukasta kävelyetäisyydellä, ei ole kovin vaikea laskea, mihin se johtaa.
Sanotaan nyt, että hyväksytään optimistinen 600 m (10 min) kävelymatkaksi. Ympyrän pinta-ala on 0,28 km2. 15.000 asukasta tuolla alueella on 54.000 asukasta / km2. Oletetaan optimistisesti, että tehokkaassa rakentamisessa heille riittää kerrosalaa 40 krs-m2/asukas. Tarvitaan 600.000 krs-m2 kerrrosalaa. Aluetehokkuus on kerrosala / alueen pinta-ala, josta tulee tässä tapauksessa 0,6 / 0,28 = 2,1. 7-kerroksinen kerrostalorakentaminen tuottaa aluetehokkuudeksi noin 0,4. Siihen nähden kerroskorkeuden pitäisi olla 2,1/0,4 x 7 = 37 kerrosta.
Epärealistista, eikö? Verrataan sitten Helsingin keskustaan, joka on maamme tiiviimmin rakennettua aluetta. Korkeimmat asukastiheydet ovat luokkaa 15.000 as/km2. Täällä tarvittiin 3,6-kertaa niin paljon. Kalliossa ja Töölössä kerroskorkeudet ovat 5-6-kerrosta. Siis rakennetaan 18-22-kerroksista.
Edelleen epärealistista? Ajatellaan sitten niin päin, että tehdään pelkkiä asuntoja. Rakennusalan suhde tontin alaan on meillä Suomessa 0,1-0,15. Tontteja ja kortteleita kiertävät kadut, joihin menee myös 10-20 % maa-alasta. Lasketaan, että alueemme 0,28 km2 pinta-alasta 85 % eli 0,24 km2 on tonttialaa ja rakennetaan siitä 15 % eli 0,036 km2 = 36.000 m2. Kun tälle alalle pitää rakentaa 600.000 krs-m2, kerroskorkeus on 17 kerrosta.
Edelleenkin epärealistista? Kyllä. Sillä jos alue rakennetaan ruutukaavaan, kävelymatkat ovat pidemmät kuin linnuntietä, eli alue ei voi olla niin suuri kuin tässä laskettiin. Jos kerroskorkeus hirivttää ollessaan liian kaukana "kaikkien haluamasta" omakotiasumisesta, niin pannaan tontille enemmän rakennusalaa. Siis vähennetään pihoja, sehän parantaa viihtyisyyttä? Sitten tulee vaan vastaan sellainenkin asia, ettei kerrostaloa voi tehdä miten leveäksi hyvänsä. Asuinhuoneiksi kun hyväksytään vain ikkunalliset huoneet.
No, koska arvaan, että tämä rakentaminen ei pure, niin ratkaisu on rakentaa matalampaa ja laajemmalle alueelle. Siis jatketaan itähelsinkiläistä metrolähiörakennetta. Se tarkoittaa, että jatketaan "ekologista" autoilukaupunkia. Onhan Sipoossa jo onneksi moottoritie, ei tule niin kalliiksi. Joukkoliikenteen osuus jää noin 20-25 % moottoriajoneuvomatkoista.
Ei koko Sipoo-sodassa ole kysymys siitä mistä virallisesti puhutaan. Nykyinen asuntoministeri Vapaavuori sanoi sen eräässä talven TV-keskustelussa: Selvitysmiehen ehdottama puolikas Etelä-Sipoosta riittää Helsingille, koska metroa voi jatkaa siihenkin. Häntä tässä koiraa heiluttaa.
Antero